Gå til innhold

Rínerion

Bruker
  • Innholdsteller

    63
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Rínerion

  • Bursdag 05/05/1986

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    5-Serie
  • Biltype (eks Audi)
    BMW
  • Årsmodell (eks 1995)
    1997
  • Motor (eks 1.6)
    2.5

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • Bosted
    Akershus

Rínerion's Achievements

  1. Nå har jeg gjort det meste jeg kan komme på etter kunstens regler for å finne ut hvor det tikker. Tikker uansett om bilen er kald eller varm. Den følger også turtallet. Er en e39, 523 m52 enkel vanos. La merke til tikkinga når gradestokken gikk under 20 grader. Er markant tikking. Nesten ikke hørbar med panseret igjen, men øredøvende når panseret er åpent. Trolig kun èn ventil/dyse. Har sammen med tikkinga fått en lugging ved pådrag, veldig merkbar under 2000 rpm. Virker som at helt usystematisk får ikke bilen bensin til en sylinder. Derav tanken om dyse som tikker. Har prøvd følgende: Dyserens Kondensfjerner Byttet olje fra 10w30 delsynt til 5w30 helsynt. Har også prøvd å lytte med skrutrekker div steder på motoren, og hører en tydlig tikkelyd på fuelrailen. Alt dette gjort i dag, og bilen er blitt kjørt 3 mil etter byttet. Ble kjørt god og varm. Men "problemene" er der fortsatt. Jeg tror kulda spiller en liten rolle her, men frykter bilen har fått denne tikkinga "kronisk". Har søkt på forumet, men finner lite pr nå. Trenger sårt tips.
  2. Joda, jeg skjønner risikoen du snakker om. Men jeg har en kamerat som har holdt på med export av biler fra USA i årevis, så han venter strengt tatt bare på potensielle biler jeg måtte peke ut. ;) Men ang. biltypen jeg er på utkikk etter, så savner jeg bilen i signaturen (69 Mustang). Så jeg vil se meg om etter en "ny" Mustang fra 60 tallet. Vet prisnivået på disse, samt tilgjengeligheten. Denne er liten nok over dammen, så jeg har nesten gitt opp søken her i skandinavia. Men det er Mustangen jeg brenner for.
  3. Som topic. Er nå bestemt at jeg skal hente meg ett veteranbilprosjekt fra statene, men jeg finner ingen gode sider å lete etter biler på. Noen som kan hjelpe? Mvh
  4. Poenget mitt, noe jeg tror de fleste her faktisk forstår, er hvorfor vi i lille norge skal gå forran som "det gode" eksempel når det ikke er VI som er de største miljøsynderne.
  5. Denne CO2 hypen i det siste er ganske så mediaskapt. Problemene med global oppvarming per dags dato tror jeg har ytterst veldig lite med biler som vår kjære stat skal ha det til. Og nå har de fremmet forslaget om å forby bensinbiler i 2015. Værste er at staten har ikke råd til å miste avgiftene på å forby det de tjener mest på pr. år. Er bare et spm. om tid før regjeringen må ta seg selv i nakken og forstå at vi lever i et demokrati og forstå at de kan ikke styre det hele og altet på egne premisser. De burde forstå dette selv disse naive tullingene før vi får franske situasjoner her til lands som for alt vi vet kan ende i revolusjon. Tror at ved neste valg er den rød-grønne regjeringen ferdig med tanke på at en stor del av norges befolkning er bilintressert, eller avhengig av bil for å komme seg fra a-til-b. Jeg skal vurdere annen transport da de forbedrer kollektiven her i landet. Problemene ligger nok mer hos USA og Kina enn småland som Norge (som forøverig mange amerikanere tror er hovedstaden i Sverige, og ikke et eget land. Blir feil av regjeringen og tro at vi skal stå frem som et godt eksempel i miljøpolitikken når vi kun bidrar med en promille av verdens utslipp som nevnt tidligere. Tenk også på fotosyntesen der alt det grønne på vår jord er med å omdanne CO2 til O2 med hjelp av sollys, men en ting som enda ikke er nevnt er at syntesen reverseres når sollys ikke er til stedet: O2 til CO2.
  6. Jupp, da har jeg gått i gang med byggingen faktisk. Er et lite stykke på vei. Har laget en prosjekttråd om det på http://www.bimmers.no, så kopierer alt fra prosjekttråden min der: Warning Wall of text Vel, etter mye frem og tilbake har jeg endelig fått kommet smått igang med bygging/montering av det lille lydprosjektet jeg har satt i gang til den nette sum av 8000kr. Dette skulle bli mitt første "prosjekt" hvor jeg gjør alt selv, så prøvde å holde forbruket på et minimum. Det hele startet med at jeg funderte på hva jeg skulle bruke skattebetalerenes penger på i form av dimisjonsgodtgjørelse fra det Norske Fosvar ;) Planen var i få god lyd for en ok penge, en liten oppgradering fra det orginale BMW systemet for å kunne nyte musikken på lange turer. Noe jeg også mener jeg har oppnådd. Prisen jeg har regnet er total, 4ch forsterker, en bass, komponentsett, kabelkit. spiller og div. forbruksting som trekkestoff, skruer m.m. Synes ikke det er en for gal pris totalt. Valget falt for å gå for brukt det som kunne skaffes brukt. Det hele started med kjøp av bass og forsterker på qxl(!) Forsterker: JBL Power PX-300.4 Ny i butikk hos bilradiospesialisten: 4990,- Fikk den for 1600,- inkl. frakt, brukt 1 måned. Med garantipapirer 1 år og alt. Målt fra fabrikk til 714Watt RMS. Bass: Rockford Fosgate P212D4 Punch Ny i butikk hos bilradiospesialisten: 1190,- Fikk den for 900,- inkl. frakt. Ikke åpnet. 12", 500W Max Eneste jeg oppdaget i etterkant (noe jeg burde sjekket opp bedre) var at den var dobbelspolet på 4ohm hver, totalt 8ohm serikoblet, eller 2 ohm paralell. Og da forsterkeren ikke tåler 2ohm, ble det nødt til å bli 8ohm. Kjøpte også et kabelkit på qxl til 300,-, 20mm2 strøm som burde holde i massevis da forsterkeren skal plasseres kun 0.5m fra batteriet (som er under baksetet) Spiller: Pioneer DEH-P7700MP Kjøpt hos megabillig.no for 2290,- før de satte den opp i pris med 100,-. Hadde kjempeforventninger, men ble relativt skuffet. Enkelt og greit en harry "fjortiss" spiller med masse lys og div. Har et relativt "billig" utseende. Komponentsett: Focal 130A1 5,25" Plyglass membran Nytt i butikk hos http://www.Iceaudio.no 1290,- Fikk det for 1100 inkl. frakt fra Nautiluz på bimmers.no (Takker for handel ;) ) Sikkert ikke det beste, eller billigste, men holder til en oppgradering av orginale BMW systemet. 100W Max. Burde være nok med følsomhet på 91dB. Faren er at forterkeren kan blåse disse lett. Ting ble liggende her og samle støv en periode mens jeg surfet rundt, leste poster og forhørte meg om hvordan ting skulle gjøres, monteres, kobles og div. Har et par tråder her på bimmers allerede ang. akkurat dette annlegget jeg driver å setter sammen. Fikk til slutt somla meg til å ta mål til basskasse. Planen var at den skulle stå rett bak skiposehullet slik at lyden ikke hadde noen annen vei å gå enn inn i kupeen. Siden RF Bassen ikke hadde større annbefaling enn 25L lukket kasse, passet dette perfekt med passform og byggning. Da den også er så liten falt valget på å lage den i 22mm spon i stedet for MDF. Kassa i seg selv bruker faktisk ikke mer enn 1m2 plate, så ble relativt billig. Første grovtegning av kassa er her: Ble noe mer avansert da jeg fikk tak i et relativt godt program til å tegne med: Den skulle passe perfekt til plata bak seteryggen, helt oppunder hattehylla og akkurat lang nok til at jeg får ut reservehjulet uten problemer. Men problemer ble det da etter montering fant jeg ut av når jeg tok mål, hadde jeg tatt ut gulvteppet i bagasjen, så den passet ikke alikevel. Måtte ta hele greia ut igjen og fjerne hele 10mm høyde slik at den fikk plass. Regnet ut volumet igjen og det var fortsatt innenfor annbefalingene ;) Det er omtrent så langt jeg har kommet til dags dato. Kassa ble montert i dag, skrudd fast til metallveggen bak baksetene med dempematerialet i for å få all lyden inn i kupeen. Planene fremover er som følger: Kabeltrekking: Mest sannsynelig allerede til uka skal dette skje. Må ut med førersete, lister og div deksler osv. Bilder kommer ;) Komponentsettet: Fortsatt ikke 100% på hvordan jeg skal få disse inn i sparkepanelene. Magnetene er for store til at de er plug-and-play, så enten blir det leking med glassfiber, eller kappe de og skjøte med treverk. Bilder om mer kommer etterhvert som ting skjer ;) Kassebygging Kassa er ferdig med prøvemontert element: Og slik ble det i dag montert: (Ikke legg merke til bamsen i ruta ;) Har en kjæreste som ville at jeg skulle ha den med på turer) Seteryggen er bare "hektet" på for å gi et bilde av hvordan det blir. Selve "hullet" på baksiden av seteryggen skal trekkes med stoff og legges en list rundt hullet. Takker for alle tilbakemeldinger ;)
  7. Rínerion

    M-tech ratt

    Det morsomme er, at du, samt andre, tar feil her. Det LIKNER på M5 M-tech typ 2 ratt, men dette som er vist øverst i tråden er faktisk e36 m-tech typ 2. Du ser det på eikene. e36 eikene i midten har, som på bildet, et litt skrå vinkel. e34 m-tech rattene her 90grader på de. Kunne rotet frem et bilde, men har ikke ork nå :P
  8. Takker for svar ;) Tenkte i første omgang å prøve å koble en spole pr kanal i stedet for å brokoble. Fungere ikke det så blir det 8ohm. Og er det helt ubrukelig igjen så blir det ny sub ;) Ang. Kassa så har jeg nesten så godt som fulgt installasjonsreferasner fra RF som fulgte med bassen. En helt firkantet kasse på annbefalt 25 liter lukket. Eneste forandringene jeg har gjort på tegningen forrige side er å tilpasse den høyden og bredden i bagasjerommet på bilen og legge til to "trekanter" på sideveggene for å unngå at lyden går i bagasjerommet i stedet for kupeen. Er som sagt første gang jeg prøver meg på å bygge anlegg så leker med forskjellige oppsett bare ;)
  9. Da har jeg tegnet og målt opp en basskasse jeg tenker å prøve meg på ;) Regner med å bruke 19-22mm MDF til bygging. Mål på tegninger er det som er regnet ut. Kassa står da tettpakka rundt skiposehullet i bilen. Blir 27.93L lukket. Slenger ut et bilde i allefall. Komentarer er hjertelig velkomne ;)
  10. En ting til jeg lurer på er dette med jording til forsterkeren. Nå er det sånn at batteriet er topp 1m fra der forsterkeren skal ende opp (batteriet er under baksetet). Hvordan er det da med å faktisk koble jord på minuspolen i stedet for karosseriet? Noen sier dette er bra, andre ikke. Hva er å annbefale?
  11. Blir vel til at jeg tar meg en kjørerunde til de lokale trelastforhandlere de nærmeste dagene og hører. Ang. kutting så har jeg det mest nødvendige utstyr og plass og diverse til å kunne klare det selv, så regner med at jeg prøver og ser hvordan det blir. ;)
  12. Var gamlefar i huset her som skulle helt opp i 35mm men det syns jeg selv hørtes noe drøyt ut, så tenkte 25mm holder nok. Greit å ha noe skikkelig når man først begynner. Men 400kr +- hørtes virkelig ikke galt ut for en plate. Hadde regnet med nesten det dobbelte. Takker igjen for svar pondus- ;)
  13. Takker deg og for svar T0mmen, vet jeg hva jeg skal være obs på i såtilfelle. Vet at en egen monoblokk hadde vært optimalt for meg, men nå har jeg en 4 kanaler jeg skal bruke. Prøver å holde budsjettet på det laveste for dette prosjektet, så må nesten gå med det jeg har. Eneste jeg mangler er forøvering mdf plate nok til å bygge en kasse på +-25liter, hvor i lillestrøm området anbefales det å anskaffe slikt? Store trelastforretninger har kanskje plater? edit: 25mm plate burde vel holde.
  14. Var hos strømmen bilradio i dag og hørte med gutta som var der, og han ene sa forøvering at det fungerte med en kanal pr spole, men har virka ikke spes int å snakke om de siden hverken bassen eller forsterkeren var kjøpt der :P Har tenkt å prøve 8 ohm ja, men sies at man mister mye "effekt" av 8ohm. Skal prøve å høre hva som passer mitt øre best. Måtte bare spørre her i tilegg for å være på den sikre siden ang. 4ohms alternativet. Takker for svar. Ps: hva syns dere om kassetegninga mi? :D
  15. Bumper en gang til med 2 nye spm. Bassen jeg har, RF P212D4 med doble 4 ohms spoler, 2 ohm totalt ved paralellkobling. 8ohm ved serie. Forsterkeren tåler da ikke 2ohm og vil helst unngå 8 ohm. Hørte et sted at i stedet for å brokoble 2 kanaler på forsterkeren og oppnå enten 2 eller 8 ohm, kunne jeg koble 1 spole på 1 kanal og den andre spolen på en kanal. den ville da bli på 4 ohm? Stemmer dette? Fungerer dette i praksis? Slenger også ut en MSPaint tegning av tenkt kasse jeg skal bygge. Er uten eksakte mål, bare en tenkt kasse som skal stå rett bak skiposehullet mellom setene i min e34 sedan. Funderer på om dette kan være en løsning som fungere eller om den blir helt ubrukelig. Er altså en lukket kasse med sidevegger i trapesform slik at lyden ikke siver ut i bagasjen, men går rett til skiposehullet. Alt skal tettes mellom kasse og stålveggen bak seteryggen. Alle forslag, ros og ris, mottas med takk :D
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår