Sceolan Skrevet Februar 16, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2007 Heisann. Har en 95" Scorpio 2,0 som jeg nå målte til rundt 2,35 liter på mila. Har riktignok vært litt kaldstart / tomgangskjøring, men uansett.... Var på verkstedet og så etter lekkasjer, men de kunne ikke finne noen lekkasjer. Lukter riktignok litt bensin, men ingen lekkasjer å se. De mente det måtte være noe som heter "lambda sonde", som har noe med blandingsforholdet å gjøre. Ville bare sjekke om det er noen andre meninger her, kan det være noe annet enn dette, eller er det mest sannsynlig at det er denne sonden? Siter 01 530iAT 89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!) 82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing) 81 Cressida (uten skilt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Februar 16, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2007 Defekt lambda kan gi høyt forbruk, men det er rart om du ikke har fått motorlampe hvis den er ødelagt. Kjørte verkstedet diagnose? Har du et multimeter for hånden kan du teste lambdaen. Koble deg til signalkabelen og sjekk om spenning veksler i området fra 0.1 til 0.9 V. Hvis sonden er ved sine fulle fem burde du egentlig få et signal opp mot 0.9V hele tiden iom at bilen må gå for fett med det forbruket. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Februar 16, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2007 Selv den gamle støtstangmotoren min bruker ikke mer enn 1,1 liter pr mil på å kjøre rundt i byen på vinterstid. Lambda fra biltema fungerer greit nok, husk bare å kjøp en med like mange ledninger som du har fra før og skjøt sammen ledningene. Men hvis lambda er defekt skulle verkstedet funnet ut det ganske kjapt ved å enten lese ut feilkoder eller måle co og hc innhold i eksosen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Opelkiller Skrevet Februar 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2007 Heisann. Har en 95" Scorpio 2,0 som jeg nå målte til rundt 2,35 liter på mila. Har riktignok vært litt kaldstart / tomgangskjøring, men uansett.... Var på verkstedet og så etter lekkasjer, men de kunne ikke finne noen lekkasjer. Lukter riktignok litt bensin, men ingen lekkasjer å se. De mente det måtte være noe som heter "lambda sonde", som har noe med blandingsforholdet å gjøre. Ville bare sjekke om det er noen andre meninger her, kan det være noe annet enn dette, eller er det mest sannsynlig at det er denne sonden? Kona har en 95 mod 2.0 stv. som bruker fra 2-3 liter pr. mil (bare korte turer med halvarm motor) . Hvis du vil sjekke lambda sondene vær obs på at det er 2 sonder på disse bilene, en før og en etter katalysator. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sceolan Skrevet Februar 17, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2007 Kona har en 95 mod 2.0 stv. som bruker fra 2-3 liter pr. mil (bare korte turer med halvarm motor) . Hvis du vil sjekke lambda sondene vær obs på at det er 2 sonder på disse bilene, en før og en etter katalysator. Da må det vel være noe galt med den og? Den kan vel aldri i verden bruke så mye selv med mye kaldstart, korte turer og halvvarm motor? Han på verkstedet der vi var mente at 1,2 - 1,3 osv. kunne være normalt, men overhodet ikke så mye som 2,4. Siter 01 530iAT 89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!) 82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing) 81 Cressida (uten skilt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
furiaman Skrevet Februar 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2007 liste over hva du kan sjekke, tatt fra autodata: Siter 2002 Chevrolet Tahoe 5.3 V8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sceolan Skrevet Mars 4, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2007 Har ikke rotet meg til å få sjekket lambda sonden enda..., og det er jo litt dumt å kjøre rundt med dette forbruket selv om jeg ikke kjører så mange meter for dagen :-). Men kan noen her prøve å forklare meg hvor denne sonden ligger? Finner flere "dingser" som det går noen ledninger til, er ikke helt sikker på hvilken det er... Hvilken side på motoren? Tenkte jeg skulle kjøpe meg en fra biltema til 398,- istedet for på verkstedet som skulle ha over 2200,- for den, men må først lokalisere den og finne ut hvor mange ledninger det går ifra den :-). Siter 01 530iAT 89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!) 82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing) 81 Cressida (uten skilt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Mars 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2007 Den/de sitter skrudd i eksosanlegget ganske nære katalysatoren (den første "eksospotta"). Har biltemalambda på min bil og det fungerer helt greit, har iallefall ikke merket noe som skulle tilsi noe annet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sceolan Skrevet Mars 5, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2007 Ok, så da sitter begge sondene under bilen..., eller er den fremste tilgjengelig fra motorrommet? Siter 01 530iAT 89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!) 82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing) 81 Cressida (uten skilt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sceolan Skrevet Mars 28, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2007 Da har jeg byttet ut den fremste sonden med en biltema sak. Men ble litt usikker da jeg skulle koble den, fordi fargene på ledningene var ikke helt de samme... Den ene hadde 2 sorte, den andre 2 hvite, pluss 2 andre forskjellige farger. Tror dog jeg fikk koblet det rett, men forbruket er fortsatt det samme :-(. Tror jeg skal prøve å måle den nå, hvis jeg måler "signal strømen", blir det de to ledningene som ikke har samme farge? Og her skal spenningen ligge mellom 0,1 - 0,9? Siter 01 530iAT 89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!) 82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing) 81 Cressida (uten skilt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Mars 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2007 Jeg tror det er normalt at ledningene til varmeelementet er de to med lik farge. Hvis du har en svart ledning er det stor sjangs for at det er signalet. Hvis du måler på de to (som ikke er av lik farge) mens motoren går og sensoren er varm bør du få 0.1-0.9-ish volt på den ene og null på den andre iom at den er jord. Hvis du måler motstanden (kald) over to ledningspar vil jeg anta at varmekretsen har en vettug motstand, mens målekretsen bør være sinnsvakt høy iom at zirkonia leder dårlig ved lave temperaturer. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sceolan Skrevet April 1, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 1, 2007 Jeg har prøvd å målt, men får ikke mer enn 0,02v utslag kanskje... Men jeg bare lurer, dersom jeg har klart å koble feil på pluss/minus på signalkablene, er det "farlig"? :-) Tenker om jeg da dreper sonden eller no, eller om det er bare å koble de om. Nå brukte den "bare" 1,4 ca på mila på siste måling, men da var det meste av det langkjøring. Uansett mye bedre enn 2,4 i alle fall. Siter 01 530iAT 89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!) 82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing) 81 Cressida (uten skilt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.mekanikk Skrevet April 1, 2007 Rapporter Share Skrevet April 1, 2007 ta en test med bildata tester og se hva som er problem(sikreste og korteste veien) før du begynner å "skru på" andre ting.kansje det er unødvendig.da vet du helt sikkert noe mer om problemet Siter Bare kjør-så lenge det går:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alekspp Skrevet April 1, 2007 Rapporter Share Skrevet April 1, 2007 kjøp dæ ny bil! Siter ford mondeo 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DiNGo Skrevet April 1, 2007 Rapporter Share Skrevet April 1, 2007 har Scorpio 2.0i Cl 1985 som bruker noe mer bensin en normalt. men dette skyldes at eksosen er litt tett. Siter Galant 2002 comfort sedan Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.