Laaars Skrevet Desember 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2006 Hei! Har problemer med Hallgiveren i 740'n nok en gang, og ser at dette er en svakhet på disse bilene. Derfor tenkte jeg å bygge om til stift-tenning, om det i det hele tatt er mulig? 1. Har jeg hull i blokka til "vanlig" fordeler, så det bare er å putte den inn og la den snurre? 2. Da kan jeg vel hente fordelere fra så og si alle andre Volvo motorer i 240 / 740? 3. Hvordan blir det da med tenningsmodulen og hallgiveren som ikke får noen signaler? Noen som har gjort dette før? Er en B230K motor :) På forhånd takk! Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Desember 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2006 Du må bytte hjelpeakselen til en som har drev til fordeler. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet Desember 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 Og det er det? Ellers er alt bolt-on? Hva med restene etter den elektroniske tenninga? Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
virtual Skrevet Desember 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 Jeg tror du bare bytter hallgiveren, og sier deg fornøyd med det.. Blir sikkert masse stress å bygge om, for så lite. Hvis du kjøper en original Volvo hallgiver, så holder det sikkert en god stund. Siter 1996 Volvo 945 Racewagon X 1986 Volvo 745 Racewagon Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet Desember 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 Men å bytte hallgiver er ikke bare-bare... De kunne gjøre det på Bosch verkstedet her i Asker, men de kunne ikke skaffe original Bosch hallgiver. Tenkte ikke noe på at jeg kunne skaffe den fra Mekonomen der og da men... ellers kunne jeg få en byttefordeler til 3320,- noe som er uaktuelt. Har hørt om fler som har bygd om til stift-tenning og fikk anbefalt dette da hallgiveren min var litt vrang forrige gang også. Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet Desember 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 finn på huggern!? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet Desember 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 Har bytta noen hallgivere på 740. Ikke noe problem å gjøre det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tnrfd Skrevet Desember 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 hvis du har B230K motor så er det vel ikke no hallgiver i fordeleren? tenninga blir jo styrt av svinghjuls sensoren på den motoren. Den kan ikke være så altfor dyr på volvo evt hugger.. Uansett ville jeg droppa å bygge om til stiftenning, det funker sikkert men motoren vil nok ikke gå optimalt. Siter - Honda CB750K 1977mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet Desember 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 hvis du har B230K motor så er det vel ikke no hallgiver i fordeleren? tenninga blir jo styrt av svinghjuls sensoren på den motoren. Den kan ikke være så altfor dyr på volvo evt hugger.. Uansett ville jeg droppa å bygge om til stiftenning, det funker sikkert men motoren vil nok ikke gå optimalt. 740 med B230K har hallgiver i fordeleren Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet Desember 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 finn på huggern!? Ja, jeg har jo bare leita i to uker nå etter en 740 med 230K motor, men uten særlig hell. Fant èn som det HADDE stått en 230K i, men da hadde noen tatt med seg hele motoren. Er ikke akkurat fullt av 740'er på hoggern, og enda færre med 230K. hvis du har B230K motor så er det vel ikke no hallgiver i fordeleren? tenninga blir jo styrt av svinghjuls sensoren på den motoren. Den kan ikke være så altfor dyr på volvo evt hugger.. Uansett ville jeg droppa å bygge om til stiftenning, det funker sikkert men motoren vil nok ikke gå optimalt. Ser ikke hvorfor den ikke skulle gått optimalt. Er det forskjell på denne motoren (Sånn fysisk sett) mot en annen 2.3 Volvo motor? Er jo ikke verre enn at man bare dropper den elektroniske fordeleren, og setter inn en mekanisk som teoretisk sett skal gjøre samme nytta som den gamle. Dvs. gå rundt ;) Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 En kamerat som har en 240 med K-motor som er ombygd til A. Med stiftefordeler, han kjøpte bilen slik, tennings kurva blei feil, og tenningsbank var ikke til å unngå. Vi vurderte å skaffe ett K-tenningsanlegg og montere sammen med A-gasseren, er kun opplegget foran fjærtårnet som mangla. Men han fikk tak på et B230A tenningsanlegg, monterte dette, kun to ledninger, fordeler og tenningsmodul som skal til. nå er problemene me teningsbank borte, bilen går godt og tenninga forandrer seg ikke. så da er fordeler, hjelpeaksel, coil, tenningsmodul med ledningsnett fra B230A i 240 det beste for deg om du først skla til med slikt, jeg ville heller bytta hallgiveren som sitter ved svinghjulet, ikke i fordeleren. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet Desember 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 eg ville heller bytta hallgiveren som sitter ved svinghjulet, ikke i fordeleren. Som nevnt tidligere i tråden her sitter det ingen svinghjulssensor på denne motoren, men hallgiver i fordeleren. Og den er gåen... Jeg drar på hoggern i morgen og ser hva jeg kan finne. Vet iallfall at det står en 740 med B230A i Bærum, kan se hva jeg finner der... Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo_wizard Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Som nevnt tidligere i tråden her sitter det ingen svinghjulssensor på denne motoren, men hallgiver i fordeleren. Og den er gåen...Jeg drar på hoggern i morgen og ser hva jeg kan finne. Vet iallfall at det står en 740 med B230A i Bærum, kan se hva jeg finner der... Ja, hvorfot bruke stifttenning når det flommer over av a-motorer med elektronisk tenning som med fordel kan benyttes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
virtual Skrevet Desember 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2006 Det er ikke så veldig vanskelig å bytte hallgiveren.. Du borrer ut den som står der, og klinker inn den nye. Ha gjerne på litt lim for å være på den sikre siden. Noe viktig å huske på når du monterer igjen, er at sporet på tappen til fordeleren, ikke er i senter. Det er litt mer på den ene siden.. Så når du monterer, pass på at den glir lett inn. Siter 1996 Volvo 945 Racewagon X 1986 Volvo 745 Racewagon Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.