Gå til innhold

Hvordan sladde med FWD mest kontrollert?

Ranger emnet


tassetasse

Anbefalte innlegg

Da har snøen lagt seg, og jeg med FWD prøver å finne ut hvordan jeg kan ligge best mulig breit med kontrollen i behold. Har dere noen teknikker?

Og er det slik at man har mindre kontroll med en FWD når man ligger breit, enn man har med en RWD?

Forøvrig så funker ikke brekket mitt noe særlig.. Skal fikse det snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Slædde med FWD uten brekk er vanskelig.... Med RWD kan man ha mye høyere fart i slædden over lengre perioder enn med fwd, men i lik hastighet tror jeg rwd og fwd er omtrent likestilte for mitt vedkommende ivertfall... trikset med FWD er å kaste den ut så mye som mulig å hente seg inn igjen ved å gi på...

Volvo 940Turbo Classic 1997

[X]Volvo 240GL Sedan 1990 [X]Volvo 240Turbo Sedan 1984 [X]Volvo 242DL 1981

[X]Volvo 240GL Herregårdsvogn 1987 [X]Volvo 940SE Sedan 1992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er langt i fra mester med fwd så jeg er flinkere med rwd en med fwd.. men når jeg sladda med fwd så hadde jeg gasspådrag å slapp gassen å svinga/provoserte ut bilen:P veit ikke om dette er noen bra måte men er ingen expert på fwd som sagt:P

It`s hard to tell if a man is telling the thrut, when you know you would lie if you where in his place

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fwd og brekk:

 

Ha kontrollert fart inn i svingen, sving raskt til venstre(hvis venstresving) og samtidig dra kraftig i brekket mens du holder knappen inne. Styr imot, altså mot høyre, til du ser utgangen av svingen. Gass og brekk om hverandre, gjerne samtidig, så du beholder en fin vinkel. Slipp brekket og gass til bilen retter seg opp, se opp for kontraer.

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Har hørt noe om venstrebeinsbremsing. Hvordanfunker det? Selv har jeg ABS :S

 

bremse med venstrefoten naturlig nok, og ha gass på høyrefoten, bare å prøve seg fram.. Det har jo heller liten hensikt nå på vinteren for din del vil jeg gjette...

Volvo 940Turbo Classic 1997

[X]Volvo 240GL Sedan 1990 [X]Volvo 240Turbo Sedan 1984 [X]Volvo 242DL 1981

[X]Volvo 240GL Herregårdsvogn 1987 [X]Volvo 940SE Sedan 1992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bremse med venstrefoten naturlig nok, og ha gass på høyrefoten, bare å prøve seg fram.. Det har jo heller liten hensikt nå på vinteren for din del vil jeg gjette...

 

De gangene jeg har testa det mister jeg all styring og peiser rett fram, men brekket fungerer bra det. Bare dumt at brekket mitt har tendens til å henge seg opp når jeg bruker det på vintern

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som er moro med fwd er at man kan ha stor fart å skikkeli vinkel inn i svingene, men ut er det egentli bare flaut. Blir ikke fett uansett.. Jeg har ryki brekkwire`n på bilen min men, hvis du kommer til en høyresving så kan du svinge brått høyre å så venstre for å legge opp en kontra å ligge å bremse med venstrefoten for å få tyngdepunktet framover i bilen, så ræva blir lettere. inn mot sving for så å slippe ratt å brems inn i høyre svingen.Gi da på maks for å ikke dra av hehe. Veit ikke om noen skjønnte dettamen men. Krever mye fart for at det skal bli noe moro. å litt guts. hehe

old volvos never die they only go faster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har testa det mister jeg all styring og peiser rett fram, men brekket fungerer bra det. Bare dumt at brekket mitt har tendens til å henge seg opp når jeg bruker det på vintern

 

Øv deg på å bremse med venstrefoten helt til du klarer å stoppe bilen og bremse forsiktig slik du til vanlig gjør med høyrefoten. Siden clutchpedalen ikke behøver like myke og fine bevegelser er det naturlig at man ikke klarer å balansere bremsen med venstrefoten første gangene man prøver.

 

Dessuten er det en fordel å øve på venstrebremsing om sommeren når det ikke er glatt ute. Etter noen dager med herjing på en tom parkeringsplass for noen sommere siden klarte jeg å bruke venstrebremsing til å få ut baken på forhjulstrekkeren jeg kjørte på den tida. Og tilslutt var det lekende lett å få til 360'er uten bruk av brekk, bare med gass og brems :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sladda greit med varebil uten brekk jeg.

Peugeot Partner FWD. Bare ha litt fart, bruk bremsen svak og gjør en scandinavian flick. Pass på å ikke gasse for mye mens du er i sladd for da ødelegger du alt, ergo viktig å ha litt fart. Det er ganske mye mer givende å få til sladd uten brekk.

Skal sies jeg koser meg mer med 4wd lanceren denne vinteren. Feint og Powerover! :)

-1992 Mitsubishi Lancer GLXI 1.8l 4x4

-1982 BMW 525i *Solgt*

____________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår