Gå til innhold

Jørgen_Rana: Volvo 245Tic 78 Mod - Storfalevogna

Ranger emnet


Jørgen_Rana

Anbefalte innlegg

Her kan du lese litt om "Storfalevogna" mi :)

 

MotorSpecs:

Var originalt en B21AT som ble levert som erstatningsmotor av Volvo sverige med montert R-Sport kit.

 

- B21A(T) Blokk som har fått nye lager, og alle klaringer er målt og innenfor toleransene. Alle pakninger og simmeringer og slikt er byttet.

- 398 topp som jeg akkurat har shimset inn og byttet tetningene på. Blir noe fetere etterhvert :)

- 12:9 Bolter som burde klare å holde topp og blokk sammen :m'm:

- Garret T0313 @0.9 bar på originalt 240 grenrør

- 2,5" Eksos hele veien.

- TurboXS RFL avlastningsventil

- NoName 600x300x76mm Intercooler kjøpt av KSR:thumb

- Innsprøytningspumpe fra K-jet og Malpassi FKT1 Bensintrykksregulator, 10mm retur og original fødepumpe i tanken.

- Mekanisk Boost Controller.

 

Planer:

-Bytte understell til 85mod med ventilerte skiver, pusse ned og male opp.

-Overhale og montere R-Sport sperre som er oppshimset til rallycross.

-Montere ny turbo, kansje kjøpe nytt grenrør om økonomien holder.

-Sveise rust og ellers vedlikehold på karosseri.

-Drømmen er selvfølgelig å montere datasprut, men har tenkt å prøve å holde meg på jorda da jeg vet at jeg ikke får råd til dette uten å spare rimelig mye.

-Stort sett alt for mange planer i forhold til økonomi og tid, så jeg håper jeg får gjort mest mulig før sommeren kommer igjenn :D

 

Äka fort hyllan\diverse ting som venter på montering:

Ny turbo, T03\04 T3 flens.

Oljecatchtank, Chrome med nivårør.

Greddy 15 raders Oljekjøler (litt usikker på om jeg trenger denne, ble egentlig kjøpt til en kompis, men han ble lapplaus og blakk rett etter bestilling)

Diverse Silikonslanger som ble til overs\trengs senere.

Nye foringer til gearoverføringen, dynamofeste, girkasseoppheng.

Gummipute til motordempeprosjektet mitt.

 

Og selvfølgelig ett utall reservemotorer og girkasser osv..

 

Utseendet nå !

4vlgkl.jpg

 

Utseendet når jeg hentet bilen!

33tikyb.jpg

 

Fant bilen på Autodb for snart 3 år siden og kåt på bil som jeg var ble den hentet samme uka, betalte 900 kroner ( Jepp, det var prisen ) og tok bilen hjem og begynte å planlegge.. Ble til at faderen donerte vekk sin gamle R-Sport motor og da var prosjektet ett faktum :m'm:

 

35lrz48.jpg

 

Forrige eier hadde byttet panser til ett grønt flatnose panser siden det så ut som noe hadde eksplodert under det forrige. Dette er nå lakkert svart med sprayboks inntil jeg får lakka ett litt mindre krokete panser i samme farge som bilen :volvsmile

 

Den har en liten skade i høyresiden av fronten og den kunne trengt en ny skjerm! Ikke akkurat enkelt å få tak i skjerm til denne dessverre. :(

 

 

Interiøret består for det meste av svart delskinn, men det er montert en svart OMP stol for litt bedre egenskaper på bane :tannløs:

Endret av Jørgen_Rana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 315
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Holdte på å glemme en viktig sak. Når jeg prøver å åpne førerdøra må jeg ta tak lengst mot bakdøra og virkelig ta i før den åpner seg og jeg klarer ikke å åpne døren innenfra. Var slik på gammelbilen til faren min også, så det er kansje vanlig på 240 ?

 

Noen som vet grunnen, og hvordan jeg fikser det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behold de gamle fangerne! Ikke bytt de som absolutt alle andre gjør. Få på USA-front, senk og ny lakk så er du der. Felger hjelper også mye. Potensial i denne bilen vettu. ;) Se på prosjekttråden min, nesten samme bil dette. :p

[x] 2 x 1984 Volvo 240GL [x] 1987 Toyota Camry 2,0 XLi [x] 1980 Volvo 245 L [x] 1994 Ford Scorpio CLX

[x] 1995 Honda Accord 2,0iLS [o] 1991 Volvo 740 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips ! Har litt problemer med opplastinga på det nye galleriet, men det er sikkert bare innkjøringsproblemer på ny designet osv.. men det kommer nye bilder i morgen eller noe sånt ! Da blir det bilde av nyrattet og generelt hele bilen.! Men er det noen som vet hva jeg skal gjøre med døra ? litt iriterende å må få folk til å slippe meg ut hvis det sitter noen i baksetet og passasjersetet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

OPPDATERING! OBS ENORME BILDER! 56K WARNING! :D

 

Har byttet til R-Sport ratt og fått førerdøra til å funke! var bare litt wd-40 som skulle til..! Tok noen bilder til dere som er interiserte! Dårlig med lys på noen av bildene men det er det beste jeg har akkurat nå !

 

Ett bilde av hele bilen med litt dårlig lys da. Du ser bedre skaden på fronten her.

4haa0qw.jpg

 

Her har dere bilde av R-Sport rattet mitt. er litt teipet på toppen men har planer om å sette meg ned med nål og tråd en dag :D

2gxeo3m.jpg

 

Bilde av motorrom, det extra fordelerlokket er nå borte :D litt hastverk når jeg fikk den i gang.:boxing

 

2eknkfl.jpg

 

Interiør, mitt "deilige" førersete !

 

4h9zhue.jpg

 

Har nå pakket inn en 12 tommers Pioneer sub som yter 1200 watt på max og 400 watt RMS, det dunker bra og det er ikke noe vann på bakluka som er der i mer enn 5 sekunder. Har bare en Jensen forsterker som er på 400 watt MAX som sliter litt med å dra noe spessielt så jeg må nok gå til anskaffelse av noe større i løpet av de nærmeste tidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ja der var den bilen ja!

Den der har jeg lekt mye med!

 

Det grønne panseret var gammel panseret mitt som vi byttet da det så ut som noe hadde eksplodert under det forrige.

 

Den forrige eieren betalte 400,- for den bilen, så vet du det, var jeg som var å hentet den.

 

Jeg kan jo være litt behjelpelig med å peke ut noen småfeil som jeg vet om, siden jeg har skrudd litt på den bilen.

 

Wire`en til varmapparatet er slitt av.

Skjermen som er skadet er sånn halveis skrudd av, og mangler de fleste boltene samt innerskjermen.

Termostaten er ikke helt inntakt, den åpner seg ikke bestandig, så motoren går fort på kok.

 

Men du har sikkert lagt merke til dette allerede. :)

 

Du får stå på! Denne kan bli et bra prosjekt med litt omsorg! :)

- 1981 Volvo 240

- 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler

- 1985 Mercedes Benz 300E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til...

 

Turtelleren kobles slik:

 

Grønn ledning = Signal (Kobles til minus på coil)

Rød ledning = Strøm

Svart ledning = Jord

 

Kort og enkelt.

 

Er også pluss og minus til pæren, men den står i turbotrykk måleren min såvidt jeg vet.

- 1981 Volvo 240

- 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler

- 1985 Mercedes Benz 300E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

En liten verdiløs oppdatering (ingen bilder dessverre=)

 

Er veldig lenge siden jeg har oppdatert prosjekttråden, og det har skjedd litt av hvert i det siste. Jeg har nå fått satt inn en litt mer ordentlig sub (En pioneer 1200 Watts dings med trøkk i) og jeg har satt inn en Jensenforsterker for å drive denne.

 

Jeg har kommet fram til at så snart jeg har råd til turboeksosanlegg skal jeg kaste inn min B21AT og en intercooler jeg plutselig fant ut at faderen hadde liggende i kjelleren og dermed blir plutselig bensinforbruket litt større. :race men så går morrofaktoren drastisk opp da :pray

 

Hvis det er noen som vet av noen forhandlere som leverer billig turboeksos så mottar jeg gjerne em PM om det, evt svar her i tråden. Hvis det er noen som har liggende som skal selge er det jo også fint å få vite kiddie

 

Blir nok hellakkering i løpet av sommeren da jeg har skaffet meg sommerjobb og da blir det alltids noen tusen som blir liggende å svi hull i alle lommer, og jeg har tenkt på å lakkere den orange og beholde de gode gamle runde lyktene. Samtidig som jeg kansje setter på noen plastfangere. Forresten , passer plastfangere hvis jeg setter på støtdemperfestene til fangerene? tenkte på om de gikk på rett måte inntil karossen osv ?

 

Skal rydde plass til Langførrn i helgen såpass at den slipper å stå ute og vantrives, og vil sikkert da ta noen bilder av anlegget og kansje hente fram B21AT'n og prøve å få noen ide om hvordan jeg skal få den fra bakerst i garasjen og inn i bilen..

 

Takker for svar :volvopower:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår