Gå til innhold

MsRacing: Spm angående motorbygging

Ranger emnet


MsRacing

Anbefalte innlegg

Som topic sier så har æ masse spørsmål angående bygging av motor.. sitt å planer ett bygg å tenkte lag en liste over deler æ treng å sånn..

 

Spørsmål...

 

B230fk elr B230ft?? Ka e forskjell på disse 2 blokkan å korsen årsmodell e best å bruk??

 

Korsen veiv burde æ bruk?? Fra korsen motor å korsen årsmodell??

 

Korsen orginale volvo stempel burde æ bruk??

 

Korsen orginale volvo råda burde æ bruk??

 

Korsen kam burde æ bruk??

 

Korsen insug e best??

 

Korsen dysa?? har vurdert V70r dysa..

 

Hær e en liste av di tingan æ har tenkt å bruke:

 

Blokk B230ft/fk

Veiv-

Råda-

Stempel-

405 elr 531 topp som insugskanala å avgaskanalan ska portes på..

Kvass kam-

940 turbomanifould

Insug-

Dysa-V70R

Turbo-T03-04 hybrid

 

Kor mye hester blir dette å gi sånn ca??

Noe dokker syns æ burde endre på??

 

Takker for svar..

 

Mvh

MsRacing

Mazda 626 2,0i 16v (Turboprosjekt?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vel si at B230fk\ft er helt like når du skal begynne og trimme. er vel bare wg som er forskjellig. så er det noe med årsmodeller nyere enn 92 tror jeg, for underspyling av stempel.

når det er sagt vil jeg på det sterkeste oppfordre deg til og skrive nynorsk eller bokmål, lettere og forstå :)

1981 Volvo 244 B21ET powered by MS (prosjekt)

1977 Volvo 242L

1977 Volvo 244 Jubileum

1987 Volvo 740\760 TIC

MDS ãr bilstereo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vel si at B230fk\ft er helt like når du skal begynne og trimme. er vel bare wg som er forskjellig. så er det noe med årsmodeller nyere enn 92 tror jeg, for underspyling av stempel.

når det er sagt vil jeg på det sterkeste oppfordre deg til og skrive nynorsk eller bokmål, lettere og forstå :)

 

okei.. æ e svensk.. derfor æ skriver rart :P

Mazda 626 2,0i 16v (Turboprosjekt?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fk har jo mindre effekt en ft.

jeg personelig hadde starta på ei fk blokk..

hm?

kan vel si at B230fk\ft er helt like når du skal begynne og trimme. er vel bare wg som er forskjellig. så er det noe med årsmodeller nyere enn 92 tror jeg, for underspyling av stempel.

 

bruke en nyere FT/FK blokk trur jeg- hehe er vell alt jeg har og si.. :D

2,3l med 16V og dobble gassere, retro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

tenkte eg ville gi deg eindel tips her, siden eg driver og bygger eg og. og eg vett koss kjedligt det er når man står fast.

 

til og begynne med kan eg med ein gang sei at du bør bruke FK, eller FT blokk. desse to blokkene er HEILT like, men anbefaler og bruke blokk med underspyling, men dette er strengt tatt bare nødvendigt når man skal ha seriøst mye trimm.

 

veiv kan man bruke orginal FK/FT veiv, er ikkje så veldi mye og sei om denne, tåler bank.

 

gå for 531 topp, og porte skikkelig, ikkje bare utvide hullene, men lag insugskanalen konisk. for at lufta skal få god fart.

 

veivstaker/råder bør du bruke nyere FK eller FT råder, desse er dei som er sterkest av orginal rådene. man kan sjå dette ved at dei er 13mm, isteden for 9.

 

kjøp smidde stempler, så unngår du og smelte desse, om du kjører mager blanding. og smidde stempler er ikkje SÅÅÅÅ dyrt.

 

 

 

kjør 4 stk 380cc dyser, eller kjør 8 orginale. koble opp dei 4 ekstra mot ein map sensor.

 

 

håpe du får til prosjektet ditt , og lykke till

 

 

Mhv Sølve Mortveit

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er slik ein wannabe da vøtt, prøver så godt han kan... Syns han er ganske god på det jeg...

Men ang veiv, råder og stempel: det som sitter i b230ft/fk o.l. er jo ikke akkurat helt ræva. B23ET har vel litt sterkere saker, men bruk FT/FK deler. Hvis ikke du skal noe særlig over 300hk så skulle de holde.

Kam: Åssen vil du ha motoren? K kam er veldig behagelig å kjøre med syns jeg..

Innsug: Originalinnsuget holder lenge, eller få noen til å sveise inn dysehull i ett GLT innsug (svanehalsinnsug).

Dyser og lmm: 968 dyser, justerbar btr og 3 toms lmm funker jo fint...

Lykke til i bygginga, bare å grave hvis det er mere du lurer på..

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

tenkte eg ville gi deg eindel tips her, siden eg driver og bygger eg og. og eg vett koss kjedligt det er når man står fast.

 

til og begynne med kan eg med ein gang sei at du bør bruke FK, eller FT blokk. desse to blokkene er HEILT like, men anbefaler og bruke blokk med underspyling, men dette er strengt tatt bare nødvendigt når man skal ha seriøst mye trimm.

 

veiv kan man bruke orginal FK/FT veiv, er ikkje så veldi mye og sei om denne, tåler bank.

 

gå for 531 topp, og porte skikkelig, ikkje bare utvide hullene, men lag insugskanalen konisk. for at lufta skal få god fart.

 

veivstaker/råder bør du bruke nyere FK eller FT råder, desse er dei som er sterkest av orginal rådene. man kan sjå dette ved at dei er 13mm, isteden for 9.

 

kjøp smidde stempler, så unngår du og smelte desse, om du kjører mager blanding. og smidde stempler er ikkje SÅÅÅÅ dyrt.

 

 

 

kjør 4 stk 380cc dyser, eller kjør 8 orginale. koble opp dei 4 ekstra mot ein map sensor.

 

 

håpe du får til prosjektet ditt , og lykke till

 

 

Mhv Sølve Mortveit

 

 

Tusen takk.. de beste svare æ har fått te nu :) dokker andre gir og bra svar.. hjelper mye på å e godt å vit de e folk som kan meir en mæ ;) hehe..

Volvo 945 tic

Alt for mange biler at det er plass til hær.Men savner kadett c,ascona b,og volvo vogna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veivstaker/råder bør du bruke nyere FK eller FT råder, desse er dei som er sterkest av orginal rådene. man kan sjå dette ved at dei er 13mm, isteden for 9.

 

kjør 4 stk 380cc dyser, eller kjør 8 orginale. koble opp dei 4 ekstra mot ein map sensor.

 

Hvis effekten blir så stor at 8 stk 337ml dyser er nødvendig, så ville ikke jeg har brukt 13mm rådene..

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår