Gå til innhold

Når er bilen totalvrak?

Ranger emnet


TLAudio

Anbefalte innlegg

Tjah, til neste gang så vet du vel forhåpentligvis at du

1 : kan velge takstmann selv. (liker du ikke typen som forsikringselskapet opplyser, gå til en annen, evt annet firma)

2 : Hvis du mener det blir for dyrt (du begynner å nærme deg nypris på bilen) si at du heller vil ha pengene og vrak bilen selv. Husker da en på jobben totalvraka bilen sin, han måtte prute den opp fra 30K til 55K. (håpløs type på opprettingen som helt tydelig ville kjøpe vraket fra fors. selskapet for å rette den opp til datteren sin)

 

Opprettingsfirma er stort sett greie... Er de ikke det, så kan de ikke røre bilen før du har sagt greit, sett igang. og du kan alltids spørre andre firma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den overstiger 60% av bilens verdi er den vrak =)

 

DETTE ER DA HELT FEIL.

min bil ble taksert til 45000kr i skade da jeg ble påkjørt, bilen sto da i 50000kr. dem måtte få takseringen ned til 40000kr for at den skulle bli rep,(noe jeg ville) er ikke 60% av bilens verdi d vel?????

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60% grensen gjelder bare intill bilen er 1 år gammel..

 

deretter skal skaden være over bilens listeverdi, for at den skal bli vraket for hugging.

 

hvor grensen mellom hugging og oppbygging går, er jeg ikke helt sikker på, men det er to typer kondemnerte biler.. de som kondemneres for å selges som vrak, og de som kondemneres og ikke KAN bli bygget opp igjenn.

 

Jeg ville nå sagt at det var en dårlig takst i utgangspunktet, ettersom så åpenlyse feil ikke var oppdaget.. da blir jo dette et meget spesiellt tilfelle da med andre ord..

 

OG, jeg tror ikke du som person får bestemme om bilen skal repareres eller kondemneres. det er det takstmann/verksted/selskap som blir enige om.. siden din takst var ganske liten i utgangspunktet, ble selvfølgelig deler bestillt, og retting påbegynnt.. det kunne ikke du ha stoppet uansett hva du ville med bilen..

 

Jeg vil egentlig konkludere med at taksten som først var tatt, var for dårlig.. det er IKKE akseptabelt at taksten får det dobbelte i tillegg, skjønner jo alle... da burde det jo rett og slett vært tatt ny takst, og kanskje skulle denne bilen egentlig vært kondemnert for hugging, ettersom det var så omfattende skader på bærende konstruksjon...

- 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil

- 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4

X 97" BMW 320IT

X 92" Peugeot 605 sldt

X 82" Ford Granada 2.8GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60% grensen gjelder bare intill bilen er 1 år gammel..

 

deretter skal skaden være over bilens listeverdi, for at den skal bli vraket for hugging.

 

hvor grensen mellom hugging og oppbygging går, er jeg ikke helt sikker på, men det er to typer kondemnerte biler.. de som kondemneres for å selges som vrak, og de som kondemneres og ikke KAN bli bygget opp igjenn.

 

Jeg ville nå sagt at det var en dårlig takst i utgangspunktet, ettersom så åpenlyse feil ikke var oppdaget.. da blir jo dette et meget spesiellt tilfelle da med andre ord..

 

OG, jeg tror ikke du som person får bestemme om bilen skal repareres eller kondemneres. det er det takstmann/verksted/selskap som blir enige om.. siden din takst var ganske liten i utgangspunktet, ble selvfølgelig deler bestillt, og retting påbegynnt.. det kunne ikke du ha stoppet uansett hva du ville med bilen..

 

Jeg vil egentlig konkludere med at taksten som først var tatt, var for dårlig.. det er IKKE akseptabelt at taksten får det dobbelte i tillegg, skjønner jo alle... da burde det jo rett og slett vært tatt ny takst, og kanskje skulle denne bilen egentlig vært kondemnert for hugging, ettersom det var så omfattende skader på bærende konstruksjon...

 

Du kan ihvertfall velge oppretter selv (så lenge det er et verksted godkjent av forsikringsselskapet). Såvidt jeg vet kan du ikke velge takstmann selv, men du kan kreve en annen vurdering. Det normale er vell at man selv velger verksted, de tar takst, så kommer forsikringsselskapets takstmann og går igjennom taksten sammen med verkstedet og ser hva de blir enige om. Når dette er gjort kan man velge om man vil ha kontantoppgjør (fikse selv) eller igangsette rep., evt. krangle på at bilen bør vrakes hvis skadene er av ca samme omfang som bruktpriser på en tilsvarende bil.

 

Forøvrig, hvis man er så uheldig å påføre bilen skader som tilsier at større flater vil bli lakkert, og man vet at resten av bilen ikke er kosmetisk pen, lønner det seg å spandere på lakk av resten av bilen samtidig.. Da ender man stort sett opp med en bruktbil verdt mer enn det man startet med, i motsetning til en hvor halve bilen er lakka og resten er gammal og jævlig..

(*) BMW Z3 Coupe 2.8

(*) 1999 BMW 520i touring

(x) 1996 BMW E39 535i manuell

(x) 1988 BMW M3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

De forsikringsselskapene blir man ikke heeelt klok på. I alle fall ikke vesta.

Jeg var og skled av veien oppi Trøndelag like før jul. Med en bil som jeg bare hadde hatt en mnd. Jeg ga 349 000 for den når jeg kjøpte den. Og taksten på bilen var på 350 000 kr inkl min egendandel på 6000 kr. Så man kan jo lure... Fikk bilen tilbake og det var flere ting som skulle ha vært byttet ut pga skader, noe som kommer i tillegg til den første taksten på 350 000 kr. Bilen er nå sendt tilbake til verkstedet for ytterligere utbedring. Noe av dette var ikke oppdaget av takstmann, men det er flere ting som jeg vet de har vært klar over, men ikke tatt med i taksten.

Skulle jeg drive buttik på den måten ville det ikke gå lang tid før jeg var konk...

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår