volvomaniac Skrevet Mars 3, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2007 har en mazda 626 2,5 V6 som nå bare går på 5. skrudde opp pluggene og fant en helt våt av olje, det rant nesten opp av hulet.. noen som vet hva det kan være? Siter 91 Ford Sierra 2.0 DOCH stv 84 BMW 320i (solgt) 84 Nissan Cherry GTT (solgt) 82 Volvo 240 tic (pusses opp) 87 Ford Sierra CL (vrak) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Mars 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2007 Toppdekselpakningen må byttes. OBS! ToppDEKSEL/ventildeksel- ikke toppakning. Skal være ganske smal sak å bytte og koster kanskje 50-100kr for pakningen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vantage Skrevet Mars 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2007 Ville tro det var enten en sprengt toppakning eller ventiltetninger som virkelig har gått "åt skogen"! Siter Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Mars 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2007 Som boXer sier. Defekt toppDEKSELpakning. Bagatell Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
på-tværra=) Skrevet Mars 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2007 så toppdekselpakning som er gåen kan resultere i en sylinder fyllt med olje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greddyspeed Skrevet Mars 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2007 så toppdekselpakning som er gåen kan resultere i en sylinder fyllt med olje? nei, men det kan lekke olje ned i plugghullet fra toppdekselpakningen slik at det ser ut som at det kommer olje opp fra plugghullet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
på-tværra=) Skrevet Mars 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2007 nei, men det kan lekke olje ned i plugghullet fra toppdekselpakningen slik at det ser ut som at det kommer olje opp fra plugghullet. så d var ikkje olje på selveste dær gnisten oppstår? han sier jo at den bare går på 5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Mars 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2007 så toppdekselpakning som er gåen kan resultere i en sylinder fyllt med olje?Sylinderen var vel ikke fylt med olje. Du skjønner det at på en motor med fire eller fler ventiler pr sylinder sitter pluggen i midten. Derfor er det åpninger rundt hver plugg i toppdekselet. I disse åpningene må det da ligge en pakning der dekselet ligger an mot toppen. Når denne/disse pakningene ryker renner olja ned rundt pluggen og du får litt kontaktproblemer mellom plugghette og plugg, samt at det kan kortslutte mot godset i topplokket. Resultatet er at spennningen går andre veier enn ned gjennom pluggen. Da blir det dårlig med gnist..Skjønner du, eller skal jeg ta det en gang til?:sombrero: Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
på-tværra=) Skrevet Mars 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2007 Sylinderen var vel ikke fylt med olje. Du skjønner det at på en motor med fire eller fler ventiler pr sylinder sitter pluggen i midten. Derfor er det åpninger rundt hver plugg i toppdekselet. I disse åpningene må det da ligge en pakning der dekselet ligger an mot toppen. Når denne/disse pakningene ryker renner olja ned rundt pluggen og du får litt kontaktproblemer mellom plugghette og plugg, samt at det kan kortslutte mot godset i topplokket. Resultatet er at spennningen går andre veier enn ned gjennom pluggen. Da blir det dårlig med gnist..Skjønner du, eller skal jeg ta det en gang til?:sombrero: Jah... den sjønnte jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvomaniac Skrevet Mars 4, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2007 ja da virker det nok som det er toppdeksel pakningen da ja, får prøve og bytte den med det første, for det virker ikke som olja har kommet inn i sylindern får det ryker ikke av eksosen.. takker for tipsa=) Siter 91 Ford Sierra 2.0 DOCH stv 84 BMW 320i (solgt) 84 Nissan Cherry GTT (solgt) 82 Volvo 240 tic (pusses opp) 87 Ford Sierra CL (vrak) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vantage Skrevet Mars 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2007 Blir mye forvirring rundt toppakning, toppdeksel-pakning osv.. Går det ikke an å kalle det for pluggdeksel-pakning da? Jeg kaller øverste pakninga på 8v'en min for ventildeksel-pakning. Så.. Hva heter egentlig pakningen dere snakker om?? Utav rein nysgjerrighet, ikke for å kverulere ;) Siter Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
motorsportdude Skrevet Mars 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2007 den heter toppdekselpakning eller ventildekselpakning. Siter 2000 Galloper Super Exeed 2,5 TDI, selges 1986 Ford Scorpio 2,0 CL, reservebrakka Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vantage Skrevet Mars 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2007 den heter toppdekselpakning eller ventildekselpakning. I dette tilfellet er det altså en 16v med midtmonterte plugger. Er det på denne plugger som sitter under ventildekselet? På merca til mutter sitter det eget deksel til pluggene nemlig. Eneste motoren av denna typen jeg har skrudd på. Ellers har det gått i èn kams motorer med enkelt ventilsett pr sylinder. Litt nysgjerrig på oppbygninga bare.. Siter Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
otis Skrevet Mars 6, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 6, 2007 Som oftest når du har mer en 16 ventiler på en motor, så har man kanskje plugg deksel, et deksel som er over pluggene, for å "pynte" det litt. Det dekslet inneholder ikke en pakning som oftest. Men dekslet som dekker over ventilene og kammene, MÅ ha en pakning pga. oljetrykk og smøring. I trådstarters sitt tilfelle er dette en V6 motor, men skjønte du vel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vantage Skrevet Mars 6, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 6, 2007 Argh!! Jeg MÅ begynne å lese bedre! Now, it all makes sense! Beklager! V6V6V6!! *dunke hodet i veggen!* Siter Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg