pajero Skrevet Desember 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2006 Hva anbefaler folk? Blir å sette dette i en Golf III, så det blir vell ikke helt etter boka... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morgis Skrevet Desember 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2006 jeg anbefaler 4200K for best lysutbytte. Men 6000K er heller ikke dårlig valg, men denne temperaturen er noe dårligere på våt veibane samt blender mere i snøvær eller tåke. Siter Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnalf Skrevet Desember 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2006 w0rd! :) Med 4300 får du mest naturlig lys Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dennis87 Skrevet Desember 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2006 4300k gir best lys, dem sier at 6000k gir ca 20-30% mindre lys en 4300k så å gå høyre enn 6000k er bare for show bruk synes da jeg. Har selv 4300k og synes det er nok Xenon blå/hvit i massevis, men dette kommer også ann på type lykt osv. skal man ha Xenon er klart lykte glass og linselykter et must. Og det er ikke helt etter boka på min bil heller, har verken lyktespylere eller automatisk høyde justering på min, noe som er påbundt:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sulliken Skrevet Desember 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2006 4300, for 6000 ser fake ut og lyser mindre. Husk at blåfargen i orginale lykter skyldes optikken, og en prismeeffekt når du ser på lyset ovenfra, rett på er det helt hvitt, og du vil kun få den effekten om du monterer xenon projektorlys, du får ikke den med blå pærer i halogen lampehus. Har du ikke linselys bør du ikke sette inn xenon, cut off blir for dårlig. best blir det om du benytter de nye D4S xenon pærer i xenon projektor lamper som du bygger inn i din eksisterende lykt. Da får du 3800 lumen, og 4800 Kelvin. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Peder Ferjebilettør Skrevet Desember 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2006 4300k gir best lys, dem sier at 6000k gir ca 20-30% mindre lys en 4300k så å gå høyre enn 6000k er bare for show bruk synes da jeg. Har selv 4300k og synes det er nok Xenon blå/hvit i massevis, men dette kommer også ann på type lykt osv. skal man ha Xenon er klart lykte glass og linselykter et must. Og det er ikke helt etter boka på min bil heller, har verken lyktespylere eller automatisk høyde justering på min, noe som er påbundt:P 6000 kelvin gir kun 10% mindre lys enn 4300 kelvin. Har det på min og det fungere veldig bra. 8000 kelvin gir 25% mindre lys. Synst 6000 kelvin tar seg bra ut i nærlys og 4300 kelvin i fjernlys for best lys. 6000 kelvin er heilt kvitt med eit lite blåskjær i. Og som du seie så er linser eit must. Vanlige reflektor lykter sender strålene i hytt og pine. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kennyman Skrevet Desember 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2006 Funker det med reflektor i fjernlys? Er jo ikke såå nøye der om strålene jakter ekorn... Edit: altså går det bra med xenon i fjernlys og reflektor? Siter 1997 Audi a4 1.8t Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Desember 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2006 Teoretisk sett burde det gå fint, om xenon-sveiseflammen er plassert på nøyaktig samme sted i lykta som den oprinnelige wolfram-tråden. EDIT: Men jeg har ennå ikke sett noen som har dette oppsettet, ei heller fotografisk bevis over lysfordelingen. Såvidt jeg har forstått det bruker ikke OEM's xenonpærer i separate fjernlys fordi de ofte slås av og på, noe som kan redusére levetiden til både ballast og pære (ballasten trekker mye høyere strøm når den starter opp pæra ifht. nominelt ~2,5 ampere). Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fsl Skrevet Desember 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2006 Finnes jo biler som originalt har xenon med reflektor da... Scania har det f.eks... Kan ikke forstå at det blir noe godt lys av de pittesmå linsene, men nærlyset på en Volvo FH f.eks er jo helt enormt! :D Siter - 04 RAM 2500 Cummins - 92 Civic EG9 VTI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Desember 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2006 [...] Kan ikke forstå at det blir noe godt lys av de pittesmå linsene, men nærlyset på en Volvo FH f.eks er jo helt enormt! :D Selv om reflektoren er liten er den sirkulær, og den samler ALT lyset pæra sender 360 grader rundt seg inn i linsa i forkant, eventuelt med et cut-off-shield mellom reflektor og linse for å lage linjal-rett cut-off-line i lysbildet. "We've come a long way" siden tiden med frontlykter av 240/W124-proposjoner på personbiler. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnalf Skrevet Desember 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2006 Det går helt fint med Xenonpærer i originalt fjernlys. Med fjernlys blender man jo alt uansett hva man har. Reflektoren tåler det helt fint da Xenon gir mindre varme. Det er faktisk bedre for den ;) Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morgis Skrevet Desember 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2006 Øyvind Ryeng: bixenon er fjern og nær med xenon. de fleste biler kan bli levert med dette. Siter Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sulliken Skrevet Desember 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2006 Teoretisk sett burde det gå fint, om xenon-sveiseflammen er plassert på nøyaktig samme sted i lykta som den oprinnelige wolfram-tråden. EDIT: Men jeg har ennå ikke sett noen som har dette oppsettet, ei heller fotografisk bevis over lysfordelingen. Såvidt jeg har forstått det bruker ikke OEM's xenonpærer i separate fjernlys fordi de ofte slås av og på, noe som kan redusére levetiden til både ballast og pære (ballasten trekker mye høyere strøm når den starter opp pæra ifht. nominelt ~2,5 ampere). Tror ikke levetiden reduseres mye, siden hella og bosch selger ekstralys med ballast. At bilprodusentene ikke bruker det, tror jeg er av kostnadshensyn, da det blir dyrere med 4 og pærer ballaster enn 2. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greddyspeed Skrevet Desember 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2006 Bi-Xenon er nær og fjernlys på samme xenonpære, på de biler jeg kjenner til med bixenon (MB og Peugeot) er det et deksel framfor pæra som åpner/lukker alt ettersom du skal ha fjern eller nærlys. altså xenonpæra lyser konstant med samme styrke, er bare det dekselet framfor pæra som bestemmer nær eller fjern. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sulliken Skrevet Desember 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2006 Bi-Xenon er nær og fjernlys på samme xenonpære, på de biler jeg kjenner til med bixenon (MB og Peugeot) er det et deksel framfor pæra som åpner/lukker alt ettersom du skal ha fjern eller nærlys. altså xenonpæra lyser konstant med samme styrke, er bare det dekselet framfor pæra som bestemmer nær eller fjern. Det er sånn det er, også på de aller dyreste modellene, helst skulle en få tak i bixenon projektorer, det går sikkert å få bixenon projektorer, som i størrelse går inn i lampehus beregnet for halogen, å skifte ut linselysene i halogen, med bixenon, samtidig som lyskasterne beholdes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.