Gå til innhold

håndbrekk audi 90

Ranger emnet

furiaman

Anbefalte innlegg

har skaffa meg en grei audi 90 2.2 til førstebil. men litt skavanker er det med sine 400 000km. trenger litt tips angående håndbrekket. akkruat nå plages jeg med at den ene ''armen'' på caliptern ikke vil gå helt tilbake etter jeg har dratt i brekket. har prøvd å spraye på vanlig smøreolje som skal trenge inn osv.. går det ann å ta ut den arma og smøre den i fett eller noe sånt? og hvordan er det med stramming av brekket på disse? som jeg skjønte det ut i fra haynes-boka mi så er det automatisk stramming på det.

og hva anbefales for at brekket skal holdes ved like? forrige eier sa at det funker ei stund så er det bare prakk igjen. bytta calipter og alt mulig.

takker for svar!

legger ut et lite bilde av herligheten med det samme:)

min90nx0.jpg

2002 Chevrolet Tahoe 5.3 V8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei sann.. det der hadde jeg på min også.. Det jeg anbefaler deg og gjøre er og bytte ut den armen.. evt gjøre den ren og smøre opp igjen hvis du ikke vil bytte.. og Brekket strammer du midt under bak.. der den går fra 1 til 2 wire.. Hvis du skulle få problemer med og stramme så kan det hende det har rustet litt på wire din og da anbefaler jeg deg og bytte den ut.. jeg gjorde det på min og det funket :)

eller så anbefaler jeg også og ikke bruke brekket så mye på vinteren hvis du skal stå rolig.. dette fryser fort på disse.

Mvh Ørjan Eriksen

-Audi S4 C4 2,2 Turbo quattro 1991 |x Volkswagen Golf 3 VR6 2,9L Syncro 1996 |x Audi S2 Coupe 1991 (Vraket) |x Audi 90 2,2E 1985 (Solgt) |x Div biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar:) nå blir ikke brekket brukt i det hele tatt siden det ikke virker. hehe:P men vet dette fryser fort ja.

vet noen om dette også ruster lett fast? brekket på polo'n til morsan rusta fast (er en 99modell) etter å ha kjørt til oslo i regnvær og de parkerte bilen et par dager med brekket på.

EDIT: faen for en lekker 90 du har:D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar:) nå blir ikke brekket brukt i det hele tatt siden det ikke virker. hehe:P men vet dette fryser fort ja.

vet noen om dette også ruster lett fast? brekket på polo'n til morsan rusta fast (er en 99modell) etter å ha kjørt til oslo i regnvær og de parkerte bilen et par dager med brekket på.

det med at brekket henger på gamle vag biler er vell egentlig et kjent fenomen som jeg tror de fleste som feks enten eier en 2`er golf eller audi 90 har opplevd.(inkludert meg). om det er rust som forårsaker dette etter mangel på smøring eller om det rett og slett henger seg opp av andre grunner varierer. vet hvertfall at på min bil så er det vaieren som er slakk + at den mutteren på vaier strammeren sitter som f...

- 80 quattro 5e

x 85 Audi Coupe Gt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er somregel/alltid gammel kalipter med morkne pakninger. Pell kalipter'n helt fra hverandre og kjøp repsett for 150kr. Gjør den helt rein, bytt pakninger og smør inn med nytt fett. God som gull. Har gjort dette på begge bila mine. Funker likebra hver gang ;)

Det legger seg rust rundt kanten på armen, så setter den seg. Så skru det fra hverandre også tar du slipepapir og sliper rundt på armen...

Mine var så rusta fast at jeg så vidt klarte å SLÅ dem rundt med hammer... Skrudde dem helt fra hverandre og sandblåste, grunnet og lakket.. Og repsett med nye pakninger og slikt.. Resultatet er her.

DSC00115.jpg

IMG_2426.jpg

IMG_2425.jpg

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :)

Gjør som mikkel sier om brekket akkurat det jeg gjorde på min og jeg har brekk som fungerer,men jeg lar den aldri stå med brekket på.

Og dørhåndtak.. hmm.. etter vask så setter jeg på coupe varmeren og lar den stå og gå så fryser det ikke noe på innsiden av dører.. og får jeg åpner dørene fra utsiden varmer jeg litt med et eller annet som blåser varmt..

Mvh Ørjan Eriksen

-Audi S4 C4 2,2 Turbo quattro 1991 |x Volkswagen Golf 3 VR6 2,9L Syncro 1996 |x Audi S2 Coupe 1991 (Vraket) |x Audi 90 2,2E 1985 (Solgt) |x Div biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :)

Gjør som mikkel sier om brekket akkurat det jeg gjorde på min og jeg har brekk som fungerer,men jeg lar den aldri stå med brekket på.

Og dørhåndtak.. hmm.. etter vask så setter jeg på coupe varmeren og lar den stå og gå så fryser det ikke noe på innsiden av dører.. og får jeg åpner dørene fra utsiden varmer jeg litt med et eller annet som blåser varmt..

Problemet er at man ikke bruker brekket. Bruker man det jevnt og trutt og hele tia så vil det ikke sette seg sånn :) Så bare bruk det du ;)

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir ikke brukt uansett nå. den blir solgt som delebil. skuffende resultat på eu-kontoll:( rust i bremserør bl.a. selges for 3000kr hvis noen er int. motor og gir er i god stand

Har du noen bilder av den? Interiør osv? og utvendig?

Mvh Ørjan Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørjan Eriksen:

her er bilder

dscw0001fr0.jpg

dscw0002dg5.jpg

dscw0003zk5.jpg

dscw0004qp9.jpg

dscw0007wi2.jpg

felgan1ag2.jpg

link til annonse:

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1414185

felgene følger med

vidder:

liste over feilene. litt vanskelig å skjønne et par av de for mekanikeren har elendig håndskrift.

-rustet bremserør og bensinrør

-knekte fjærer foran

-ei dør som ikke går opp (den går opp når den har en god dag)

-par lys som ikke virker

-deffekt håndbrekk

-noe med et stag ser det ut som. skjønner ikke skrifta akkurat der.

-så skrev han bare + div småting til slutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørjan Eriksen:

her er bilder

dscw0001fr0.jpg

dscw0002dg5.jpg

dscw0003zk5.jpg

dscw0004qp9.jpg

dscw0007wi2.jpg

felgan1ag2.jpg

link til annonse:

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1414185

felgene følger med

vidder:

liste over feilene. litt vanskelig å skjønne et par av de for mekanikeren har elendig håndskrift.

-rustet bremserør og bensinrør

-knekte fjærer foran

-ei dør som ikke går opp (den går opp når den har en god dag)

-par lys som ikke virker

-deffekt håndbrekk

-noe med et stag ser det ut som. skjønner ikke skrifta akkurat der.

-så skrev han bare + div småting til slutt

Seriøst.. Du burde heller ta også fikse den.. De feilene der er jo bare små feil.. Fjærer så kan du kjøpe et senkesett,(hvis ikke så har jeg orginal fjærer liggende.) dør fikser du ved og bytte dørhåndtak og dørlås,(finnes i høggeri)

lys kan være relè eller lyspærer..evt ledningsbrudd nær sokkel, også sirking.. Håndbrekk er også lett og fikse..Ny wire og smøre opp igjen sånn som mikkel har sagt.

Stag foran vet jeg ikke hva som menes,men kan være det orginale stabstaget hvis det er dette på disse..

De små tingene må du bare finne ut hva som er galt.. Ved og høre der du godkjente den.

Mvh Ørjan Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider