Gå til innhold

Saab 9-3 2001 spørsmål

Ranger emnet


nismo_power

Anbefalte innlegg

Hallois,

 

hvordan takler 2.0 Turbo motoren (150hk) trimming?

Ser BSR selger chip som gir 221HK, noe som er 71 HK i økning!

 

Den oppnår vel dette ved å skru opp ladetrykket regner jeg med, tåler turboen dette i lengden?

 

Klarer clutchen å holde på kraften?

 

Ifølge IF forsikring, så har disse bilene (frem til 2004 mener jeg) problem med smøring på motoren. Kjenner noen til dette?

 

 

Syntes bilen er litt for myk sånn den er orginalt, å kunne tenke meg ett litt mer sportselig preg.

Ønsker stivere understell og mer respons på rattet.

Hvilke deler anbefalles å oppgradere? Virker som det finnes mye å velge mellom.

 

 

Takker for svar, er vel sikkert noen saab folk her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den motoren er forferdelig trimvenlig :) Clutchen på 9-5'n min holdt da til over 240 hk,gikk fint det.

Det de mener er sikkert veivhusventilasjonen,som egentlig ikke er et så stort problem på 9-3 som 9-5 pga vekt etc. Monterer du det siste oppgraderingssettet fra saab blir den helt bra :)

Det som skjer er vel at oljesila går tett,og det er ikke noe du har lyst til skal skje!!

 

Understell som fungere bra : Bilstein Sprint dempere,H&R senkesett, poly foringer i front, Steering rack klamp fra Abbot Racing og extra stab stag fremme så skal bilen bli utrolig god og stiv. Kommer til å kjøre dette oppsettet på Viggen,men bare med Racing dempere og polyforinger på hele bilen(har kun i fronten nå) ,stab stag bak og 6pkt subframe fra Speedparts :driving

 

Gromme deler : http://www.speedpartsnorway.no

 

Håper dette hjalp litt.

 

Skulle du lure på noe mere er det mange Saab folk på http://www.saabturboclub.net :)

GT - R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blokka er den samme,men jeg har trionic 7 innsprøytning,tror du har 5?? rød eller sort tennkassett? I viggen er det 2,3 turbo,så den sparker godt :)

 

Litt genrell info om Viggen :

230 hk og 350 Nm

2.3l motor med en grei turbo

STORE bremser

Skikkelige skinnseter

Tøff orginal styling

 

Det er vel det viktigste med Viggen :)

 

CIMG1810.jpg

CIMG1812.jpg

CIMG1809.jpg

CIMG1807.jpg

CIMG1854.jpg

CIMG1857.jpg

GT - R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallois,

 

hvordan takler 2.0 Turbo motoren (150hk) trimming?

Ser BSR selger chip som gir 221HK, noe som er 71 HK i økning!

Den oppnår vel dette ved å skru opp ladetrykket regner jeg med, tåler turboen dette i lengden?

Klarer clutchen å holde på kraften?

Ifølge IF forsikring, så har disse bilene (frem til 2004 mener jeg) problem med smøring på motoren. Kjenner noen til dette?

 

Syntes bilen er litt for myk sånn den er orginalt, å kunne tenke meg ett litt mer sportselig preg.

Ønsker stivere understell og mer respons på rattet.

Hvilke deler anbefalles å oppgradere? Virker som det finnes mye å velge mellom.

Takker for svar, er vel sikkert noen saab folk her :)

 

Clutchen vil nok holde en stund, men det avhenger av hvordan du bruker bilen. Klart det sliter mer enn originalt, men det vil nok fungere bra lenge såfremt du ikke slurer mye.

 

Gearkassen er det litt værre med. Den vil nok heller ikke ryke med en gang, og jeg vet om mange på http://www.stcs.nu som har kjørt lenge med chippede biler uten problemer. Men igjen er det her litt avhengig av hvordan du kjører. Ikke utnytt det drøye dreiemomentet på lave turtall for mye.

 

Turboen er vel heller ikke noen kjent svakhet, så bare kjør på :)

 

Smøringen er ikke noe case på 9-3. Kun 9-5 dette er et problem med, og fortsatt bare 1-1,5% av bilene som får alvorlige problemer pga. ventilasjonen.

 

Første du bør gjøre er å få på powerflex foringer. Hør med http://www.speedpartsnorway.no Det gjør mye for bilens stivhet. Kjøp også nye dempere/fjører hos Speedparts.

I det hele tatt kan Speedparts gutta veldig mye om oppgradering av Saab. Ikke plag dem for mye, men bruk dem når du trenger det :)

 

Så lenge du kjører med litt vett tror jeg det er lite som vil ryke pga trimmen.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si 9-3 ikke har problemer med smøringen blir litt feil,har 9-3 jeg med "smørefeil". Men så har da jeg 9-5 Aero motor da :) Men problemet skal være der på 9-3 og.

Tror dette har kommet under den utvidete motorgaranti greiene om det skulle gå til helvete.

 

Clutchen på 9-5'n min skulle holde 280 hk,så skal ikke være noe problem med 220 hk på en 9-3.

GT - R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heftig bil du har Puff, hva ligger de på i pris?

Jeg har ikke kjøpt 9-3 ennå, men vært å prøvekjørt en i dag, å regner med å signe papirer neste uke. 2001 mod, gått 63.000km.

 

Takkk for svar Øyvind, har tatt kontakt med Speedparts for å høre hva de har å tilby.

 

Er det stor forskjell på chippene? Hvilke merke anbefalles?

Ser Speedparts selger ett merke som heter Trionic.

Hvordan er dette å sammenligne mot BSR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si 9-3 ikke har problemer med smøringen blir litt feil,har 9-3 jeg med "smørefeil". Men så har da jeg 9-5 Aero motor da :) Men problemet skal være der på 9-3 og.

Tror dette har kommet under den utvidete motorgaranti greiene om det skulle gå til helvete.

 

Tja, du kan jo si at feilen er der, men 9-3 er ikke i nærheten av å ha samme problemene som 9-5.

Sjekk stcs.nu for Saab miljøet er mye større i Sverige, så ser du at det ikke er tilsvarende problematisk med 9-3.

Uansett. Oppgrader veivhusventilasjonen så skal det gå bra. Og ca 1,5% motorhavari blandt 9-5`ene er jo egentlig ikke veldig mye, selv om det er 10 ganger høyere enn hva som er gjennomsnittlig.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stor forskjell på chippene? Hvilke merke anbefalles?

Ser Speedparts selger ett merke som heter Trionic.

Hvordan er dette å sammenligne mot BSR?

 

Du bør vurdere PPC i hvert fall. Da kan du laste programmet ut og inn etter eget forgodtbefinnende. Det kan være en fordel hvis du skal inn på kontroll, eller låne bort bilen. Legge inn 50hk program og kreve bilavgifter tilbakebetalt :)

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fikk presset prisen 5000kr pga LCD displayet(til kjørecomp.) manglet noen streker.

 

Strekene kan du fikse lett. Se etter guide på http://www.stcs.nu (søk på pixelfel, display etc).

 

Bare å bruke strykejern, og legge litt press på kontaktpunktene, så holder det en god stund. Mine holdt et halvt år før pixler begynte å forsvinne, og da gjorde jeg samme prosedyre på nytt :)

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår