Gå til innhold

Glad i bilen?

Ranger emnet


truhaa

Anbefalte innlegg

Truhaa: Må bilen være tørket etter vask før man kan bruke clay`en også?

Sånn ca hvor mange vask varer en clay? Kommer sikkert ann på hvor mye "prikker" som sitter i lakken fra før men...Tenkte at hvis man må skifte den ut så fort den er møkkete på alle sider, at det blir dyrt i lengden? ;)

 

Og hvor ofte bør clay`n brukes? etter hver vask?

-85 Audi 90 2,2E 10v

x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane

 

Vorsprung durch technik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 936
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Truhaa: Må bilen være tørket etter vask før man kan bruke clay`en også?

Sånn ca hvor mange vask varer en clay? Kommer sikkert ann på hvor mye "prikker" som sitter i lakken fra før men...Tenkte at hvis man må skifte den ut så fort den er møkkete på alle sider, at det blir dyrt i lengden? ;)

 

Og hvor ofte bør clay`n brukes? etter hver vask?

 

Clayen bruker du en gang, til den er skitten, så hiver du den. Meguiars quick clay klarer du fint å dele i tre, og da varer den til ca. en hel bil. Clayen bruker du sammen med noe som heter quick detailer, som du sprayer på og gnikker.Denne er genial til å fjerne fuglemøkk og slikt også

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ser ut som det er flere med "MEGUIARSSKADE" her :D

Er selv ihuga fan. Men som det er nevnt her flere ganger, mye annet bra der ute oxo. Jeg har en sak å annbefale alle som vasker bilen sin nå i denne "fine vintertid", det er en salt/asfaltfjerner som heter Prikkbort. Norsk Prol selger denne. Beste produktet til utvendig vask jeg har i hylla på jobben(klargjører bilbutikk).

Mvh Håvard

 

 

Er den syrebasert? leter etter en "mild" kraftvask til bilen, men det er så mye som er så sterkt at det tar all glans og voks.

 

Regner med at denne kommer i 5 litere?

 

Norsk Prol skulle hatt en butikk ett eller annet sted, de har mye "snadder" til bilbehandling, som ikke kommer "hobbyisten" tilgode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truhaa: Må bilen være tørket etter vask før man kan bruke clay`en også?

Sånn ca hvor mange vask varer en clay? Kommer sikkert ann på hvor mye "prikker" som sitter i lakken fra før men...Tenkte at hvis man må skifte den ut så fort den er møkkete på alle sider, at det blir dyrt i lengden? ;)

 

Og hvor ofte bør clay`n brukes? etter hver vask?

 

Nei bilen trenger ikke være tørket, bare vasket godt. Du kan gjerne tørke først om du vil, men ikke noe must. Jeg bruker clay etter vask i vaskehallen (selv vask) før jeg tørker.

 

Såpe, spyle, vaske, clay, vasker der jeg har brukt clay, spyle, tørke

 

Det går fort en 1/2 til 1/1 clay når du tar bilen fra topp til tå.

 

Clay bilen etter behov, men det er ofte mellom 4 til 6 md mellom hver gang du trenger å bruke den. Gjør det før du skal feks polere på høsten og det samme om våren.

 

Vasker du bilen jevnlig, samt polerer noen ganger i året, henger ikke møkka så godt på bilen.

 

Mener ei pakke med clay koster 250,-/ 300,- kr, så det er ikke så ille i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den syrebasert? leter etter en "mild" kraftvask til bilen, men det er så mye som er så sterkt at det tar all glans og voks.

 

Regner med at denne kommer i 5 litere?

 

Norsk Prol skulle hatt en butikk ett eller annet sted, de har mye "snadder" til bilbehandling, som ikke kommer "hobbyisten" tilgode.

 

Denne "prikkbort" er vannbasert :D

Ikke er den ett helvete å jobbe i sånn pustemessig heller, det er det nok av produkter som er.

Den er snill med #21, #66 samt NXT TechWax som det går mye av for min del. Jeg bruker den på hele bilen, lager ikke styggedom på lister, vinduer eller lakk. Spyler bilen rein for løs møkk først, sprayer på tynt lag og lar dette virke i 5 - 10min. Du får de fleste produktene til NP i 5, 30, 60 og 200 liter. Så du finner nok en du føler er fin :D

Kan ikke få lovprist "prikkbort" nok, kjøpte meg en 30liter som jeg har hjemme.

 

MEGUIARS!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne "prikkbort" er vannbasert :D

Ikke er den ett helvete å jobbe i sånn pustemessig heller, det er det nok av produkter som er.

Den er snill med #21, #66 samt NXT TechWax som det går mye av for min del. Jeg bruker den på hele bilen, lager ikke styggedom på lister, vinduer eller lakk. Spyler bilen rein for løs møkk først, sprayer på tynt lag og lar dette virke i 5 - 10min. Du får de fleste produktene til NP i 5, 30, 60 og 200 liter. Så du finner nok en du føler er fin :D

Kan ikke få lovprist "prikkbort" nok, kjøpte meg en 30liter som jeg har hjemme.

 

MEGUIARS!!!!!

 

er det frekt å spørre om pris for 30l ?

 

Heter den prikkbort? Er dette noe som Norsk Prol produserer selv?

 

Høres ut som et produkt for meg dette her.

 

Takker for tipset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man egentlig bruke avfetting på bilen gjennom vintern? Jeg har ikke turt å brukt avfettinga som Esso har i vaskehallene sine hvertfall. Føler jeg ikke trenger avfetting da bilen aldri blir grassalt møkkete, vasker bilen for ofte til at den rekker å bli skikkelig fæl.

-85 Audi 90 2,2E 10v

x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane

 

Vorsprung durch technik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man egentlig bruke avfetting på bilen gjennom vintern? Jeg har ikke turt å brukt avfettinga som Esso har i vaskehallene sine hvertfall. Føler jeg ikke trenger avfetting da bilen aldri blir grassalt møkkete, vasker bilen for ofte til at den rekker å bli skikkelig fæl.

 

Mange som gjør følgende : De avfetter bilen og spyler av, gjerne 2-3 ganger i uken. Det som skjer da, er at du tar voksbeskyttelsen av lakken, og den blir utrolig vanskelig å få rein uten å lage riper.

 

Nei, vask den selv, og legg gjerne på ett lite vokslag mellom hver gang, så holder det. Jeg bruker å ta å vokse 1 eller 2 panel hver gang etter jeg har vasket, så da har jeg vokset bilen iløpet av 6 vask. Har ingen problemer med å holde den ren.

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke med dere, men jeg får en slags deilig pervers glede av å parkere min gullende rene bil ved siden av naboenes biler :thumb (som blir vasket en gang hver 4. uke kanskje)

 

Neste uke når jeg får igjen bilen fra verksted, skal bilen vaskes med NXT, clayes, vaskes igjen og lakk-cleanes med Meguiar's Deep Crystal Cleaner #1 og eventuelt Scratch X på utsatte steder. Deretter skal den få en runde Deep Crystal Polish #2, og så 2 runder med NXT Tech Wax (+ kanskje et lag med Gold Class Wax på toppen hvis jeg føler for det) :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke med dere, men jeg får en slags deilig pervers glede av å parkere min gullende rene bil ved siden av naboenes biler :thumb (som blir vasket en gang hver 4. uke kanskje)

 

Neste uke når jeg får igjen bilen fra verksted, skal bilen vaskes med NXT, clayes, vaskes igjen og lakk-cleanes med Meguiar's Deep Crystal Cleaner #1 og eventuelt Scratch X på utsatte steder. Deretter skal den få en runde Deep Crystal Polish #2, og så 2 runder med NXT Tech Wax (+ kanskje et lag med Gold Class Wax på toppen hvis jeg føler for det) :cool:

 

Du er itte alene om å ha den følelsen! :P Når je ser på alle andre møkkete bilene så må je bare riste på huet og flire litt. Er morro når bilen er ren! :)

-85 Audi 90 2,2E 10v

x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane

 

Vorsprung durch technik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke med dere, men jeg får en slags deilig pervers glede av å parkere min gullende rene bil ved siden av naboenes biler :thumb (som blir vasket en gang hver 4. uke kanskje)

 

Neste uke når jeg får igjen bilen fra verksted, skal bilen vaskes med NXT, clayes, vaskes igjen og lakk-cleanes med Meguiar's Deep Crystal Cleaner #1 og eventuelt Scratch X på utsatte steder. Deretter skal den få en runde Deep Crystal Polish #2, og så 2 runder med NXT Tech Wax (+ kanskje et lag med Gold Class Wax på toppen hvis jeg føler for det) :cool:

 

Så enig så enig. Morro når folk lurer på hvordan i h.... du klarer å ha så ren bil om vinteren.

 

Pass på å legge på Deep crystal cleaner og Deep crystal polish t-y-n-t. legger du på masse, er det mere jobb å fjerne det igjen, ta et panel av gangen også. (gjelder ikke nxt wax, her kan du ta hele bilen med en gang, å fjerne etterpå) Og husk Microfiber kluter, (3-4 stk)

 

Om du legger på NXT 2 ganger, vent litt i mellom lagene (mener rundt 12-18 timer, men ikke sikker), og legg det andre laget på "lett" det er noe rens i NXT wax også, så gnir du hardt, fjerner du det under. sammer gjelder for Gold Class wax HVIS det er cleaner i den (den kjenner jeg ikke til) Uansett wax el polish el cleaner, tynne lag, ingen vits i å smøre tjukt på.

 

Husk: BILDER............før og etter er morro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig så enig. Morro når folk lurer på hvordan i h.... du klarer å ha så ren bil om vinteren.

 

Pass på å legge på Deep crystal cleaner og Deep crystal polish t-y-n-t. legger du på masse, er det mere jobb å fjerne det igjen, ta et panel av gangen også. (gjelder ikke nxt wax, her kan du ta hele bilen med en gang, å fjerne etterpå) Og husk Microfiber kluter, (3-4 stk)

 

Om du legger på NXT 2 ganger, vent litt i mellom lagene (mener rundt 12-18 timer, men ikke sikker), og legg det andre laget på "lett" det er noe rens i NXT wax også, så gnir du hardt, fjerner du det under. sammer gjelder for Gold Class wax HVIS det er cleaner i den (den kjenner jeg ikke til) Uansett wax el polish el cleaner, tynne lag, ingen vits i å smøre tjukt på.

 

Husk: BILDER............før og etter er morro

Skal prøve å ta noen bilder før og etter. Nå har jeg ingen maskin, så det blir for hånd alt sammen. Har lest endel på meguiarsonline nå, så jeg føler at jeg har fått med meg mange gode tips! Må vente mellom lagene med NXT som du sier, slik at den får tid til å "sette" seg ordentlig. Planene om Gold Class gikk i vasken i det jeg bestilte meg MG #16 + litt annet snadder i dag :)

 

Å ha ren bil om vinteren går greit det, så lenge man ikke legger seg rett oppi ræva på bilen foran, holder litt avstand til lastebiler osv. Og så er det utrolig mye enklere å holde ting rent når det ikke blir så sinnsykt møkkete mellom hver gang man vasker. På de verste dagene spyler jeg av dritt/salt hver dag før jeg parkerer for kvelden, det tar bare en tier i vaskehallen. 1-2 ganger i uka får bilen en ordentlig vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag clayet jeg halve bilen etter vask med NXT. Startet på panseret, og jeg må bare si at dette er noe av det absolutt lureste jeg har kjøpt til bilen den siste uka! Fyttikatta for et resultat!!! Og veldig lett å bruke, ikke noe hokus-pokus i det hele tatt. Jeg trodde bilen var ganske så ren (det var den jo også) men det er helt rått hvordan lakken blir så ren og glatt! Vasket til slutt med NXT. Mulig jeg må fortsette med resten av bilen i morgen - får se hva jeg orker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag clayet jeg halve bilen etter vask med NXT. Startet på panseret, og jeg må bare si at dette er noe av det absolutt lureste jeg har kjøpt til bilen den siste uka! Fyttikatta for et resultat!!! Og veldig lett å bruke, ikke noe hokus-pokus i det hele tatt. Jeg trodde bilen var ganske så ren (det var den jo også) men det er helt rått hvordan lakken blir så ren og glatt! Vasket til slutt med NXT. Mulig jeg må fortsette med resten av bilen i morgen - får se hva jeg orker.

 

:D

Er det ikke deilig ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår