Gå til innhold

Glad i bilen?

Ranger emnet


truhaa

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg beklager hvis jeg var litt bastant med cyclo og flex som de eneste alternativene :). Var ikke meningen. Dette er forøvrig de eneste maskinene jeg har erfaring med. Og jeg vurderer gjerne å bytte ut min gamle Cyclo DA mot en bedre ny maskin. :). Mye bra der ute, men også mye dårlig!

 

Jeg skal ta en liten historie om når jeg starta opp. Jeg kjøpte vinkel maskin hos Bilxtra, vel vitende om at dette var kun for å få unnagjordt noen få biler før jeg kjøpte meg en dyr maskin (flex). Denne kosta 300 ca. Den bråka verre enn 10 grishus og med vanlig bruk så ble den varmere enn der dere vet. Det endte opp med at jeg bytta den 3 ganger i løpet av to uker pga brann i motoren! Jeg prøvde å overbevise de på Bilxtra om at jeg KAN bruke verktøy og er ikke så dum at jeg kjører på alt maskinen bare tåler og så svir den av, men de trodde ikke noe på meg!! Haha, og jeg har arbeidet med dette i lang tid! Men uansett fikk jeg nye på garantien.

 

I tillegg til brann i motoren og bråket så var den ekstremt lite velbalansert. Uten rondell på så rista den som bare juling! Ikke bare jeg klarte å svi av motoren i den (som skjedde etter omtrent 10 minutters normal bruk), men naboen hadde også slik en maskin, det samme hendte med hans flere ganger!

 

Så konklusjonen min er at om dere skal ha en maskin som skal brukes seriøst, så må dere kjøpe en merkevare, ikke noe billig dritt hos biltema eller bilextra eller clas.

 

Etter at fire biler var rubba så ringte jeg til leverandøren og bestilte en ny flex maskin. Den blir også varm - men ikke så varm, men den tåler det. Og den er noe inni hamperæva (for å sitere en kjent programleder) mye sterkere enn billigdritten.

 

Nå skal jeg begynne å sprøytelakkere litt, og har laget meg en plass i garasjen som jeg skal bruke til lakkboks. Er det noen som vet hvordan jeg skal gå frem for å få boksen min støvfri? Mange år siden jeg var i en proff lakkboks, men fikk aldri med meg hvordan det egentlig virker... litt off topic, men har noen tips om dette så send gjerne en PM.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 936
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gode merker på maskiner:

- Hitachi (rotary)

- Dewalt (rotary)

- Porter Cable (DA og rotary)

- Meguiars/PC (DA)

- FestTools (DA)

- Makita (DA og rotary)

- Cyclo (DA)

 

Jeg bruker å tenke som så når jeg skulle begynne å investere i utstyr til bilen; hel lakkjobb på bilen koster kjapt 20-30 000 kroner samt at jeg mest sannsynlig får flere tusen kroner ekstra for bilen om den er strøken når jeg selger den pluss den følelsen jeg får når jeg ser den stå å skinne i solnedgangen på sommern :) Ubetalelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig det er sagt noe om det i tråden her tidligere, men er det noe forskjell på resultat om du bruker "liquid" eller "paste" voks.. ? Kun en smakssak?

 

http://www.autogeek.com hadde mye fint, må bestille meg noe til sommern.. :)

 

Litt forskjellig, hører folkene på autogeek forumet sier at om man har hvit, sølv eller lys bil, kan man gå for flytende, da smør voksen gir best resultat på mørke, røde eller svarte biler. Om dette stemmer, skal jeg ikke si for sikkert

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er delvis korrekt det du sier i forhold til mine erfaringer...

 

De er det at på mørke farger så er det vanskeligere å få en jevn glans i lakken med en vanlig flytende voks. Spesielt etter at bilen er rubba, for da er den kanskje av og til litt skimlete.

 

Lysere biler er det som regel aldri noen problem med.

 

Røde biler er av verste sorten. Men om verktøyet er riktig og kjemikaliene den rette sorten så er heller ikke dette noe trøbbel som regel. Røde biler uten metallic er også de kjekkeste å rubbe og bone, da du ser en forskjel som ikke er å se på noen annen farge, da den røde som regel falmer en del.

(første kunden min hadde rød bil, skikkelig falma - og takvinga var nesten nylakka. Hu trudde det var en annen farge på vinga i forhold til bilen, men de var like da hun fikk den igjen :))

 

Men når det gjelder "smør-voks" så er jo ikke denne noe særlig å bruke med maskin. Har prøvd i mine yngre dager :), men det var jo ikke noe å skryte av.

 

Min konklusjon etter mange års personlige erfaringer (ikke at jeg har prøvd alt der ute...!) er at flytende voks er veien å gå uansett farge og lakktype, enkelt og greit pga effektiviteten og arbeidsletten en maskin gir deg... Jeg sliter mye med senebetennelse, og da gjør ikke gnikking med smør-voks det bedre.

 

Jeg bruker forøvrig ikke samme bonevoksen på sorte eller helt mørke biler som jeg bruker på lyse biler. Men så lenge jeg bruker en DA maskin så blir resultatet som regel MEGET bra. Jeg kjører DA maskinen sikk-sakk vertikalt først, slik at den ene puten overlapper den andre. Etterpå samme regla bare det er horisontalt.

 

Så jeg bruker heller noen ekstra minutt med DA maskinen i stedet for å pøse på med smørvoks.

 

Det som er viktig med en DA maskin er å ikke legge på for mye, da dette blir et stykke arbeid å få av igjen om du legger for tykt. Bonevoksen skal nesten ikke syns - men likevel være der- da er det perfekt! :)

 

Kommentarer fra andre? :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Da har jeg bestilt litt stæsh fra Jedard Handel AS ;)

 

Meguiar Nxt Gener.Tech Wax 532 ml.

Meguiar Supreme Mikrofiberklut. 3 stk

Meguiar Water Magnet Drying Towel.

Meguiar Polish Applicator. Pk. 4 stk.

Meguiar Nxt Gener. Speed Detailer. 710ml.

Meguiar Nxt Gener. Car Wash 1,9 liter.

Meguiar Vaskehanske.

 

Tørr jeg å spørre hvor mye det kosta?

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallois folkens, har holdt meg på lese stadiet her leeenge, men nå er det jo vår, så da skal det poleres!

 

Autogeek.net er farlig :yummy: bestilte følgende:

 

Meguiars NXT Generation Car Wash

Meguiars #21 Synthetic Sealant

Meguiars #83 Dual Action Cleaner/Polish

Meguiars #80 Professional Speed Glaze

Meguiars Smooth Surface Clay Kit

Meguiars Water Magnet

Meguiars Microfiber Quik Detail Pad

Meguiars Plastx Clear Plastic Cleaner & Polish

Duragloss Aquawax (AW) #951

Cobra Tire Dressing Pad

 

Har en Fein poleringsmaskin, venter på litt ekstra snacks til denne.

 

Gleder meg til produktene kommer

- 1998 BMW E36 316i Touring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår