Gå til innhold

Mellomaksel søkes...!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe meg å skaffe en mellomaksel til en thunderbird 69-70 mod..Det er en mellomaksel som har doble kryss foran og doble bak(CV-joints)Kan godt hende det finnes andre bilmerker med tilsvarende mellomaksler/kryss(vet om toyota Hilux bl.a men den er nok litt for svak).Trenger dette til mitt 69 chevelle ls1 prosjekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder du forklare hvordan disse dobble kryssa ser ut, og hvorfor du absolutt skal ha det? Og kjører du automat eller T56 bak LS1`en?

 

Klarer bare ikke se nødvendigheten med dobble kryss, de orginale F-Bodyene med LS1 har vel ikke det????

 

Har selv LS1 motor og T56 gir som skal i en 73 Firebird :D

 

Er veldig bra motorer det der :)

 

Lykke til.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med dobble (Constant Velosity) kryss er først og fremst med store vinkler vil jeg tro.Mange fullsize biler bruker dette når de har delte mellomakslinger som er opplagret på midten. Ford F-350 har cv på mellomakslingen forover hvis jeg husker rett. Har kansje en Cadillac mellomaksling med CV liggende, men den er kort i såfall.Men kryssene kan jo sveises over.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med dobble (Constant Velosity) kryss er først og fremst med store vinkler vil jeg tro.Mange fullsize biler bruker dette når de har delte mellomakslinger som er opplagret på midten. Ford F-350 har cv på mellomakslingen forover hvis jeg husker rett. Har kansje en Cadillac mellomaksling med CV liggende, men den er kort i såfall.Men kryssene kan jo sveises over.

 

Visste ikke att cadillac hadde sånne ?Ja jeg parer lett ihop dette med min mellomaksel..Har du noen mål på akselen(tenkte på kryssa og "H"`n)? Kanskje ett bilde så folk ser hva jeg mener(dette kommer fra en 4x4)

cv-driveshaft.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok forstår behovet for slike ved store vinkler mellom gir og aksel, men hvorfor trenger du dette i en Chevelle?

 

Skal motoren plaseres LAVT :D

Problemet er att jeg ikke får motoren lav nok i forkant..sjøl om jeg har sveisa om bunn panna så skulle den ha vært enda 2-3 cm lavere.siden jeg har dette problemet så vil motoren og kassa få feil helling ca 7 grader,og det er for mye..bør være 2-3 grader..dette blir samtidig ett problem for pinjongen også,for den skal også ha samme helling som motoren dvs. 2-3 grader.dette er den optimale vinkel for ett vanlig kryss.blir vinkelen større enn dette får du vibrasjoner i drivverket..Noe jeg har..Så her er det att ett cv-joint kryss kommer i bildet her er en forklaring:

 

Double cardan (near) constant velocity driveshaft (commonly known as a CV driveshaft) geometry.

 

 

 

Proper CV driveshaft geometry is actually a lot more simple to understand than single-cardan driveshaft geometry. Pictured at left, proper CV shaft geometry is achieved when the operating angle of the CV joint (head assembly) is less than the maximum (and there is some room for increase in operating angle under suspension droop), and the operating angle between driveshaft and pinion is 0 under cruise throttle.

This is because of the clever design of the CV joint, or head assembly. If you refer back to the picture of the CV shaft components in pat one, you will see that the CV head assembly (double cardan joint) contains two cardan style universal joints and a centering yoke assembly. This clever arrangement serves to neutralize the effects of the increasing and decreasing angular velocities, right at the head assembly. This relieves us of having to arrange the pinion yoke operating angle to be equal to the transfer case operating angle. Instead, the pinion is arranged so that the operating angle between it and the driveshaft is zero degrees (0°).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, virker jo til å være bra det der ja.

 

Tørrte ikke til å kappe å sveise i traversen alså :D

 

Kult projekt du har, VI VIL HA BILDER :)

 

Helst på LS1 tråden da, siden det passer best der :D

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke sjangs å heve gearkassefestet litt da? Det vil jo hjelpe. Kryss klarer relativt store vinkler, det viktigste er at vinklene er lik i begge ender. På den ene 66 Rivieraen jeg hadde var de øvre bærearmene/stagene på bakakslingen justerbare på lengden.Regner med at disse stagene var ettermontert en eller annen gang men det finnes vel å kjøpe? Blir vinklene like pleier vibrasjonene å forsvinne selv om vinkelen er noe større enn ideelt.

 

Skal se om jeg fremdeles har den akslingen liggende.Både 67 Elektra og 63 Caddy bruker CV.Sikkert mange andre også.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke sjangs å heve gearkassefestet litt da? Det vil jo hjelpe. Kryss klarer relativt store vinkler, det viktigste er at vinklene er lik i begge ender. På den ene 66 Rivieraen jeg hadde var de øvre bærearmene/stagene på bakakslingen justerbare på lengden.Regner med at disse stagene var ettermontert en eller annen gang men det finnes vel å kjøpe? Blir vinklene like pleier vibrasjonene å forsvinne selv om vinkelen er noe større enn ideelt.

 

Skal se om jeg fremdeles har den akslingen liggende.Både 67 Elektra og 63 Caddy bruker CV.Sikkert mange andre også.

 

Kjempegreier visst du finner akslingen..:m'm:

Joda jeg har justerbare øvre bærearmer på chevella,men synest det blir litt mye tilt på pinjongen og blir ikke fornøydd med det..får ikke girkassa lenger opp uten å bygge om tunnellen i bilen..Har nok vurdert det meste, men har kommet fram til att jeg vil prøve en cv-joint..Si ifra om du finner denne mellomakselen..er meget intr i den..Slenger med ett bilde av motoren

AUT_8012.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår