Gå til innhold

Godkjennes engelsk oppkjøring i Norge?

Ranger emnet


ArcticJag

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen vet om et fersk engelsk førerkort kan byttes i Norsk?

 

Min datter studerer i England nå, og fyller 18 i vår. Ser at det er seriøst mye penger å spare på å kjøre opp i England. Men vil det bli godkjent? Allt jeg har funnet tyder på at det går bra, men så er det noen som mener at ny oppkjøring kreves (siden man har kjørt opp med rattet på den andre siden osv.)

 

Noen som vet mer?

 

Nick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener også det er noen regler angående at hun må ha oppkjøringstime i Norge, er vertfall slik om man har tatt den i USA (om jeg ikke surrer HELT nå) (og der har man rattet på rett side).. :)

 

Mitt tips er en telefon til Biltilsynet, merkelig hvor mye de egentlig vet. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er vell det og få kjørt opp i england, for hvis du først har et sertifikat fra eøs sa skal de være gyldigt i norge og.. det ligger en pdf fil hos vegvesenet som alt står i men kommer ikke inn på den nå..,

den lå her http://www.vegvesen.no/servlet/Satellite?cid=1069341127882&callerPage=1042188916512&pagename=vegvesen/SVVartikkel/SVVartikkelFullVisningSide&c=SVVartikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kan bekrefte noe...

 

Min mor bodde i England i noen år. Der tok hun lappen for første gang. Altså engelsk sertfikat. Når hun reiste hjem igjen til Norge måtte hun ta lappen på nytt, da det engelske sertfikatet ikke var godt nok.

 

Men nå er jo dette endel år siden da.

Mvh.

Daniel Gjerstad

[ ]1997 Vw Golf 3 1.6

[X]1986 Citroën BX 19 GTI - død (gikk bra..når den gikk!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte og snakka med Vegvesenet i dag og det ser faktisk rimelig lyst ut. Et sertifikat tatt i et EU-land kan byttes i et norsk ett uten videre om og med. Det som er litt spørsmål er hvor lenge man må ha bodd i et EU-land før man kan ta sertifikat, evnt. begynne å ta kjøretimer.

 

Gitt at timeprisen i f.eks. England ligger på ca 230,-, og de regner ca 35 timer i gjennomsnitt, virker det som det er en hel del penger å spare på å kjøre opp der. Og det å bytte fra høyre til venstre styring er triviellt. Jeg kjører høyre og venstrestyrt omtrent annenhver dag og har gjort det siden 1991.

 

Men spør meg hvor kult det var første gangen jeg kjørte høyrestyrt og manuellt gir i England, og møtte kjøre motsatt vei gjennom rundkjøringene!

 

Nick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne ting er vel akkurat like speilvendt som førersiden av bilen ;-)

 

Men det stemmer at man kjører med klokka rundt rundkjøringene. Vikeplikt er det litt mindre av der. Mindre vei viker for stor vei er prinsippet.

 

Nick

 

hehe.... sånn skulle det vært i norge også,

gjerne med liten bil viker for stor bil prinsippet... hehe:-):fatality:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten vei viker for stor vei skulle vært praktisert i Norge også, ja.. Er så dumt, når man kommer på en riksvei som ikke har forkjørsrett, også må man stoppe for alt rammel og rask som kommer fra småveier fra høyresiden..

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener også det er noen regler angående at hun må ha oppkjøringstime i Norge, er vertfall slik om man har tatt den i USA (om jeg ikke surrer HELT nå) (og der har man rattet på rett side).. :)

 

Mitt tips er en telefon til Biltilsynet, merkelig hvor mye de egentlig vet. :)

 

jeg bodde i statene (over 6 månder), jeg trengte kun glattkjøringstime. så var det godkjent.

 

Jjeg kjørte opp med automat(around the block") og lappen kostet med 3223,. (3000,- var glattkjøring i norge:puke: )

 

En kamerat av meg tok lappen i USA da han bodde der i 12mnd fra 2005-2006 og han måtte bare ha ny oppkjøring da han skulle ta lappen i Norge.

 

Men han var jo ikke fylt 18 da han tok den i USA, så han kjørte opp på 18 års dagen i Norge!

 

Kan det være grunnen til at du bare hadde glattkjøring? :)

www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår