Gå til innhold

Katalysator og tbi

Ranger emnet


stepside

Anbefalte innlegg

Har alltid hørt at på en tbi motor MÅ man ha katalysator.....

Nå har jeg kjøpt en bil med et eksosanlegg type golfbane (18 hull:-)

Triveligt lyd men alikavel, det må byttes......men bilen går aldeles utmerkt, ja kanskje bedre med dette annlegg........så er det ikke bare å pelle vekk katalysatoren (å sette på den på EU testen....?

 

mest mulig "fri" eksos......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har ikke erfaring med tbi motor men i utgangspunktet så skal det ikke være noe problem å skippe kat.Hvis du koppler ut lamdasonden som styrer luft/bensin blandingen ut fra utslippet til eksos så skal innspruten gå til en null position uten at det skal ha vesentlig innvirkning på effekten.Så det beste er å prøve å fjerne kat.jeg trur ikke det vil ha noe innvirknig siden den står etter lamdasonden og du vil faktisk ikke merke at kat.slutter å virke før du måler avgassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig!

 

..............det spårer jo alltid ur.......så planer og planer :-)

 

Hva det blir 250 eller 400 (500 er nokk på drømmestatdiet....) det vet man jo aldrig :-) Startet med 400 men har nå gått tilbake til 250, kanskje med skrattgas.........400 motoren hadde nokk kostet et sted fra 40-80k.Kr (forgasser til efi) så inntilvidere er det lagt på is (tror jeg...........:-)

 

Tenker jeg bygger et enkelt 3" .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by stepside

helt enig!

 

..............det spårer jo alltid ur.......så planer og planer :-)

 

Hva det blir 250 eller 400 (500 er nokk på drømmestatdiet....) det vet man jo aldrig :-) Startet med 400 men har nå gått tilbake til 250, kanskje med skrattgas.........400 motoren hadde nokk kostet et sted fra 40-80k.Kr (forgasser til efi) så inntilvidere er det lagt på is (tror jeg...........:-)

 

Tenker jeg bygger et enkelt 3" .......

 

 

Forstod deg ikke helt her, men ok, stå på, kult blir det nok! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er svårt mycket svårt.........

 

sett hester bak alle tall så kanskje det hjelper :-) (250 hester, 400 hester....)

 

det koster 80.000 kr å bygge en 383 efi motor på 400 hester (Holley ram.jet) men det er ingen sak å bygge 400 hester for 40.000 hvis du bruker forgasser (355 motor).

 

Det var like før jeg sattset på efi varianten (80.000kr...er ikke det å spore av.........?)

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du må ha kat eller ikke bestemmes av årsmodel når det gjelder EU kontroll. Når det gjelder driften av motoren, vil du få litt mer efetk uten ca- 5-10%.

Foresten hva har du bestemt når det gjelder motor??

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her følger folk med.

Det er ikke lett å bestemme seg (spesielt da jeg er nybegynner på dette med motor-renovering/trimm).

 

Mye takk vare dine (CamaroCab) tbi poster droppet jeg forgasservarianten. okay det er mye rimligere med forgasser, men kanskje litt primitivt?

 

Problemet ble at det er dyrt med efi. etter mange om og men fant jeg ut at det ultimate måtte være en Hollet jet-ram. den koster 30.000 (sukk).

 

Fler mente at holleys comander 950 kanskje ikke passet så bra i en pick-up da bundraget ikke er 950 sterke kort (men jeg vet ikke om dette er riktig)

 

Uansett. Nå renovere jeg den tbi motor som sitter i. Borre blokket, Nytt det meste, ikke særlig eksklusive deler, mest orginaltype, men skal nokk shoot peene mye (her kan jeg jo gjøre en del selv.......).

 

Tror ikke det er noen vits i å forsterke motoren (men her er jeg mottaglig for alle ideeer!!!).

 

Jeg tenker nokk å balansere delene.......(særlig hvis jeg shoot peener....)

 

Så setter jeg på headers (1-5/8") KN luftfilter og kanskje et nytt chip. Resten av motoren blir orginal.

 

Skal lete etter et brukt efi system, 30.000 er for mye nå. Har du noen tipps, e.bay kanskje?

 

motoren ovenfør bør gi en 230+ (210 orginal) å det er jo salg på lystgass hos sverre kahrs nå så kanskje .........

 

takk for alle inspill camaro cab!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tilbudet som jeg fikk fra USA på ny motor altså short block. Vi er kansje flere i vår klubb som skal kjøpe samtidig og vi da få en bedre pris. Ref mail:

 

 

Hello Terje,

 

I did email you back but it's obvious you didn't get the email so I will reply once again to your inquiry.

 

Our 425HP short block assembly is $2460.00 + freight. If you don't want the components assembled, deduct $275.00 and you have $2185.00 + freight for the parts only. If you don't need the block, deduct $550.00 and you have $1635.00 + freight.

 

I hope this info is what you are looking for regarding your Camaro. If I can be of any additional service to you, please feel free to email me or call me @ 001-214-350-4949.

 

Regards,

 

Jewell

 

Så hvor for du må bruke 30 000 bare på innsug/system er bare tull, jeg kommer til å bruke det originale plenumet mitt porte runners og plenumm enkelt og koster ingen ting. Det du kan gjøre er å bestille en komplett motor legg til ca. 400 dollar og du er mer enn i mål, og alt er nytt og du kan selge motoren du har og få igjen 7-10 000 for den. Så kan du beholde tbi forgasseren din, porte innsuget ditt, forklaring hvordan finnes på nettet. Kjøpe større dyser og du får en meget potent Truck uten "lure" hester via lystgass.:D

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello Terje,

I did email you back but it's obvious you didn't get the email so I will reply once again to your inquiry.

Our 425HP short block assembly is $2460.00 + freight. If you don't want the components assembled, deduct $275.00 and you have $2185.00 + freight for the parts only. If you don't need the block, deduct $550.00 and you have $1635.00 + freight.

I hope this info is what you are looking for regarding your Camaro. If I can be of any additional service to you, please feel free to email me or call me @ 001-214-350-4949.

Regards,

Jewell

 

Hello Terje,

Go to the website and tell us which engines you and your friends are interested in and I will do my best to get you the best price as long as you as you are definite that there will be multiple orders. Just inform me of which engine or engines you guys are wanting.

Regards,

Jewell

 

http://www.strokermotor.com

 

;)

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm

 

en en gang takk for responsen :-)

 

2495 dollar er for et shortblock (det synes jeg var mye, okay det er en stroker, men jeg tror har sett longblock (sikkert 350....) for noe lignende ......) longblocken er +1400$ på stroker.com å da kan man nokk snakke om 400+ hester med rett gasser og insug.....

Men det var mye snacks i motoren på stroker.com :-)

 

I mål på 425 hester.....da må man ha skikelige topper! (?). Slik jeg forstår det kan man ikke porte orginaltoppene slik at de blir potente som fex vortectoppene (?) Og uten vortec (eller lignende) ingen 400 hester......... Kjøpte til og med en bok om dette , porting (uten at jeg ble noe klokere.....).

 

Jeg finner ikke ut hvordan man kan bygge om tbi en med større dyser. det enste jeg har funnet er at en slik ombygging IKKE vil fungere, ikke er annbefallt.... (men det står jo så mye på nettet).

 

Har du linker til hvordan dette skal foregå eksakt? Hvis du har det send dem til meg å du får en venn for livet :-)

 

Hvis motorsakene koker ned til noe konkret kunde jeg absolut hva innteresert. men et longblock for 3995$ er for mye og jeg er rimelig fornøyd med bunndraget i min 350 (okay jeg har hørt at 383 gir vesentli mer skyv....).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La du merke til at på den ferdige turn key motoren på 425 hester satt det en 650cem forgasser:rolleyes: Det å begynne å tenke på 950 comader er det som vi kaller forgasser trimming det eneste du oppnår er et høyt forbruk.

 

Porting kan gjøres her i norge, du kan bruke gode topper som utgagspunkt og forbedre disse, på stroker motoret kan du bruke både 64cc og 72cc forskjellen blir i kompen og draget. Hvilken model er stepsiden din??

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å kommentere det innledende spørsmålet - det går helt toppers å fjerne kat'en. Jeg hadde ikke kat på min 89 Sportside 350TBI, og den gikk fint som f...

 

Regner med å gjøre litt småtteri på Tahoe'en min som har samme motor - men kommer til å begynne med et komplett Banks anlegg (headers, y-pipe, cat-back +cai).

Hvis det blir noe mer utover det, blir det et edelbrock innsug og evt. presse - men det er høyt opp og langt frem for min del. Skulle jeg a gjort noe med innsprøytningen hadde jeg gått over til en eller annen variant av TPI. Er meget godt fornøyd med den lett oppgraderte TPI'en på Camaron.

 

Blir spennende å høre hvilken vei du velger å gå - og resultatet.

 

:)

Ken

- 86 IROC ragtop mods..

- 01 520IAT

- 99 Golf ugh...

X 95 Tahoe Sport mods..

www.chevyworld.net/blog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår