Gå til innhold

Kjøpstips for Audi "C4" S4 & S6, 2.2T & 4.2 V8

Ranger emnet


luster

Anbefalte innlegg

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Som topic sier..

Har en slik på hånden som jeg vurderer å kjøpe! Etter å ha prøvekjørt ble jeg naturligvil hel-frelst! Fy faen for et drag!:D Men av den grunn er det lett for å bli totalt blind når det gjelder ting som kanskje ikke er så bra med bilen..

Lurer da på typiske feil og mangler som jeg burde se etter..

Bilen ser forsåvidt strøken ut men av erfaring kan synet bedra!

 

Bilen:

 

1994 S4 C4 vare

km.stand: 179.000

manuell

 

Vært orginal siden siste 5000km.

DTM-chip 300hk

 

Har 0 erfaring med S-biler så trenger litt tips...

Typiske slitedeler, typiske feil osv!?

 

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk bilen grundig før evnt.kjøp.

 

Få NAF eller Møller til å sjekke for deg.

 

Typiske feil:

olje lekkasje diff. + gir

Slakk i bærekuler, camberstag bak,

slakk i foringer bærearmer/bærebruer, foringer oppheng diff.

dårlige dempere, brudd i fjær

fastrustet caliptere, defekte calpitere

dårlige bremseskiver

Sprikker i turbo/manifold

Defekte katalysatorer, evnt. potter hvor katten er tatt ut.

Sjekk at registerreima er byttet! evnt.når

++++

Husk dette er en gammel bil med mye motor.

Slike biler har tendenser til å bli trollkjørt.

Har enda tilgode å se en feilfri S4 av denne type.

 

Men artig leketøy:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips!

 

Fikk den opp på bukk nå i kveld og gikk skikkelig over den..

Ser forsovidt ut til å være i skikkelig stand. Det er relativt nye og oppgraderte bremser, nye bærearmer og litt småsnacks! :)

Foringer begynner å bli noen slitne men de er vel greit å oppgradere uansett!:D

 

Får gå over det du nevner i morgen. Skal evt kjøpe den av en bekjent så fikk låne den et par dager..

 

Blitt helt totalt frelst av turbofemmer!! hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Låner denne tråden litt.

 

Sitter å vurderer kjøp av enten S2 eller S4, og sitter å veier opp og ned med fordeler og bakdeler med begge to, både teknisk og kosmetisk. Tenker at jeg vil ha S2 fordi den har et relativt mye 'kulere' utseende enn S4, men liker ikke det gamle interiøret med det 'smale' instrumentpanelet. Tenker også at S4 er bedre lydisolert fra støy, både motor og annet. Men S4 er også tyngre, noe som gjør at den er mer 'klumpete' å kjøre, og er tregere i akselerasjon osv.

 

Ellers så vet jeg at flesteparten av disse bilene er ganske hardt kjørt, og man må regne med litt skruing og delekjøp.

 

Videre lurer jeg på hva man må ut i med forsikring for disse, kom gjerne med deres erfaringer osv. Ta med evt. bonus dere må ha, og andre ting som teller inn på endelig forsikringspremie.

 

Takker for alle svar, og håper på kjøp av bil i nærmeste fremtid. :)

'Audi for stoltheten, Quattro for sikkerheten og turbo for morsomheten.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er to vidt forskjellige biler dette å kjøre så spørs jo helt hva du er ute etter...

 

Skal du ha en kul, rask racer og ikke trenger plass til hund/barnevogn er S2 klart morsomste bilen. Noe dyrere enn S4 varevogn om du vil ha et noenlunde brukendes bil.

 

S4 er mer anonym igjen og har masse plass, noe som igjen føles på bilen, er tyngre, bredere, lengre, men har til gjengjeld mere komfort enn S2'en har.

 

Delepriser på disse bilene er tilnærmet det samme.

Forsikring er sikkert mye likt også, iallfall min erfaring. Men også her er det store forskjeller på hvor man bor i landet og andre ting som spiller inn...

-01 Audi RS4

-86 Urquattro 20V Turbo

-92 S4/S6 Sedan

-86 GT Coupe

-86 Scirocco GTX 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...
Hvordan er vekten på S2 kontra S4 og S6?

 

Og hvordan skiller S6 seg fra S4? Hva er de viktige forskjellene her?

 

Lurer litt på en S4 el S6 vare/stv.

 

S6 er generelt en mere moderne S4. Mye av det som var ekstra utstyr på S4 er standar på S6. Og mye av det som var ekstra på S6 finnes ikke på S4. S6 er litt mere rundere i formene. Styr unna 4,2 i S4 da disse sliter med oljeforbruk. (ble utbedret på S4 etter 95 og er ikke ett problem på S6)

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S6+ ble kunn produsert i 1997. (her er litt klipp og lim om +'en)

 

 

Bilen er en Audi S6+ Avant som kun er laget 855 stk av!

Motoren er V8 4,2 l på 326 HK.

 

"The S6PLUS is an extremly rare car. This car is the first own car of the Quattro GmbH. Consequently it´s the predecessor of the RS4, the RS6 and the RS6PLUS. Most people think, it was an normal Audi S6, but the S6PLUS is not even an Audi at all"!

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Hei! Har en kamerat som vurderer å kjøpe seg en S4 av denne typen (ikke den på linken): http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1854762;username=

 

Hva bør man se etter på disse bilene? "Standard" feil osv. Blant annet rust og foringer gjelder vel som på alle andre biler, men er det noe som er vanlig/spesielt for disse bilene? Ting som er EKSTRA dyrt å fikse kanskje, som man bør være obs på?

 

Takker for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår