Gå til innhold

Bygge litt anlegg i bilen, trenger hjelp med hva jeg trenger!

Ranger emnet


Rínerion

Anbefalte innlegg

Som topic, nå er det på tide med anlegg bygging etter jeg har dimmet fra det norske forsvar.

 

Er ikke store greiene jeg har tenkt meg, men bra kvalitet til ok pris.

 

Spiller og komp sett har jeg bestemt meg for.

 

Blir dette komp settet og en pioneer spiller fra samme nettsted:

http://www.megabillig.no/index.php?page=produkt&cat1=1&cat2=15&id=1958

 

MEN, sitter igjen med forsterker til å drive det samt en 10-12" basser, så er ikke store greiene, men for en som meg som har null peiling på slikt så er det litt avansert.

 

Altså, jeg har hørt om de "kjente" merkene som Focal, Rockford, Sony, Pioneer, Apline og alt det der, men sitter igjen med de litt mindre kjente merkene jeg ikke har kjennskap til. Cadence, SPL, lightning Audio, Lanzar, Ground Zero, JBL, JL audio m.m

 

Kan noen anbefale en forsterker til å drive det hele pluss en basser?

 

Tar gjerne imot forslag og diverse sider hvor jeg kan kikke.

-----------------------------------

BMW 1997 523iT E39

x BMW 1991 520i E34

x MB 1986 190i (Solgt og takkjørt uka etter)

x Ford Mustang 1969 302 (Desverre solgt til en med mer tid og penger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En venn av meg foreslo en 4-kanal forsterker til å drive det hele. Koble frontsettet til å bruke 2 kanaler og brokoble slik at forsterkeren får de 2 siste eller noe i den duren. Jeg har null peiling så hvordan dette fungerer vet jeg ikke, men jeg støtter egentlig det du sa med en monoblokk til bassen, men da kommer +- 2000r til i utgifter.

 

Er ikke snakk om superlyd her, men en oppgradering fra det orginale som sitter i bilen.

-----------------------------------

BMW 1997 523iT E39

x BMW 1991 520i E34

x MB 1986 190i (Solgt og takkjørt uka etter)

x Ford Mustang 1969 302 (Desverre solgt til en med mer tid og penger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor du absolutt har bestemt deg for det frontsettet.

Jeg anbefaler deg å kjøpe brukte forsterkere da du får LANGT mer for pengene enn hva du får når du skal kjøpe nytt.

 

 

Alstå, jeg har ikke absolutt bestemt meg for det, men har hørt at det er bra, og jeg kan muligens få tak i et brukt til en ok penge. Er kun derfor.

 

Evt. andre forslag mottas med takk.

-----------------------------------

BMW 1997 523iT E39

x BMW 1991 520i E34

x MB 1986 190i (Solgt og takkjørt uka etter)

x Ford Mustang 1969 302 (Desverre solgt til en med mer tid og penger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å kjøpe brukte forsterkere da du får LANGT mer for pengene enn hva du får når du skal kjøpe nytt.
Ja, dette burde jo ALLE gjøre... ehh... :D

 

Spøk til side, får du det til en god pris fra kjentfolk, hvorfor ikke. Det blir definitivt en oppgradering fra det originale.

En venn av meg foreslo en 4-kanal forsterker til å drive det hele. Seriekoble frontsettet til å bruke 2 kanaler og brokoble slik at forsterkeren får de 2 siste eller noe i den duren
Ingen dum begynnelse. Stryk ordet "serie" i ovennevnte setning, du skal bare koble frontsettet til 2 av kanalene og deretter brokoble de siste to kanalene på forsterkeren for å drive en subwoofer. Alt står som regel i bruksanvisninger med tegninger og det hele. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette burde jo ALLE gjøre... ehh... :D

 

Spøk til side, får du det til en god pris fra kjentfolk, hvorfor ikke. Det blir definitivt en oppgradering fra det originale.

Ingen dum begynnelse. Stryk ordet "serie" i ovennevnte setning, du skal bare koble frontsettet til 2 av kanalene og deretter brokoble de siste to kanalene på forsterkeren for å drive en subwoofer. Alt står som regel i bruksanvisninger med tegninger og det hele. :)

 

 

Hehe, takker for svar. Jeg skjønte selv hva jeg mente når jeg skrev det, men som sagt så vil jeg da påstå du har rett.

-----------------------------------

BMW 1997 523iT E39

x BMW 1991 520i E34

x MB 1986 190i (Solgt og takkjørt uka etter)

x Ford Mustang 1969 302 (Desverre solgt til en med mer tid og penger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har sittet siden kl 18 og surfet frem og tilbake for å finne priser på forskjellige sider og forskjellige merker.

 

Har sett litt på denne forsterkeren http://www.megabillig.no/index.php?page=produkt&cat1=1&cat2=14&id=1887

 

sammen med denne bassen

http://www.megabillig.no/index.php?page=produkt&cat1=1&cat2=21&id=1782

 

og det tidligere nevnte frontsettet.

 

noen som har noe inspill om dette vil fungere eller ei?

 

edit: sitter bare å leker med forskjellige oppsett, er ikke mye som er bestemt enda.

 

edit2:

Sjekk ut Audison SRx3 som forsterker.

 

Jeg sjekket den og den virket ikke dum. Kan fort bli et alternativ. Men som nevnt tidligere i tråden så kan brukt kanskje lønne seg, så har sjekket ut evt. ting jeg kan få ta i brukt eller som har vært demo varer. Derfor skrev jeg denne posten med overnevnte artikler.

-----------------------------------

BMW 1997 523iT E39

x BMW 1991 520i E34

x MB 1986 190i (Solgt og takkjørt uka etter)

x Ford Mustang 1969 302 (Desverre solgt til en med mer tid og penger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper denne med et nytt spm i stedet for å lage en ny tråd.

 

Har nå gått til innkjøp av brukte deler, da jeg prøver å gjøre byggingen litt økonomisk i disse dager. Sitter med en RF Punch P212D4 på 500w med 2x4 spoler. (http://www.megabillig.no/index.php?page=produkt&cat1=1&cat2=21&id=178 2)

En JBL px300.4forsterker (http://www.megabillig.no/index.php?page=produkt&cat1=1&cat2=14&id=188 7)

 

Noen som veit noe om denne forsterkeren?

Alternativene det står i intruksjonen til Basseren er at den kan kobles enten i 8 eller 2ohm. alternativt 4 ved å koble kun en spole. Vil dette fungere, eller vil forsterkeren takle 8ohm? Klarer ikke å finne noe om den på hjemmesiden ang. max ohm den takler. Er altså snakk om å brokoble 2 kanaler til 1stk bass og de to resterende til et frontsett.

 

Noen som kan hjelpe meg litt på veien her? Vil unødig ødlegge noe ved første vri på tenninga.

-----------------------------------

BMW 1997 523iT E39

x BMW 1991 520i E34

x MB 1986 190i (Solgt og takkjørt uka etter)

x Ford Mustang 1969 302 (Desverre solgt til en med mer tid og penger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren du har valgt har jeg ingen personlige erfaringer med. Men etter det jeg har lest og hørt skal den være ganske bra.

Dette er selvfølgelig avhengig av hvilken spiller du har i bilen din. Spilleren er 'hjertet' i hele anlegget. Er denne dårlig blir resten også dårlig uansett hvor mye penger du har lagt i det. Skal du bruke litt ekstra penger på noe, bør det være spilleren!

 

Den takler også 2 ohm stabilt brokoblet, noe som skal gi ca 450W RMS. Med andre ord bør du være veldig forsiktig med hvor mye power du gir denne basseren. (mao skal du da kable basseren din til 2 Ohm)

 

Når det gjelder hvordan du skal kable det bør du følge bruksanvisningen. Siden du har kjøpt den brukt så følger den kanskje ikke med, så fant linken til deg : http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Owner%27s%20Manual/PowerSeriesPx%20BPxAmpOMFINALrev7_8_04.pdf

 

Her står det om din forsterker på side 5 i manualen!

 

Over til frontsett som jeg så du hadde skrevet om tidligere i tråden. Hvis du ikke har valgt noe enda anbefaler jeg deg å titte litt andre steder enn pioneer. Et godt valg til å begynne med er etter min mening focal sin access serie. Disse passer utmerket til å f.eks flytte bak når/hvis du vil oppgradere anlegget yttligere senere.

Som sagt tidligere her ; hvis det skralter litt på lommeboka bør du i første omgang nedprioritere høytalere bak.

 

Hvis du har noen spm til meg anbefaler jeg deg å sende PM, er ikke ALTFOR ofte inne på bilstereo forumet.

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den takler også 2 ohm stabilt brokoblet, noe som skal gi ca 450W RMS. Med andre ord bør du være veldig forsiktig med hvor mye power du gir denne basseren. (mao skal du da kable basseren din til 2 Ohm)
Ikke vet jeg hvor du har dette fra, iflg. manualen du la frem tar denne minimum 4 ohm brokoblet, så subwooferen til trådstarter må kobles som 8 ohm!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg hvor du har dette fra, iflg. manualen du la frem tar denne minimum 4 ohm brokoblet, så subwooferen til trådstarter må kobles som 8 ohm!

 

Jeg leste det faktisk ikke derfra...tok det fra et annet forum når jeg søkte litt.

Du har selvfølgelig helt rett, og beklager feilinfo!

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår