Gå til innhold

Blinklys i rundkjøring...

Ranger emnet


HemiCuda

Anbefalte innlegg

Hvordan vil du da gjøre det i rundkjøringer med to felt? Skal det bare være påbudt å blinke til venstre i små rundkjøringer?

 

Det siste vi trenger er flere regler. Folk har problemer nok som det er med å få med seg (og overholde) de som allerede finnes.

 

Da jeg kjørte opp (ikke spesielt lenge siden) var det ikke snakk om å blinke til venstre i rundkjøringer der man skulle 3/4 runde rundt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da jeg tok lappen for 21 år siden lærte jeg at det kunne være hensiktsmessig å gi tegn til venstre i små rundkjøringer, nettopp fordi det er så vanskelig å forstå hvor bilen skal bare ved å se på plasseringen.

 

er det jeg har lært også, små rundkjøringer med en fil, ikke flere filer, og uten vikeplikt skiltene, skal behandles som et kryss, det går ikke an å se om den skal rett frem eller til venstre, å stoppe opp for møtende trafikk, tilfelle den skal svinge.. blir for dumt... i tillegg er det kø.

 

men jeg skal si jeg er forvirra om rundkjøringer, synest å huske at kjøre skolen lærte meg å blinke til venstre hvis jeg skulle til venstre, idet jeg har svingt 90 grader og skal ut, skifter jeg til å blinke til høyre, klarer du ikke det, så er farten for høy.

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes rundkjøringer som bare er en liten klump midt i krysset. Her vil det kanskje være best å gi tegn til venstre før man kjører inn i rundkjøringen. Jeg praktiserer dette sjelden selv, men jeg tror likevel det er best. I Sverige har de rundkjøringer på størrelse med Akershus fylke og da vil tegngivning til venstre ha svært lite for seg. Kunsten er å gjøre seg forstått i de forskjellige situasjonene. Forskjellige rundkjøringer krever forskjellig tilnærming. Selv sliter jeg mer med korrekt filvalg i umerkede rundkjøringer hvor jeg er litt i tvil om veien rett fram er forbi midten av rundkjøringa eller ikke.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på vei hjem fra jobb, må jeg igjennom en ganske så liten rundkjøring, den har bare en enkelt fil om du skal rett frem eller svinge til høyre eller venstre...

 

jeg skal rett frem, bilen som kommer møtende blinker ikke til noen sider, så jeg kjører inn, bare for å se bilen som ikke blinket skulle svinge alikevel...

Jeg stopper midt i rundkjøringen,satte bilen i park, gikk ut av bilen og banket på vinduet til den andre bilen, som har stoppet med fronten pekende mot min høyre side, han ruller ned og jeg smiler fint, spørr om han kan lene seg ut litt, jeg vil fortelle ham en hemlighet om bilen hans, han kikker rart på meg lener seg ut, jeg lener meg inn mot øret... og brøler for fulle lunger "DEN HAR BLINKLYS!"

går tilbake til min egen bil, og kjører hjem.

 

noen andre som blir noe irritert over mangel av blinklys bruk?

 

 

her er regler for blinklys i rundkjøring, kos deg.

 

Bruk av blinklys

Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

 

I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:

 

Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.

 

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

 

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.

 

den lille informasjonen, er meget bra for fletting, ingen bruk av blinklys gir ingen informasjon, dermed missforståelser.

 

 

Du brøler altså tinnitius på en fyr som strengt tatt ikke har gjort noe galt? Så lenge det ikke er lovpålagt å blinke til venste i rundkjøringer, er det du som har tabba deg ut. Hadde det vært meg på en dårlig dag måtte du ha regna med ei saftig melding tilbake.

 

I små rundkjøringer, kan det være praktisk at motgående bil som skal til venstre blinker i samme retning i rundkjøringa. Men i praksis får man den informasjonen man trenger hvis folk bare klarer å blinke seg ut av rundkjøringene. For å si det enkelt, ingen blink; gå ut fra at vedkommende skal videre rundt i rundkjøringa, selv de små. (I små rundkjøringer har folk også som regel veldig lav hastighet når de skal til venstre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tingen er, ingen vet om møtende bil skal rett frem eller til venstre, det blir en gjettelek, noe som er ganske så tragisk egentlig, så hvorfor blinking ikke er påbudt... må gudene vite, denne rundkjøringen har bare en fil, ikke flere hvor en enkelt kan se om den skal rett frem eller til venstre, siden de er i forskjellige filer... vanligvis... her i byen, veksler det, noen rundkjøringer ligger du i venstre fil for å kjøre rett frem, andre i høyre... kan de ikke bestemme seg om en normal snart?

 

Er ca sånne som deg som får sånne som meg til å hoppe ut av bilen og skrike.. fordi du er så utålmodig og egoistisk att du ikke klarer å finne deg i att folk ikke blinker når de ikke skal noen steder!

 

Man SKAL blinke ved feltskifte og/eller avkjøringer/påkjøringer, som det står i reglene som er referert til i denne tråden.. Så att vedkommende du klarte å skrike til ikke blinket er jo strengt tatt helt 100% korrekt gjennomført i henhold til de lovene som er gjeldene per dags dato..

 

ERGO, du tar feil og bør ta ett nytt teorikurs!

uNF!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som reglane for bruk av blinklys i (småe) rundkøyringer er bra opplyst her.

Du skal alltid blinke deg ut av rundkøyringen.

Det er ingen regel som seier at du skal blinke deg inn i rundkøyringen. (når du skal til venstre)

 

MEN det er ein stor fordel om bilistane blinker til venstre.

Da blir det bedre trafikkflyt fordi andre bilista får informasjon på eit tidligare tidspunkt.

Eg blinker alltid når eg skal ut av rundkøyringen, og blinker inn i rundkøyringen når biler må bremse for meg. (når eg skal til venstre)

Da får dei info om min køyring tidligast muligt og trafikkflyten blir bedre.

 

Men det er MANGE som ikkje bruka blinklys i rundkøyringa.

Det irritera meg, særligt når eg må stoppa framfor rundkøyringen, og det hadde ikkje vore nødvendigt!

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ca sånne som deg som får sånne som meg til å hoppe ut av bilen og skrike.. fordi du er så utålmodig og egoistisk att du ikke klarer å finne deg i att folk ikke blinker når de ikke skal noen steder!

 

Man SKAL blinke ved feltskifte og/eller avkjøringer/påkjøringer, som det står i reglene som er referert til i denne tråden.. Så att vedkommende du klarte å skrike til ikke blinket er jo strengt tatt helt 100% korrekt gjennomført i henhold til de lovene som er gjeldene per dags dato..

 

ERGO, du tar feil og bør ta ett nytt teorikurs!

 

Når jeg er ute å triller med vogntoget synes jeg det er praktisk at folk gidder å gi et tegn om hvor de skal, slik at jeg kan planlegge kjøringa. Det skaper faktisk bedre flyt og mindre irritasjon i trafikken(kom som et sjokk på deg det,vel?) Gidder du ikke gi tegn så hjelper det ikke å tute når du ligger under 50 tonn Mercedes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bøtta: Litt off topic, men syns du ikke der er flott med privatbilistene som ikke skjønner at du trenger HELE rundkjøringa med vogntoget ditt? At selv om du åpenbart skal til venstre / helt rundt må du ligge til høyre pga. de fysiske lover? At deres fantastiske "jeg kommer jo fint forbi i venstre felt, jeg" manøver stanser HELE trafikken bak dem? (hvis du ser dem og ikke lager pannekake av dem da ;) )

 

Og overheng: Hva er det?

 

Bare noen tanker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bøtta: Litt off topic, men syns du ikke der er flott med privatbilistene som ikke skjønner at du trenger HELE rundkjøringa med vogntoget ditt? At selv om du åpenbart skal til venstre / helt rundt må du ligge til høyre pga. de fysiske lover? At deres fantastiske "jeg kommer jo fint forbi i venstre felt, jeg" manøver stanser HELE trafikken bak dem? (hvis du ser dem og ikke lager pannekake av dem da ;) )

 

Og overheng: Hva er det?

 

Bare noen tanker...

 

Legger meg midt på begge filene før rundkjøring for å sperre tullinga, lærte det etter første bilen jeg mosa. Civicen hadde ikke mye å stille opp med. Overheng er den delen av hengeren som stikker ut bak bakerste aksel, og det slår ut motsatt vei av det jeg svinger igjennom svingen, så det blir ganske breit. i krappe svinger er det også den delen av hengeren jeg ikke ser i speila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du brøler altså tinnitius på en fyr som strengt tatt ikke har gjort noe galt? Så lenge det ikke er lovpålagt å blinke til venste i rundkjøringer, er det du som har tabba deg ut. Hadde det vært meg på en dårlig dag måtte du ha regna med ei saftig melding tilbake.

 

I små rundkjøringer, kan det være praktisk at motgående bil som skal til venstre blinker i samme retning i rundkjøringa. Men i praksis får man den informasjonen man trenger hvis folk bare klarer å blinke seg ut av rundkjøringene. For å si det enkelt, ingen blink; gå ut fra at vedkommende skal videre rundt i rundkjøringa, selv de små. (I små rundkjøringer har folk også som regel veldig lav hastighet når de skal til venstre).

 

 

hvis du har lest alt jeg har skrevet, så var rundkjøringen så liten at den ikke engang har vikeplikt skilter, dermed så er den vel strengt tatt et kryss, og ikken en rundkjøring, men ja, jeg følte meg som en idiot etterpå.

 

Og, bilen hadde god fart, for jeg var inne i rundkjøringa på likt med ham, idet jeg trodde han skulle rett frem siden han ikke blinket slik som bilen som jeg stoppa for gjorde, missforståelse, i tillegg var jeg gretten, følte meg ikke lite som en dust etterpå :p

 

men mangel på bruk av blinklys for å skape flyt i traffikken begynner å bli alt for vanlig nå, alle tenker bare på seg selv, og ingen andre, hensyn? er fremmedord det... ikke at jeg viste så mye hensyn med gaulinga mi da :p

(uheldigvis, er jeg en lett irritabel traffikant, noe jeg bør jobbe med.)

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overheng er den delen av hengeren som stikker ut bak bakerste aksel, og det slår ut motsatt vei av det jeg svinger igjennom svingen, så det blir ganske breit. i krappe svinger er det også den delen av hengeren jeg ikke ser i speila.

 

Vet det, det var bare ironi fra min side. Dog er det sikkert nok som ikke vet det, så greit å informere uansett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har lest alt jeg har skrevet, så var rundkjøringen så liten at den ikke engang har vikeplikt skilter, dermed så er den vel strengt tatt et kryss, og ikken en rundkjøring, men ja, jeg følte meg som en idiot etterpå.

 

Og, bilen hadde god fart, for jeg var inne i rundkjøringa på likt med ham, idet jeg trodde han skulle rett frem siden han ikke blinket slik som bilen som jeg stoppa for gjorde, missforståelse, i tillegg var jeg gretten, følte meg ikke lite som en dust etterpå :p

 

men mangel på bruk av blinklys for å skape flyt i traffikken begynner å bli alt for vanlig nå, alle tenker bare på seg selv, og ingen andre, hensyn? er fremmedord det... ikke at jeg viste så mye hensyn med gaulinga mi da :p

(uheldigvis, er jeg en lett irritabel traffikant, noe jeg bør jobbe med.)

 

 

Rundkjøring uten vikepliktskilter? Trodde ikke slikt eksisterte lenger. Hvis jeg husker rett fra den gangen jeg kjørte opp, så er det da vanlig høyreregel som gjelder. Og i tilfelle var det han andre som ikke overholdt vikeplikten. Så da hadde du kanskje grunn til å brøle, men ikke mest for manglende blink. :blunk:

 

Forøvrig, er enig i at i mikro-rundkjøringer, så er det best å gi tegn også til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greia med å blinke til venstre er om du har en så stor bil/buss/henger, eller av annen grunn, at du ikke kan plassere deg inntil midten når du kjører inn i rundkjøringen så viser du med din plassering at du skal rett frem eller til høyere... da kan det være hensiktsmessig å blinke til venstre for å fortelle de andre at jeg skal til venstre fordi om det ikke ser sånn ut.. så ikke press deg på innsiden, for eksempel..

plasseringen din skal vise de andre hvor du har tenkt deg, ellers skal blinklys brukes ved feltskifte.. altså, når du bytter felt, eller forlater rundkjøringen.. samme for små som for store rundkjøringer..

 

men som andre sier så mener jeg også at man burde bruke blinklys til venstre i rundkjøringer som er så små at det ve første øyekast kan se ut som et vanlig kryss..

 

ellers så bruker jeg stort sett blinklys over alt, selv midt på natten når det ikke er andre biler i sikte..

 

forresten....

"

Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

"

dette er regelen... resten av det du har limet inn er en tolkning av denne hvis ikke jeg tar feil?

 

hvis ikke jeg tar feil en gang til.. så finnes det vell heller ingen egne trafikkregler for kjøring i rundkjøring i norge.. rundkjøringen skal brukes som en hvilkensomhelst annen enveiskjørt forkjørsvei med en eller flere filer..

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gadd ikke å lese gjennom hele posten, men here it goes:

 

Nei man trenger ikke å blinke til venstre i en rundkjøring. Dette har jeg fått klar beskjed av kjørelæreren min.

 

Hvis du HemiCuda hadde sett litt bedre så ville du nok sett at bilen i rundkjøringa ikke blinket til høyre, ergo så skal den bilen hele veien rundt eller 3/4.

 

Jeg har bare teori og oppkjøring igjen . Og dere som tok lappen for x antall år siden kan egentlig bare glemme å komme med slike kommentarer: slik var det ikke når jeg tok lappen. Det har noe med at lover og regler forandres. ;)

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår