Gå til innhold

Tempen på Golf'en min...

Ranger emnet


Mazda 626

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et lite problem med min Golf 3 93 modell, med 1.8 90 hk motor. Problemet er at den under vanlig drift ligger på ca. 80 grader. Dette er når4 jeg kjører på landevei, eller lignende. Dette synes jeg er for lite da den egentlig skal ligge på ca. 90 grader.

 

Når jeg står i kø så går temperaturen opp til 98 grader, før vifta slår inn, og temperaturen går ned til 93 grader igjen. Deretter går den opp til 98 grader og ned til 93 igjen helt til jeg begynner å få litt fart slik at luften avkjøler motoren.

 

Det jeg tror er problemet er at termostaten er åpen hele tiden, fordi det tar ofte veldig lang tid før motoren blir varm.

 

Så er det vifta som jeg tror ikke er helt i orden. Den går aldri når motoren er avslått. Kun når tempen kommer opp til 98 grader. Hvordan er vifta deres; går den kun når tempen kommer til 98 grader, eller ellers også?

 

Takker for svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe merkverdig med tempen min også. For tiden bruker den lang tid opp til 90*C, det har den ikke gjort før. Plutselig, når den endelig har nådd 90*C og har holdt seg der en stund,kan den synke til 75-80*C, før den igjen laaangsomt stiger til 90*C. I mitt tilfelle blir den aldri OVER 90*C, bare under.

 

Skjønner ikke hva feilen kan være.

Mvh.

Daniel Gjerstad

[ ]1997 Vw Golf 3 1.6

[X]1986 Citroën BX 19 GTI - død (gikk bra..når den gikk!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termostaten! Den står sikkert halvvegs open, slik at mykje av varmen frå motoren forsvinn rett i radiatoren. Når den først blir varm, opnar den ikkje meir, og temperaturen stig meir enn den burde. Spesielt når bilen står i ro. Vifta skal ikkje starte før sensoren til den måler ca 100 grader, så det kan stemme med 98 grader i din bil.

 

Dette er lett å kjenne dersom du opnar panseret. Berre kjenn på slangane som går til/frå radiatoren. Når bilen er kald, skal det komme minimalt med heitt vatn inn til radiatoren.

 

Dersom dette ikkje er tilfelle, og varmen inne i bilen kjem fort og greitt (som den skal), kan det vere følaren til målar som er defekt o.l...

 

No har eg gått ut frå at du har nok kjølevæske på motoren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet termostat i sommer men fortsatt blir den ikke varmere enn rundt 80 grader.

Ved litt hardkjør opp Klettbakken kan den dog komme opp mot 90 da ;)

Til neste sommer skal jeg jammen sette inn en varmere termostat, fins vel 92 eller 97 graders termostat?

Den jeg har nå mener jeg er 87 grader, men det er jo alt for kaldt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår