Gå til innhold

hmhaga: Subaru Impreza GT - Prosjekt Fugl Fønix

Ranger emnet


hmhaga

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle skrive litt om mitt evighetsprosjekt:

 

Jeg kjøpte min '98 Subaru Impreza GT SW i Mars 2000. Da var den kun gått 13500 km og var god som ny. Allerede i april var den på første banekjøring på Rudskogen, og da ble det jo ganske klart at bilen var for myk til asfaltracing. Det begynte med senkesett, så kom det noen foringer, noen stag, enda flere foringer - og så var moddekjøret igang.

 

Etter flere år med banekjøring, og til slutt isbanekjøring med rallypigg takket den originale 5-trinns kassen for seg. Det var jo en veldig god unnskyldning for en oppgradering, så da var det bare å hoppe rett på en 6-trinns tettsteget STI-girkasse med justerbar senterdifferensial (35/65 mekanisk fordeling, 0-100% låsing). Dette kombinerte jeg med en spesiell ECU som ga meg en programmer senterdifferensial, hvor låsingen kan justeres i forhold til hastighet, gasspådrag og bruk av bremser.

 

I sommer passerte Impreza'n 180.000 km, og så ca slik ut:

 

gt56.jpggt57.jpg

 

Her er også en film fra Vålerbanen (Japsetreffet), der jeg følger en Skyline

http://www.youtube.com/watch?v=FwpjXO-WioQ

 

...og modlisten så slik ut

 


  •  
    Drivverk
     
  • STI JDM close ratio 6-trinns girkasse med AP Suretrac frontdiff og elektronisk justerbar senterdiff (35/65 kraftfordeling med 0-100% låsing)
  • STI Gr.N motor- og girkassefester (type knallhardt)
  • STI clutch, svinghjul og trykkplate
  • Neetronics DCCD kontroller (http://www.neetronics.com)
  • Motor, turbo, eksos osv er originalt - den går fort nok ;)
     
    Hjuloppheng
     
  • Godspeed Brembo Big Brake Kit, 308x28 mm m/løst nav
  • Superflex polyforinger, bærearmer foran
  • Whiteline camberbolter foran/bak
  • Whiteline tannstang polyforinger
  • Whiteline tårnstag bak
  • Whiteline 22 mm justerbar krengningshemmer bak
  • Whiteline 22 mm justerbar krengningshemmer foran
  • Whiteline droplinks og fester til krengningshemmer foran/bak
  • Whiteline camber-/caster kit, RACE foringer
     
  • Sommerhjul: WRX 17x7" m/Toyo R888 R-dekk, 205/40-17
  • Banehjul: WRX 17x7" m/Toyo R888 R-dekk, 225/45-17
  • Vinterhjul: GT 16x7" m/Nokian piggdekk, 205/50-16
  • Ishjul: Compomotive 16x5.5" m/Michelin ispigg
     
    Annet
     
  • STI baklykter
  • STI tåkelysdeksler
  • STI girkule
  • OMP 330 mm ratt (originalt 380 mm)
  • Sparco skvettlapper
  • Corbeau Forza sport bøtteseter
  • OMP 3/4 punkts sikkerhetsseler
  • Greddy elektroniske målere for turbotrykk og oljetemp
  • Subaru senterkonsoll for instrumenter
  • Tracy GPS datalogger (http://personal.dynator.no)

 

...men i juni reiste jeg til vårtreffet på ACR, og før jeg i det hele tatt hadde kommet igang med kjøringa for jeg rett av banen og plantet bilen i rekkverket. Jeg bare måtte kjøre forbi en bil på langsiden, noe som resulterte i feil spor og for høy hastighet inn i svingen - og så var jeg passasjer i egen bil.

 

Dette ble da bakgrunnen for Prosjekt Fugl Fønix.

Slik så bilen ut etter avkjøringen:

 

100_6864_710.jpg

 

Inntrykt B-stolpe

Skjev kanal

Knekt bærearm foran

Ødelagt front (forskjerm, panser, lykt, frontplate, ellers mest plastikk)

Ødelagt bakfanger

Inntrykt høyre bakskjerm

4 ødelagte dører (de på venstre side ødela jeg på isbane på vinteren)

 

Etter en dag med "nødreparasjoner" (ny bærearm, justering av hjulvinkler, sprayboks, patentbånd og popnagler) var faktisk bilen kjørbar, slik at jeg kunne kjøre den på egne hjul fra Mo i Rana til Stavanger.

 

fiks03_133.jpg

 

Verksted ville blitt for dyrt, og kunnskap til å rette opp B-stolpe og kanal har jeg ikke selv. Derfor planla jeg egentlig å skru av alle dele og skrote denne bilen... Heldigvis tilbød en kamerat i Stavanger seg å fikse den.

Nå i vinter er altså bilen til oppretting og vil være ferdig rettet, lakkert og montert mot slutten av Januar :D

 

bstolpe01.jpg

bstolpe02.jpg

 

Fargen på bilen blir Volvo Titanium Gray:

008__scaled_600.jpg

 

B-stolpe og kanaler er kjøpt nytt, det samme er et originalt ALU-panser (7.5 kg istedet for 15 kg) fra Japan. Dører, skjermer og div plastikk er kjøpt brukt.

 

Ettersom det er en god tradisjon å oppgradere i forbindelse med reparasjoner, har jeg sanket inn en masse deler som skal på bilen iløpet av våren:

 

  • STI Type R R180 bakdiff med clutchsperre, kraftigere drivakslinger, 290 mm 2 pot bremser.
  • Safety Devices 6-punkt skrudd bur (FIA)
  • AST Sportline II coilovers, 50/40.
  • AST justerbare camber plater/tårnfester foran
  • STI Gr. N tårnfester bak
  • Superflex polyforinger, hele bakhjulsopphenget
  • Whiteline lower strut brace (stiver av innfesting til bærearmene)
  • +++

 

snacks_209.jpg

(h)jul06.jpg

 

R180 bakdiffen har clutchsperre, i motsetning til den originale som bare har viskosesperre. Biler med DCCD ble originalt levert med R180, da viskosesperren er for svak - jeg slet bl.a. med hjulspinn bak opp slakteren.

AST coilovers er samme type som står på Litchfield Type 25 Impreza.

 

Kjøreegenskapene bør nå begynne å bli så bra, at man kan tenke på andre oppgraderinger ;)

 

Gleder meg sinnsykt til å kjøre Impreza igjen! Det er en lidelse å kjøre reservebilen, Nissan Prairie (vurderer å bytte den ut i en 106 XSI, hehe)

'06 Subaru Outback 3.0R

'92 Suzuki Bandit GSF 400
x '98 Fireblade '91 Bandit 400 '04 VFR800  '87 FZR100 '84 RG 250 Gamma '10 Mondeo 2.0 TDCi, '01 Leon 1.6 '98 Impreza GT '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '91 MR2 MKII '91 Civic '84 Prelude

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

har lenge vært en stor beundrer av GT'en! og din var et meget lekkert eksemplar!

kult å se at det legges penger i bilen for at den skal kunne brukes.

kjipt med kræsjen, men sånt skjer...

 

stå på. følger med så husk å oppdatere...

...prrrrrtt...

 

2001 Audi A3 1.8T Quattro - A3TQ 180HK...

(X)1990 240 Turbo - SS 240 Turbo Prosjekt...

(X)2000 ZX6-R Ninja - 2000 ZX6-R Ninja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vår på det treffet men fikk ikke med meg denne eller at den dro av veien.. kjørte du ut på fredag?

Ja, jeg kom til ACR på ettermiddagen på Fredag, og skulle bare utpå noen få runder. Best å være 100% konsentrert...

'06 Subaru Outback 3.0R

'92 Suzuki Bandit GSF 400
x '98 Fireblade '91 Bandit 400 '04 VFR800  '87 FZR100 '84 RG 250 Gamma '10 Mondeo 2.0 TDCi, '01 Leon 1.6 '98 Impreza GT '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '91 MR2 MKII '91 Civic '84 Prelude

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe dritt med rekkverk som står feil plassert akkurat da du kommer å treffer de:( Bare ett lite off-topic sp, er det din crx å eller?:)

Med tanke på farten man oppnår på langsiden av ACR, så er avkjøringssonen i enden veldig kort.

CRXen var tidligere eid av mine foreldre, nå er det mannen til min søster som eier den. Artig liten bil det, dessverre ruster den som besatt.

'06 Subaru Outback 3.0R

'92 Suzuki Bandit GSF 400
x '98 Fireblade '91 Bandit 400 '04 VFR800  '87 FZR100 '84 RG 250 Gamma '10 Mondeo 2.0 TDCi, '01 Leon 1.6 '98 Impreza GT '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '91 MR2 MKII '91 Civic '84 Prelude

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har ikke gjort noe med motor? fant ingen ting om det her nå så..

så ut som bilen satt på bra i svingan:)

 

Det er billigere å trimme understell enn motor. 1000 kr understell kan fort gi samme genvinst som 10.000 kr motortrim mht rundetider, i hvert fall på Impreza'n som i utgangspunktet trives best som rallybil - ikke asfaltsleiker ;)

'06 Subaru Outback 3.0R

'92 Suzuki Bandit GSF 400
x '98 Fireblade '91 Bandit 400 '04 VFR800  '87 FZR100 '84 RG 250 Gamma '10 Mondeo 2.0 TDCi, '01 Leon 1.6 '98 Impreza GT '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '91 MR2 MKII '91 Civic '84 Prelude

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke en viss annen bil i signaturen din et litt bedre utgangspunkt for banekjøring enn en stasjonsvogn ?

 

Du mener SS rally GTn? :D

 

Jeg har testet Boxsteren på Vålerbanen (film), og var imponert over hvor godt det fungerte. Men 2.5 literen er imho for sløv til banekjøring, og skulle jeg kjørt Porsche på bane skulle den hatt tak, og da må jeg helt tilbake til 80-tallet for å finne biler til ok pris. Men 80-talls Porsche er imho steinalderteknologi, og totalt uaktuelt. Til Impreza finnes det masse snacks til en fornuftig penge, Porsche-snacks er tilpasset lommebøker som er langt fetere enn min.

'06 Subaru Outback 3.0R

'92 Suzuki Bandit GSF 400
x '98 Fireblade '91 Bandit 400 '04 VFR800  '87 FZR100 '84 RG 250 Gamma '10 Mondeo 2.0 TDCi, '01 Leon 1.6 '98 Impreza GT '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '91 MR2 MKII '91 Civic '84 Prelude

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår