Gå til innhold

Galavanisering

Ranger emnet


quattrroo

Anbefalte innlegg

I følge Golf-historien i Haynes-boka mi står følgende:

"February 1992 - Mk 3 Golf introduced... ...Larger and heavier than Mk 2, with fully-galvanised body for improved corrosion protection."

 

Om dette stemmer vet jeg ikke, for rust er det nok av på disse bilene. Men er jo forskjell på galvaniseringer uansett. Selv en ny Golf 5 ruster mer enn en Audi. Så kanskje Golf 3 har en skikkelig elendig galvanisering?:)

Volkswagen Golf IV 1.6 16V

Volkswagen Golf III 1.9TD (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig det er spart inn litt ja, de brukte det vel mest som salgstriks/markedsføring tenker jeg.

Golf er jo kjent for å være en bil som er billig laget.

 

Men at Golf 3 skal være galvanisert høres faktisk litt merkelig ut.

De som har peiling på det sier jo at G3 er en mye ivrigere bil til å ruste enn det en mye eldre G2 er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du være så sikker på det?

Hvis Golf 3 hadde vært galvanisert så er jeg sikker på at de ikke hadde rustet såpass godt som de gjør.

 

Det er ikke vanskelig å se det....... på bakluka mi har det flasset av litt lakk.. under der er det galvanisering.. jeg er 100% sikker på at karosseriet er galvanisert.. galvanisering er ikke så speseielt.. det er jo en type lakk som er sprøytet på.. men galvaniseringen kan ruste hull og da er man ille ute..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig det er spart inn litt ja, de brukte det vel mest som salgstriks/markedsføring tenker jeg.

Golf er jo kjent for å være en bil som er billig laget.

 

Men at Golf 3 skal være galvanisert høres faktisk litt merkelig ut.

De som har peiling på det sier jo at G3 er en mye ivrigere bil til å ruste enn det en mye eldre G2 er.

 

kommer vel helt an på behandligen av bilen..

men mine erfariger er :

 

golf 3 > golf 2 når det gjelder rustproblematikk.

Synes golf 2 får blemmer med engang bilen "ser" en saltklyse på veien...usj

..Drive Slow, Sit Low..

..min verden :-) ..

[o] Billaus

[x] Audi A4 8K + Polo 85mod

[x] Golf mkV GT | Golf mkIV Stv | Golf mkIII

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanskelig å se det....... på bakluka mi har det flasset av litt lakk.. under der er det galvanisering.. jeg er 100% sikker på at karosseriet er galvanisert.. galvanisering er ikke så speseielt.. det er jo en type lakk som er sprøytet på.. men galvaniseringen kan ruste hull og da er man ille ute..

 

Jeg har en '93 Golf og den ruster som bare fa.. spesielt på kanaler og bakluke. Har også bl.a. en '87 Audi 80 som har stått ute hele sitt liv uten å ha blitt tatt vare på, den er rustfri ;)

 

Og jo, galvanisering er spesielt. Det er ikke en lakk som sprøytes på, men en elektrokjemisk elektrolyseprosess der metallet blir belagt med sink. Og det ruster heller ikke hull i sinken som er en offeranode for bilens karosseri, det er en redoks-reaksjon der sink "ofrer" seg for å unngå korrosjon på stålet under.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår