btl Skrevet Desember 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2006 Hei Hvis det ryker ganske masse av en dieselmotor på tomgang, hva er det da som er galt? Røyken er blå, og lukter diesel. Kjøremessig går den ganske bra. Mangler ikke noe kraft og ryker ikke ved kjøring, men kommer man inn mot ett trafikklys og stopper opp, så begynner det å ryke. Noen som har noen formening om det er stor fare for havari? Bilen og Motoren er en 1995 Scorpio II 2.5Turbo diesel med 115hk. Jeg tror det er samme motoren som sitter i bl.a Chryslervoyager og Jeep Cherokee. + noen andre. Siter - VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style - VW Golf -1996 1.8 GL Syncro. - Renault Megane -2003 1.6 16v :-( S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC) x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LaSSiss Skrevet Desember 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2006 er det tukla med dieselpumpa på den? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pajero Skrevet Desember 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2006 Sjekka luftfilter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
btl Skrevet Desember 8, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2006 hmm.. jeg tror ikke det er mulig å justere dieselpumpa på den. Jeg ville tro at hvis luftfilteret er tett, så skulle det ryke endel ved vanlig kjøring også? Siter - VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style - VW Golf -1996 1.8 GL Syncro. - Renault Megane -2003 1.6 16v :-( S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC) x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet Desember 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2006 blå røyk tyder på at den forbrenner olje. Sjekk ventiltetninger eller turboen hvis den er oljekjølt. Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dimmu87 Skrevet Desember 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2006 eller stempelringane.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet Desember 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 HeiKjøremessig går den ganske bra. Mangler ikke noe kraft og ryker ikke ved kjøring, men kommer man inn mot ett trafikklys og stopper opp, så begynner det å ryke. På bakgrunn av dette så tviler jeg at det er stempelringer. da ville den fått lavere kompresjon og vært vanskelig å starte. holder en knapp på sliten tetning i turbo om den er oljekjølt Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dimmu87 Skrevet Desember 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 På bakgrunn av dette så tviler jeg at det er stempelringer. da ville den fått lavere kompresjon og vært vanskelig å starte. holder en knapp på sliten tetning i turbo om den er oljekjølt ja selfølgelig, leste posten kjapt på jobben å so svarte eg no uten å lese den på nytt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
btl Skrevet Desember 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 hmm.. alle turboer er vel oljekjølte? og noen er vannkjølte itillegg til oljekjølingen. men.. hvis det er denne tetningen, ville det ikke ryket ved kjøring også og ikke bare på tomgang? Siter - VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style - VW Golf -1996 1.8 GL Syncro. - Renault Megane -2003 1.6 16v :-( S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC) x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gork Skrevet Desember 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 skal ikke se bort ifra at det kan være kompresjonen som er dårlig, hvis stempelet ikke klarer å bygge opp tilstrekkelig med trykk ved tomgang blir temperaturen for lav, all dieselen blir ikke forbrent og det ryker blått. Prøv en kompresjonstest på bilen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bonsaii Skrevet September 18, 2007 Rapporter Share Skrevet September 18, 2007 Tipper det er en dyse som lekker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros2554 Skrevet September 18, 2007 Rapporter Share Skrevet September 18, 2007 Viss kompresjonen er lav blir røyken meir kvitaktig og ofte metallisk lyd fra motoren. Trur eg ville ha sjekka turbo og dyser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
optus Skrevet September 19, 2007 Rapporter Share Skrevet September 19, 2007 vis den har chrysler motor, så er det vel noe med registerkjede på de motorene, at når de kjede blir slitt, så fusker den, og i værste fall havari. Sjekk på chrysler forumet. Siter ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.