Gå til innhold

Veltebur i gatereg. bil forbudt?

Ranger emnet


FastOmega

Anbefalte innlegg

Så dere på NRK1 nyhetene kl21:00? Var stort oppslag om storkontroller over hele landet og mangel på respekt for bruk av bilbelte. De var også innom Pedersen Racing og kikka på rallyseler. Viste et klipp av Henning Solberg MED seler og spurte om ikke det er på tide å tillate 4-6pkt i gatebiler. De mente at det kanskje er DET som skal til for å få tøff ungdom til å dra på seg pysestroppen.

 

Dette er kanskje litt på kanten av topic, og det finnes antagelig en tråd om dette i \annet bilrelatert. Hvis trådstarter ønsker det sletter/flytter jeg innlegget mitt. :)

 

 

Synes det er veldig on topic! Det er jo sikkerheten i bil vi snakker om her! Pussig. Jeg har tenkt på akkurat det samme når jeg så den reklamen på tv

Mvh FastOmega

____________________

Opel Omega A 3.0i 24v

Opel Omega A 2.0i

Opel Omega A 2.6i -92 Fiat 124 sport coupè -67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gutter....

 

Ikke vent dere svar fra de helvetes statansatte i BT eller SFOOR...

 

snart 5 måneder siden vi viste bil der....de har 21 dager på seg til å svare...

 

Men har de gjort det????

 

VI er drittlei BT systemet!

 

Vel kun halvbur som skal godkjennes vistnok....etter å vi har fått fram...

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi opprette ett eget, bilorientert politisk parti som kan rydde opp i dette evige virrvarret av halvferdige regler?k:pray

Hadde jo vært evig bra da, lurer på hva folkene på løveplassen hadde sagt da? "Nei, beklager hr. statsminister, vi har blitt forbikjørt i alle målinger av ungdommer i Volvoer" ;)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bah, da har jeg lest igjennom hele tråden.

Ringte også BT/SFOOR før jeg så denne tråden.

ang bur sa han "Lisensier bilen med FIA bur så skal vi se på saken når du viser den hos oss, men du får det IKKE godkjent om du ikke har lisens"

 

Så da har vi vel bekrefta dette nok ganger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drifting lisensen er underlagt NBF, kontakt FSR for priser :)

jeg skal i allefall prøve meg den veien der.

 

mvh Erik

 

Vognlisensen for drifting er nettopp det. En vognlisens for drifting. NBF godkjenner kun biler som skal kjøres i konkurranser underlagt forbundet. De driver ikke med gategodkjenning av biler.

 

Jeg vil nesten gå så langt som at miljøet kan skylde seg selv for at det har blitt en innskjerping på dette. Det er nemlig langt flere biler som har lisens for å kjøre Gatebilserien enn som faktisk kjører. Gutter som vil ha "racerbiler" på gata har brukt lisensen som et argument i forbindelse med godkjenning hos BT, noe hverken NBF eller BT har satt spesielt stor pris på.

 

Når ordninger blir misbrukt så blir reglene skjerpet. Sånn er det bare.

 

Når det gjelder sikkerhet så er det heller ikke så enkelt som at en bil med bur er tryggere enn en bil uten bur. Nyere biler er konstruert med deformasjonssoner som skal dempe energien i en kollisjon. En ting er at bilen skal tåle smellen, men det er en fordel at føreren gjør det også. Med bur vil bilen absorbere mindre krefter noe som kan koste menneskeliv. Det er forskjell på trafikkuhell og det å kjøre av veien i rally/racing...

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DVS drifting + skilter = no go...

Isåfall er jo dette stikk i strid av hva jeg fikk intrykk av i fjor, da man nesten var nødt til å ha skilt for å kunne kjøre på bane..

For meg så har jeg problemer å komme til/fra treff uten skilt, og etter det jeg har skjønt så liker ikke BT misbruk av rødskilt heller?

 

Sindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og en på bt i drammen har i samarbeid sendt inn mine tüv papirer til de høye herrer i bt. Dette fordi min bil er så modifisert som det går med fult bur og alt. Går alt igjennom kan denne diskusjonen stenges.

 

Ved innsendelse av disse papirene skal også 4 punktsbelter diskuteres på nytt i å med at tyskland og andre eu land har begynt og godkjenne dette. Bilen er forresten en 88 modell.

 

Sondre

Bruksbil: Golf 5 TDI 4-motion

Banebil: Audi 90q (x-audisentrum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vognlisensen for drifting er nettopp det. En vognlisens for drifting. NBF godkjenner kun biler som skal kjøres i konkurranser underlagt forbundet. De driver ikke med gategodkjenning av biler.

.

 

Men det er vel mulig å få vognlisens på biler som har skilter hvis de skal brukes til racing? Og hvem "velger" om den skal brukes til racing eller ikke?

Vil det si at det er umulig og kombinere "daily driver" og "weekend racer"? Har sett flere porscher når jeg har vert på billøp(nei ikke gatebil) som har hatt skilter og bur.

 

Mvh

Joachim

http://www.turbo-kid.com

'94 Mazda RX-7 FD R-2 LHD USDM

'93 Mazda RX-7 FD RHD N/A JDM

'93 Mazda RX-7 FD LHD Touring USDM-Solgt-

'82 Toyota StarletR.I.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og en på bt i drammen har i samarbeid sendt inn mine tüv papirer til de høye herrer i bt. Dette fordi min bil er så modifisert som det går med fult bur og alt. Går alt igjennom kan denne diskusjonen stenges.

 

Ved innsendelse av disse papirene skal også 4 punktsbelter diskuteres på nytt i å med at tyskland og andre eu land har begynt og godkjenne dette. Bilen er forresten en 88 modell.

 

Sondre

1) Får du dette igjennom får du nok mange nye venner i landet. :)

 

2) Når det gjelder 4pkt finnes det allerede DOT/E-merkede seler i salg. Disse kjennetegnes av en beltespenne til magebeltet mens skulderstroppene sitter på som bukseseler(plasseringen). Sikker på at det ikke er disse det er prat på? Selv ønsker jeg meg såkalte FIA-seler i gatebilen min. :)

 

3) FSR: Helt enig i det du sier, men jeg har som sagt riskokere fra søttitallet, og der er det ikke snakk om noen deformasjonssoner alá Volvo 240 anno 1975 og "andre biler av nyere dato". Har også en '72 Kadett B, og i den kjører jeg automatisk mer defensivt når jeg setter meg inn. (dvs max 90% av aktuell toppfart! :spermie: )

 

Hvis deformasjonssoner skal brukes som argument av de høye herrer, må/bør det gjøres et skille basert på ulykkesstatistikk fra Folksamlisten i Sverige. Japsene og visse europeere klarte ikke å lage brukbart sikre biler før langt utpå nittitallet. F.eks: En '98-03 Avensis er mindre sikker enn en '74-93 Volvo 240. :hide

 

PS! FSR: Interessante tall du viser til angående NBF og vognlisenser. Har sett for meg at noen individer kjører/melder seg på til ett løp for så "forsvinne" etterpå. Men vognlisensen er vel kun gyldig for ett år av gangen? Uansett synd at folk (ser seg nødt til å) misbruke® systemet på denne måten.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår