Gå til innhold

Øvelseskjøring med prøveskilter

Ranger emnet


Joastarlet

Anbefalte innlegg

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nabodama øvelseskjørte i sin bil,på prøveskilt,og da fikk hun dette når de ble stoppet:

 

Bot for kjøring uten lappen. (Ble ikke definert som øvelseskjøring uten vanlige skilter).

 

Bot for (øvelses)kjøring i uregistrert kjøretøy. (Ble ikke definert som øvelseskjøring uten vanlige skilter. ...jeg har lest papirene)

 

Bot for å ha med seg flere personer under prøvekjøring enn tillatt, da "personen som var med i bilen ikke hadde noen innvirkning på prøvekjøringens art".

 

Ble 10 lapper det gitt...

 

Snakk om smekk på høna.. ouch..

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos biltilsynet og snakka om øvelses kjøring, og det var lov og ha fleire i bilen når ein skal lærekjøre fordi reglene går ut på at når det er lærekjøring på gang, så etter loven er det nett som om det er ledsageren som kjører, sjølv om det er ikkje det, men det er han som sitter med alt ansvaret. Loven er slik fordi det ikkje skal bli kluss med forsikringa osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bil med prøveskilt kan der være en 1 passasjer, ikkje meir,

 

i følge papirene jeg fikk stod det klart å tydelig svart på hvitt at det IKKE er tilatt å ha andre personer i bilen enn fører med mindre dette er nødvendig for kjøringen, noe jeg tolket slik at normalt sett er det ikke tillatt med noen passasjerer i det hele tatt. ;)

Saab 9-5 aero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter informasjonen jeg har lest, både her og hørt av andre, tolker jeg reglene som at en har lov til å øvelseskjøre med prøveskilter.

Forklaring; En har ikke lov til å øvelseskjøre uten ledsager, og dermed er det nødvendig for kjøringens art at det er to i bilen.

Men det er kun min tolkning, om BT og politiet tolker det på samme måte tviler jeg på.

- VW Golf II GTI -

RIP - VW Golf II GTI 16v & 1.6 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva det står i forskriftene om prøveskilt,så er de kun beregnet for:

1: Flytting av uregistrert kjøretøy fra A til B.

2: Utprøving av uregistrert kjøretøy.

3: Et eller annet annet. Husker ikke. Men,man har IKKE lov å leie prøveskilter på grunnlaget "Nei..bruk...? Skal bare ut og cruise litt i helga...så jeg trenger skilter bare for sentrum..."

Så jeg tviler på at man får skilter på det grunnlaget at "Nei,skal ikke noe sted..og alt på bilen funker...skal bare øvelseskjøre litt." Da tror jeg han bak disken hadde sett dumt på deg...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i følge papirene jeg fikk stod det klart å tydelig svart på hvitt at det IKKE er tilatt å ha andre personer i bilen enn fører med mindre dette er nødvendig for kjøringen, noe jeg tolket slik at normalt sett er det ikke tillatt med noen passasjerer i det hele tatt. ;)

 

he vårte stoppa me prøveskilt to ganger når ej kjørte bilen til en kompis å kompisen satt på, dei prata berre å sa det va bra me hadde prøveskilt å lurte på om me drakk so for dei

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva det står i forskriftene om prøveskilt,så er de kun beregnet for:

1: Flytting av uregistrert kjøretøy fra A til B.

2: Utprøving av uregistrert kjøretøy.

3: Et eller annet annet. Husker ikke. Men,man har IKKE lov å leie prøveskilter på grunnlaget "Nei..bruk...? Skal bare ut og cruise litt i helga...så jeg trenger skilter bare for sentrum..."

Så jeg tviler på at man får skilter på det grunnlaget at "Nei,skal ikke noe sted..og alt på bilen funker...skal bare øvelseskjøre litt." Da tror jeg han bak disken hadde sett dumt på deg...

 

 

 

under utprøving /testing av bil er det fart som er ulovlig , ikke laste/pasasjerevnen.

 

å JA det er tilatt å ha flere i bilen når man øvelses kjører ,

 

må ha speil L å den under 18 må ha trafikalt grunnkurs ,

 

ledsager må ha hatt lappen i minst 5 år uten av brudd å være over 25 år .

2001 mondeo Tddi stv

87/91 sierra cosworth 4x4

x 92 fiesta xr2i 1,8 16v

x 88 sierra sedan

x 90 sierra combi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

under utprøving /testing av bil er det fart som er ulovlig , ikke laste/pasasjerevnen.

 

å JA det er tilatt å ha flere i bilen når man øvelses kjører ,

 

må ha speil L å den under 18 må ha trafikalt grunnkurs ,

 

ledsager må ha hatt lappen i minst 5 år uten av brudd å være over 25 år .

Øvelseskjører ja...men man kan ikke ha med seg fullt av drita folk på vei til byen på prøveskilt. Eller til øvelseskjøring. Da tolkes det som bilen er i bruk til vanlig transport/bruk og da gjelder ikke prøveskiltet...man kan kun ha med seg folk hvis det er det som trengs for å sjekke dempere og fjærer på bilen da...eller oppførsel med max last (alltids en unnskyldning når man blir stoppet.)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde prøveskilter på min bil, fikk jeg klar beskjed da jeg spurte, at det IKKE var lov å øvekjøre med prøveskilter.

Og når det gjelder hvor mange personer som kan være i bilen når man øvekjører, så har det ingenting å si så lenge føreren ikke føler seg forstyrret, men anbefales å vente med passasjerer til man behersker å kjøre skikkelig:) Dette fikk jeg opplyst på et møte jeg var på med BT om øvelseskjøring.

Nissan 200sx 1990.

X:1991 Peugeot 405 Mi16 (har fortsatt deler)

X:1988 Peugeot 405 Mi16 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos biltilsynet og snakka om øvelses kjøring, og det var lov og ha fleire i bilen når ein skal lærekjøre fordi reglene går ut på at når det er lærekjøring på gang, så etter loven er det nett som om det er ledsageren som kjører, sjølv om det er ikkje det, men det er han som sitter med alt ansvaret. Loven er slik fordi det ikkje skal bli kluss med forsikringa osv osv.

 

Langt ifra!

 

Eleven skal under øvingskjøring:

- være aktpågivende og varsom

- Ikke være påvirket av alkohol

- ikke være uskikkel grunnet sykdom, tretthet e.l.

- følge trafikkregler og skiltregler

 

-----

 

Svar til topic: Det står ingen steder at det ikke er lov, men det letteste er vel å ta en telefon til en trafikkstasjon/politistasjon og spørre.

Husk å legg ut svar her, slik at andre får det med seg også ;)

-rolfi

xbox gamertag: rolfii

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Men... va hos biltilsynet idag å henta prøveskilt..

jeg er da 17 år å har trafikkalt grunnkurs...

 

jeg og fadern gikk inn å jeg ga personnr å hele pakka til dem å fikk prøveskilt registrert på meg. som 17 år?

 

så hvis forsikringa til de dagene står på meg? så burde jo egentlig være god nok grunn til at fadern sitter ved siden av meg? :)

 

tenker også på det her med forsikringa ikke gjelder øvingskjøring.. men hvordan kan dette stemme når jeg fikk registrert prøveskilta på meg.. å jeg vet at det står at fører må ikke være samme som utlåner.. men forsatt?:ratatatat

Volvo S70 98'

Subaru L1800i 89' 4WD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår