Gå til innhold

esbandos: Ascona B med volvo b20 motor. (Rallycross)

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. Har nå fått tak i motor til Ascona B'en min..

Bilen er bygget for rallycross, men står uten motor å gir samt alt annet. (Er bare kaross, rattstamme + forstilling med kortstyring og org bakaksel som er der).

 

Motoren er en Volvo b20 som er borret til 2.3. Langslagsveiv, smidde stempler, gruppe 2 topp, ganske så grom kam, gjort noe med oljepumpa for å få mer oljetrykk, sveisa på en ekstra klatt på bunnpanna for å få ca 2-3liter mer olje.. Ventiler + løftere i titanium og 2 doble 40mm dellorto gassere.. Slik motoren er der, skal den yte rundt 200hk..

 

Planen er da å sette denne motoren ned i asconaen, med en m45 kasse.. (4trins ihvertfall). Skal lage meg ei adapterplate slik at jeg får kassen rettstilt.. Går det an å kjøpe ei slik adapterplate forresten? Skal også ha bakstell fra en 240 med montert truetrack sperre i.. Mellomakselen tar jeg fra en 240 som hadde OD-kasse. (Skal passe sånn ca.. må kanskje forlenge den litt)

 

Etter dette skal jeg montere inn bur. (Har liggende). Samt alt elektrisk. Kommer til å kjøre med 2 bensinpumper, msd-tenning og en høyeffektscoil...

 

Skal sette inn 40liters bensintank i bagasjen og 3.5" eksos som munner ut i bakplaten evt under bagasjen. Skal ha stor radiator i bagasjen som er på ca 15liter.. (Fra en Mercedes lastebil) skal montere 3stk elvifter på denne som styres manuelt fra dashen.

 

Bilen er senket 40/40 å har gule justerbare koni rundt om.. (Ganske så stiv).

 

Det jeg tenkte på er om det kommer til å bli noen problemer med å få motoren nedi der.. Blir den for høy eller, går dette bra? (Med tanke på at den må stå rettstilt).

 

Prosjektet har jeg tenkt å ha ferdig til i sommer.

 

Bilde av bilen:

Karossen.jpg

 

 

Skal komme jenvlige oppdateringer med bilder av prosjektet fremover nå..

 

Hvis noen har noe å komme med, spørre om etc, Fyr løs.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei....

 

Regner med at denne skal brukes i Rallycross vel????

RCN KL 1 da sikkert....

 

Da kan du nok begynne med å kaste det 40/40 senkesettet i hvertfall hvis du har tenkt å nærme deg en bane.... Å få på no vettuge fjører, hvis du ikke har tenkt å legge igjen forstilling og div i første sving-.....Hehe...:sombrero:

 

Er det den gamle gode B20`n som er originalt rettstilt du prater på eller er det en B200 "skakking"????

 

Er å få kjøpt ferdig adapterplate til sånn vet jeg, en kompis har satt i B 23 i en Opel Kadett( slenger med et bilde ), han har rettstilt den i hvertfall, og det gikk etter div modifiseringer...02.jpg

 

Har selv hatt Ascona med den gamle gode B20`n og B 23 "skakking", og det går bra det, men må nok regne med å lage motorfester og girkasse fester selv.......

OMC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ja, har tenkt å bruke denne i RCN kl.1.

Har vurdert å kvitte meg med senkesettet, å heller kappe en runde eller noe på org. fjærer slik at jeg får ræva litt ned.. Skal bruke den gamle gode b20'en som er rettstilt ja.

Du vet vel ikke hvor man får kjøpt slik adapterplate? Har søkt litt rundt, men er lite å finne i norge..

 

Ang det bildet, er det omtrent slik jeg kommer til å ha det, bortsett fra at jeg skal ha b20 istedet for den som er der. Er det oljefiltret han har i høyre innerskjerm forresten? Og bensinfilter i torpedoveggen samt catchtanke til oljen?

 

Hvordan gjorde du det med mellomaksling? Hvordan bakstell brukte du?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, oljefilteret sitter på innerskjermen der, og filter kingen sitter i torpedoveggen der......

 

Er et firma i Sverige som lager sånne adapterplater veit jeg, hva det heter har jeg skrevet hjemme.....

 

Jeg bruker volvo mellom aksling med det leddet nesten helt inn til klokka, tatt bort hylsa som går fremover fra bakakslingen og satt på 4-link stagg.....

OMC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, oljefilteret sitter på innerskjermen der, og filter kingen sitter i torpedoveggen der......

 

Er et firma i Sverige som lager sånne adapterplater veit jeg, hva det heter har jeg skrevet hjemme.....

 

Jeg bruker volvo mellom aksling med det leddet nesten helt inn til klokka, tatt bort hylsa som går fremover fra bakakslingen og satt på 4-link stagg.....

 

Hadde du orket å finne ut hva det firmaet heter?

 

Har du muligheter til å ta bilde av understellet på din? Hvordan har du gjort det med 4-linken?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du ha kasse fra en skakking på b20 tar du bare å bruker b20 clutch-huset.. hørt det går ann å bare smekke på ''skakking'' kasse så da blir det jo rettstillt... rett meg om dette er feil

 

orginal 2,0 fjørene kappet noen runder er knall å kjøre med... vet om en del som har det i rallycross på ascona..

 

Har prøvd det der med å bytte clutch-hus.. Funker ikke.. Så må nok ha et adapter...

 

Har org 2.2fjører som jeg har kappa 1,5 - 2 runder på. Ble ganske grei da.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B20bunnpanne kan jeg tro ja, men ikke clutch-hus.. Har prøvd dette selv. De passer ikke overens på innfestinga fra hus til kasse...

 

Har fått tak i dieselfjærer foran.. så den er stiv som fy.. bare karossen som gir etter når man prøver å dytte i bilen.. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er sånn smått klar over dette.. Må få tak i en bil med slik kasse. Er vel i overgangen det? Men tror dette blir litt vanskelig.. Bedre å få kjøpt seg ei adapterplate...

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært å hentet motoren å alt det.. Motoren så ganske grom ut egentlig.. :D

Slenger med noen bilder...

 

Delemotoren:

Delemotor.jpg

 

Motoren:

Motoren23.jpg

 

Gruppe 1 toppen:

Gruppe1topp.jpg

 

Gasserene + Innsug:

Gassere.jpg

 

Kom gjerne med kommentarer/tips.. :D

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår begynte jeg med bilen. Holder på å ta litt rust i hjulbrønnen bak.. (skal fjerne hjulbrønnen). Etter rustsveisinga, blir det tilpassing av motorfester, girkassefester + eksos.. (3") :D

 

Skal også bytte bakaksling, å sette på en 1031 aksling med trutrack fra volvo.. (Alt av understell skal være volvo bortsett fra forstilling)..

 

Lite med kommentarer forresten.. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer noen bilder av det jeg har gjort sålangt:

 

ascona005.jpg

 

ascona006.jpg

 

 

Bilder av hullene til der den gamle eksosen gikk. (Tidligere eier som laget dette)

ascona003.jpg

 

ascona004.jpg

 

 

Bilen i sin helhet:

ascona001.jpg

 

ascona002.jpg

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår