Gå til innhold

Ettermontering av Xenonlys

Ranger emnet


Naits

Anbefalte innlegg

Tja, nå er jo vvme faktisk et amerikansk foretak da, med produksjon i Kina. Og den lave prisen er nok på grunn av at kitene selges direkte ut fra produksjonen. De selger vel noe sånt som 10000 kit i uka.. Ellers er ISO sertifisering o.l tysk.

Forøvrig finnes det f.eks en del adidas produkter solgt blant annet hos G-sport med "made in Kina" på, så hva er det som ikke blir laget i Kina nå til dags...

 

Det meste blir laget i Kina ja.. Og fortsatt så gir de blaffen i rettigheter osv på navn og sånn :) Får kjøpt HELLA xenonkit.. Uten at hella noen gang har laget noe slikt :p

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 931
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Må nesten dra opp denne tråden her, er som mange andre her mektig irritert på disse som har ettermontert xenon i sin volvo 240, toyota corolla, what so ever, reflektorlykter både med og uten klarglass..

Hadde en MEGET skummel opplevelse i går da jeg møtte en eller annen bil med xenon som var feiljustert, gamle reflektorlykter med rilleglass.

 

Jeg var 1cm fra og ta autovernet, dette fordi jeg ikke så noe som helst!

 

Jeg er selv i en fase der jeg skal anskaffe meg xenon, jeg kunne ha kjøpt xenonkit for 4-600kr og peisa på men nei.

 

Har nesten samme bil som thklinge og gjør det da på samme måte som han har.

 

Jeg kjøpte heller lykter fra tyskland som er bergna for xenon, og ingenting annet, en MYE dyrere løsning men jeg tenker i det minste på de som skal møte bilen min ute på veiene..

 

Blir mektig irritert på dere som monterer xenon i deres 20år gamle biler, lenge før xenon var påtenkt!!

Tenk dere om neste gang!

 

Måtte få det ut..

 

må si det var godt gjort att du så att det var gamle reflektorlykter med rilleglass når du ikke en gang så veien :klovn:

vil si det er mye tull her jeg da men.

ser ikke helt det store problemet så lenge lysene er riktig justert.

mener det er vel så stort problem att folk ikke har riktig justerte lys med halogen. er folk egentlig klar over att etter å ha byttet hovedlyspære, så SKAL også lysene justeres?

jeg har selv bare vanlig halogen. men værsågod alle, monter xenon på bilene deres for meg. men HUSK å få justert lysene ordentlig:peace:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det å justere lysene ikke hjelper mot strølys og blending. Videre er det viktig å huske på å ikke være en xenon-terrorist så dropp HID-ombyggings-kit hvis du ikke har projektorlamper.

 

Hvorfor det er en dårlig idè? Se tidligere i tråden for utfyllende forklaring og illustrasjoner.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil ha bedre lys i vanlige reflektorlamper med ruglete glass,(eller ikke), kan man sette på et "relekit" så man får mer strøm til pæra og sette inn OSRAM Nightbreaker pærer.. Gjort dette på Caddy'n min. Og det er STOR forskjell! Ser forskjell midt på lyse dagen å... Det er billigere enn xenonsett også ;)

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta fram dette bildet igjen. Og se enda bedre etter denne gangen, men pass på så dere ikke blir blendet..

 

Den åpne delen av kåpa skal monteres opp, fordi på undersiden er det som man kan se en smalere åpning. Hensikten med den er at når man slår over til nærlys, så trekkes lyskolben tilbake, slik at alt nærlys konsentreres igjennom denne åpningen. Resultatet blir en knivskarp "kant" på nærlyset som oppfattes som behagelig å møte.

Er en magnet inne i den svarte sokkelen som trekker tilbake kolben, så om reflektorene er laget lenge før xenon var påtenkt spiller mindre rolle med tanke på blending. Pære-enhetens smarte konstruksjon gjør altså jobben som reflektorene i halogen lamper, i følge dere skeptikere, visstnok ikke klarer. Så om det stemmer ellere ei, spiller altså ingen rolle på grunn av pære-enhetens konstruksjon.

 

mellomaksel-12.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med den type pære, men kan hende jeg har møtt noen på veien som har HID-kit med den utformingen og i så tilfelle er det like ubrukelig som ordinære kit. Har enda til gode å møte en gammel bil med høy fargetemperatur på lyset som ikke blender.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til høyere fargetemperatur, til mindre skarpt lys men mere blåskjær. Derfor har jeg bestilt et 8000K kit til kurvelysene som er koblet som kjørelys.

Ellers har også pærer med separat nærlys, altså H3 o.l det samme prinsipet som H4 bixenon. Forskjellen er altså at magneten som trekker tilbake kolben ikke er nødvendig, men kåpa slipper ut nærlyset på samme måte. Snakker da om vvme kitene, som det nok selges mest av også her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du øker fargetemperaturen så beveger du deg lengre ut fra spekteret for synlig lys og nærmere UV-lys. Mengden synlig lys på veien blir redusert, det blir rett og slett mindre lys foran bilen. Årsaken til at folk kjøper kit som er 6000K, 8000K og opptil 12000 kelvin er at de mener det ser tøft ut. Ekstra festlig blir det at de samme folkene sier de vil ha Xenon fordi det gir mer lys...

 

Bilfabrikantene bruker _kun_ 4300K og det er med god grunn.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du øker fargetemperaturen så beveger du deg lengre ut fra spekteret for synlig lys og nærmere UV-lys. Mengden synlig lys på veien blir redusert, det blir rett og slett mindre lys foran bilen. Årsaken til at folk kjøper kit som er 6000K, 8000K og opptil 12000 kelvin er at de mener det ser tøft ut. Ekstra festlig blir det at de samme folkene sier de vil ha Xenon fordi det gir mer lys...

 

Bilfabrikantene bruker _kun_ 4300K og det er med god grunn.

 

Er helt riktig det du sier her, og samtidig hevder du å bli blendet av gamle biler med høy fargetemperatur på pærene..

 

Årsaken til at jeg skal til å montere 8000K i kurvelysene er også av samme årsak, fordi kurvelys som er koblet som kjørelys trenger ikke veldig skarpt lys, av den opplagte årsak at kjørelys skal brukes på dagtid, og om dagen er det som kjent lyst..

 

Og selvsagt ser det stilig ut med høy fargetemperatur på pærene, vel å merke i de rette lysene. Og det er den egentlige årsaken til valg av 8000K i kurvelysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt riktig det du sier her, og samtidig hevder du å bli blendet av gamle biler med høy fargetemperatur på pærene..

 

Årsaken til at jeg skal til å montere 8000K i kurvelysene er også av samme årsak, fordi kurvelys som er koblet som kjørelys trenger ikke veldig skarpt lys, av den opplagte årsak at kjørelys skal brukes på dagtid, og om dagen er det som kjent lyst..

 

Og selvsagt ser det stilig ut med høy fargetemperatur på pærene, vel å merke i de rette lysene. Og det er den egentlige årsaken til valg av 8000K i kurvelysene.

 

Blåfargen/violettfargen som oppstår over ca 5000k oppleves irriterende for menneskeøyet, derfor klager mange. Har ikke noe med hvor godt det lyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det er sagt; ! Der røyk pæra/ballasten/something i den høyre sprederen min på vei hjem nettopp, etter nesten 2 års tjeneste. Uansett, tiltak :@ Må vel ha et nytt sett siden det sikkert ikke produseres lenger, og i tillegg må jeg være så homo å kjøre på nærlys i mellomtida - . -

 

Har en del tilsalgs jeg, hvilken pæretype bruker du ?

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Og her er en "xenon terrorist" til.. Hvis dere med dyrekjøpte prosjektorlamper innbiller dere å bli blendet, så blir dere skuffet.

 

mellomaksel4-2.jpg

 

Var faktisk skeptisk til dette selv, men etter å ha begynt å tenke mer på det, så begynte jeg å legge bedre merke til hvor mange biler en møter som har ettermonterte xenon, uten at jeg begynte å føle meg mere blendet av den grunn. Og når det finnes konverterings-kit å få kjøpt til godt under tusenlappen, så så jeg ingenting i veien for å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår