Gå til innhold

Sms forkortelser og dialekt skriving!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Håkon A: Så lenge man slipper å svare på samme målform som trådstarter bruker ser jeg ingen grunn til at bokmål skal være den foretrukkne målformen. Alle lærer nynorsk og bokmål i grunnskolen

 

Det må vel da nevnes at veldig mange i de litt eldre rekker ikke har det, og at veldig mange skoler har en utrolig dårlig opplæring av nynorsk, jeg hadde iallefall ikke mer enn 2 timer nynorsk iløpet av 3 år på ungdomsskolen, så for meg er det litt vanskeligere å lese nynorsk, selv om jeg klarer det om jeg konsentrerer meg litt ekstra..

Too much power is never enough!

[ ] '67 Buick Skylark

[ ] Volvo 940 '95 - S90 prosjekt

[x] Volvo 142 '71 - Solgt :(

[x] Opel Calibra 8V '96 - Spiker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Nå er jeg lei av at folk skriver dialekt og bruker sms fortkortelser, men jeg kan ikke huske om det ikke var lov.(lenge siden jeg har lest reglene:P)

Hvis det ikke er med i reglene har jeg et forslag til ny regel: ikke lov å skrive dialekt og/eller sms forkortelser.

Det er så inni h*****e irriterende!(unskyld ordbruket)

 

Du er lei av "sms forkortelser" og "dialekt skriving", men orddeling synes du er flott? Når folk deler alle ord de klarer, blir ofte innleggene like vanskelig å lese som om de er skrevet på f.eks møredialekt. Har sett flere sånne innlegg her, skulle nesten ønske jeg hadde en link..

 

PS, "unnskyld" skrives med 2 n'er, slutt med SMS-forkortelsene!

 

Synes heller reglene skal inneholde "ingen ord deling" og "bruk punktum og komma".. Eller så kan det bare stå "klarer du ikke å gjøre deg forstått sletter vi innlegget ditt"

 

Hvor strengt har dere planlagt at dette skal være forresten?

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frå og med idag kjem eg til å skrive på mitt morsmål som er nynorsk. Med eine foten i Ivar Aasen-land så ser eg meg naudsynt å gjere dette..

 

(oversatt: fra og med idag kommer jeg til å skrive på morsmålet mitt som er nynorsk. Med ene foten i Ivar Aasen-land ser jeg meg nødt til å gjøre dette)

 

eg skal vere einig i at enkelte dialekter som vert brukt av enkeltpersonar her inne til tidar kan vere litt vanskeleg å forstå, så dialekt og sms-språk kan det godt verta forbud mot.

 

Men som nemnt av MortenK so trur eg at det vil vere betre om medlemmane skriv forståeleg i innlegga sine.

 

ha ein fin kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv på urdu for min del.

we dont care!

vi bare sletter og stenger....du velger!

 

de kommende reglene er lagt ut i tråden her! Les dem!

 

At folk sliter med orddeling og kanskje har dysleksi er ikke noe vi får gjort noe med. vi driver et bilforum og ikke vi-lære-norsk-forum. Det er lov og være høfflig og spørre om en omformulering om ting er hardt å forstå. man må ikke være krass og spydig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MortenK: selv om jeg ikke er en verdensmester i norsk betyr ikke det at jeg mine innlegg skal bli sletta, og "unnskyld" feilen min var fordi jeg ikke holdt "n" inne lenge nokk og så det ikke nødvendig å redigere innlegget mitt pga. en liten feil.

Og hvis du ikke skjønner hva jeg skriver der tror jeg du må skaffe deg briller. Og du vil vel ikke at jeg skal skrive med sms-forkortelse og dialekten min? Jeg kan vise et eksempel på hvordan det hadde blitt(sms-forkortelser som kommer er ikke noe jeg kan men noe jeg husker som jeg har sett på div. forum): hei, eg hette (ikke mitt virkelige navn) jon mn d har ikkje så mykje å sei egentli. Skjønte du mye av det?

"Isn't America great?" "In the sense of big, yes"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fint a d ikke jalt nord-norsk;) husk, æ e nordlæning æ!

 

Du tok visst ikke helt poenget? Vi uttaler det "d" vi også, men skriver det uansett. Du klarer vel også å skrive jeg istedet for Æ, så det burde ikke være så vanskelig å formulere et ordentlig innlegg?

 

Er man virkelig blitt så late nå for tiden?

 

-

Devil

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er riktig å ta tak i dialekter og sms forkortelser, men å angripe folk for stavefeil, å/og feil, orddelingsfeil og andre småting, blir for dumt.

 

Så MortenK, ta med deg resten av gjengen din og gå til Norsk Rettskrivningssenter ellerno, og luk ut feil som forfattere gjør, dere har mer å gjøre der enn her på ett diskusjonsforum med ett 100-talls medlemmer. De fleste driter i orddelingsfeil og stavefeil, dette er ingen norsk-time.

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er riktig å ta tak i dialekter og sms forkortelser, men å angripe folk for stavefeil, å/og feil, orddelingsfeil og andre småting, blir for dumt.

 

Så MortenK, ta med deg resten av gjengen din og gå til Norsk Rettskrivningssenter ellerno, og luk ut feil som forfattere gjør, dere har mer å gjøre der enn her på ett diskusjonsforum med ett 100-talls medlemmer. De fleste driter i orddelingsfeil og stavefeil, dette er ingen norsk-time.

 

Ingen i gjengen min kan stave, det er kun meg.. Jeg driver ikke med klaging når folk skriver feil på forum uansett, men når noen klager på rettskriving bør de skrive rett, får være måte på dobbeltmoral.. Forstår stort sett alle dårlige dialekter og forkortelser, det jeg faktisk har slitt mest med her er innlegg skrevet i en setning med uheldige orddelinger..

 

Synes at de fleste som skriver dialekt styrer på med SMS og, går stort sett hånd i hånd.. Begynte selv å skrive på dialekt som drittunge for å spare plass i meldinger uten å skrive "oxo" og "dn".. Det er forskjell på dysleksi og å ikke kunne skrive..

 

Dessuten var meningen med innlegget mitt at det kan bli for mye regler, hvis det skal slettes innlegg hver gang noen skriver feilforsvinner mye bra innlegg og god kompetanse.. De fleste innleggene i denne tråden hadde vært vekke f.eks.. Det hadde kanskje vært like greit..

 

MortenK: selv om jeg ikke er en verdensmester i norsk betyr ikke det at jeg mine innlegg skal bli sletta, og "unnskyld" feilen min var fordi jeg ikke holdt "n" inne lenge nokk og så det ikke nødvendig å redigere innlegget mitt pga. en liten feil.

Og hvis du ikke skjønner hva jeg skriver der tror jeg du må skaffe deg briller. Og du vil vel ikke at jeg skal skrive med sms-forkortelse og dialekten min? Jeg kan vise et eksempel på hvordan det hadde blitt(sms-forkortelser som kommer er ikke noe jeg kan men noe jeg husker som jeg har sett på div. forum): hei, eg hette (ikke mitt virkelige navn) jon mn d har ikkje så mykje å sei egentli. Skjønte du mye av det?

 

Selvfølgelig forsto jeg det, jeg køddet med deg..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dessuten var meningen med innlegget mitt at det kan bli for mye regler, hvis det skal slettes innlegg hver gang noen skriver feilforsvinner mye bra innlegg og god kompetanse.. De fleste innleggene i denne tråden hadde vært vekke f.eks.. Det hadde kanskje vært like greit..

 

 

 

 

Amen

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår