Gå til innhold

Nordlendinger og bilrelaterte diskusjoner

Ranger emnet


Jens

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på noe.

Gjentatte ganger i flere forskjellige diskusjoner på dette forumet ser jeg at folk fra Nord-Norge kommer med sure oppstøt som har med fart og lovbrudd.

Dere er utrolig kjappe til å kritisere og slenge dritt til folk som kjører fort, kjørt i grøfta eller blitt tatt i fartskontroll. Senest i tråden om skodaen i 240km/t på E18, samt ulykken med calibraen ved Leira, ser jeg dere er ute med leppa igjen. Dere skal pokker meg gå stille i dørene, og ikke fortelle østlendinger hvor farlig det er å ligge i 170 på 4-felts motorvei, om elgfare etc når dere ikke har kunnskaper om dette selv. Dere har ikke erfaring i å kjøre i høye hastigheter over lengre tid, så gå stille i dørene der.

En annen ting er at man behøver ikke tro man er en kjempekul og udødelig verdensmester bak rattet selv om man kjører fort. Noen av oss synes faktisk fart er morsomt, og gjør det for egen glede. Ikke for å imponere fjortisene utenfor storkiosken eller kameraten...Jeg vet utmerket godt at jeg er en død mann om jeg krasjer, jeg vet utmerket godt at fart er "farlig". Ikke sitt og fortell oss hva vi tror og synes.

Hvorfor er dere så sure? Er det mangelen på sol og varmegrader? Mangelen på fine biler og fine veier?

Neste gang du sitter med klamme hender over tastaturet, klar til å skjelle ut en stakkar som er tatt i 76 i 60-sona, tenk etter om det virkelig er nødvendig.

Det siste gjelder forsåvidt eplekjekke trøndere og hedmarkinger også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

haha takk takk ;)

blir litt smålei ja.

 

For E6 til gardermoen er overdimmensjonert for latterlige 100km/t og eneste problemet med å øke fartsgrensen er bilparken i dagens Norge som ville bli sterkt redusert grunnet motorhavari :P (alt over 120km/t i den norske gjennomsnittsbilen er som å kjøre olabil utfor lierbakkene) :P

Internetporrmissbrukare

Kjør hardt, kjør stil, kjør bæbu-bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, litt av en tråd.. :P

Var vel å gre alle over en kam?

 

Uansett ser jeg ikke problemet med at noen påpeker farene ved å kjøre i 240 på norske veier, uansett om det kommer fra en østlending, finnmarking, svenske eller huleboer.

Idioti er idioti, uansett hvor man er født og oppvokst.

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, litt av en tråd.. :P

Var vel å gre alle over en kam?

Uansett ser jeg ikke problemet med at noen påpeker farene ved å kjøre i 240 på norske veier, uansett om det kommer fra en østlending, finnmarking, svenske eller huleboer.

Idioti er idioti, uansett hvor man er født og oppvokst.

 

Problemet er at dette forumet er blitt en yngleplass for fartshatende moralister.

Vi trenger IKKE 24 brukere pr tråd som skriver "Din uansvarlige idiot som ikke vet hva du gjør!".

En annen sak er at det er plenty av steder på østlandet som fint svelger unna såpass høye hastigheter, derfor er det frustrerende å lese hva folk lirer av seg.

Vi nordmenn er utrolig raske til å kalle andre idiot, bare fordi man ikke deler syn på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på noe.Gjentatte ganger i flere forskjellige diskusjoner på dette forumet ser jeg at folk fra Nord-Norge kommer med sure oppstøt som har med fart og lovbrudd. Dere er utrolig kjappe til å kritisere og slenge dritt til folk som kjører fort, kjørt i grøfta eller blitt tatt i fartskontroll. Senest i tråden om skodaen i 240km/t på E18, samt ulykken med calibraen ved Leira, ser jeg dere er ute med leppa igjen. Dere skal pokker meg gå stille i dørene, og ikke fortelle østlendinger hvor farlig det er å ligge i 170 på 4-felts motorvei, om elgfare etc når dere ikke har kunnskaper om dette selv. Dere har ikke erfaring i å kjøre i høye hastigheter over lengre tid, så gå stille i dørene der.

 

Du skjønner det du Jens, her oppe i nord har vi kanpt veier. Vi reiser stortsett med sjark eller reinsdyrslede. Og di veiene vi har er krøtterstier som snirkler seg opp og ned over fjellene med minimum 12% helling. Så når en stakkar østlending får bilen ut av andre gir er det over vår fatteevne at det over hode er mulig å kjøre så fort.

 

Noen av oss synes faktisk fart er morsomt, og gjør det for egen glede. Ikke for å imponere fjortisene utenfor storkiosken eller kameraten...Jeg vet utmerket godt at jeg er en død mann om jeg krasjer, jeg vet utmerket godt at fart er "farlig".

 

Jens, ikke personlig ment mot deg, men jeg kunne faktisk ikke brydd meg mindre om du kjørte i 220 inn i en lyktestolpe. Om du enten dauer eller spiser suppe gjennom sugerør resten av livet ditt intereserer meg heller ikke. Det som provoserer meg er at du ikke tenker på hva som skjer om du ikke klarer en høyresving og fronter med noen, eller ikke klarer å bremse opp for noen som står i grøfta og skifter dekk, eller feilvurderer avstanden når du tar en forbikjøring. Klart du er så god at dette aldri vil hende med deg bak ratte. Tingen er bare at 9 av 10 sjåfører påstår de er over gjennomsnitlig gode sjåfører.

 

Min oppfordring til deg og dine likesinnede er å ta frem Need For Speed neste gang dere vil ut og leke dere i trafikken.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt motsatt følelse jeg da, pga lite politi der oppe så bryter de loven mer enn oss her nede. Og skryter av det :)

 

Greit det er mindre politi, men her i Narvik har purksvina så sinnsykt lite å gjøre at trafikkontroller er så og si det eneste de gjør. I løpet forige uke telte jeg 8-9 kontroller på noen få km. vei i sentrale Narvik. Helt sykt at vi faktisk betaler lønna til disse folka når vi tydeligvis ikke trenger politi i den grad vi har her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens, ikke personlig ment mot deg, men jeg kunne faktisk ikke brydd meg mindre om du kjørte i 220 inn i en lyktestolpe. Om du enten dauer eller spiser suppe gjennom sugerør resten av livet ditt intereserer meg heller ikke. Det som provoserer meg er at du ikke tenker på hva som skjer om du ikke klarer en høyresving og fronter med noen, eller ikke klarer å bremse opp for noen som står i grøfta og skifter dekk, eller feilvurderer avstanden når du tar en forbikjøring. Klart du er så god at dette aldri vil hende med deg bak ratte. Tingen er bare at 9 av 10 sjåfører påstår de er over gjennomsnitlig gode sjåfører.

Min oppfordring til deg og dine likesinnede er å ta frem Need For Speed neste gang dere vil ut og leke dere i trafikken.

 

Som jeg prøvde å poengtere ovenfor, jeg sier ikke at jeg er supermann.

Vet at jeg kan fronte med bussen i morgen kveld, og at ting kan skje fort.

Noen av oss gasser hardt selv om man vet at noen kan stå rundt neste sving og bytte dekk, eller at det kryr av elg o.l i området.

Andre vil da påstå at dette er et tegn på manglende intelligens, men det stemmer ikke. Det handler om spenning og adrenalin selvsagt.

Nordmenn er hjernevasket av konsekvens-tenking, og dette preger dessverre folk så kraftig at det er både kjedelig og irriterende ( både på forum og på veien ). Det siste året er det blitt vanlig at norske billister blinker vilt med fjernlysene hvis man kjører forbi dem, uansett hastighet. Nordmenn må være det mest selvgode folkeslaget i verden....Man kan lure på hvor vikingen i oss ble av. Det spesielle er at denne trafikkatferden er noe man hovedsaklig finner i Norge. I samtlige land nedover i Europa er folk mere livlige, og har det generellt mer gøy uten denne sure konsekvenstenkingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg prøvde å poengtere ovenfor, jeg sier ikke at jeg er supermann.

Vet at jeg kan fronte med bussen i morgen kveld, og at ting kan skje fort.

Noen av oss gasser hardt selv om man vet at noen kan stå rundt neste sving og bytte dekk, eller at det kryr av elg o.l i området.

Andre vil da påstå at dette er et tegn på manglende intelligens, men det stemmer ikke. Det handler om spenning og adrenalin selvsagt.

Nordmenn er hjernevasket av konsekvens-tenking, og dette preger dessverre folk så kraftig at det er både kjedelig og irriterende ( både på forum og på veien ). Det siste året er det blitt vanlig at norske billister blinker vilt med fjernlysene hvis man kjører forbi dem, uansett hastighet. Nordmenn må være det mest selvgode folkeslaget i verden....Man kan lure på hvor vikingen i oss ble av. Det spesielle er at denne trafikkatferden er noe man hovedsaklig finner i Norge. I samtlige land nedover i Europa er folk mere livlige, og har det generellt mer gøy uten denne sure konsekvenstenkingen...

 

Tror dette er noe av det mer egoistiske jeg har lest på lenge. Til helvette med konsekvensene, la MEG ha det GØY. Og til helvette med de jeg måtte krasje med. Trafikken er jo der bare for at jeg skal ha noe å kjøre slalom mellom.

 

Apropos, jeg har ikke opplevd å bli blinket til når jeg kjører forbi noen. Kanskje det er fordi de i motgående felt ikke trengte å stå på bremsene for at jeg skulle klare forbikjøringen.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette er noe av det mer egoistiske jeg har lest på lenge. Til helvette med konsekvensene, la MEG ha det GØY. Og til helvette med de jeg måtte krasje med. Trafikken er jo der bare for at jeg skal ha noe å kjøre slalom mellom.

Apropos, jeg har ikke opplevd å bli blinket til når jeg kjører forbi noen. Kanskje det er fordi de i motgående felt ikke trengte å stå på bremsene for at jeg skulle klare forbikjøringen.

 

Tror kanskje du får et litt i overkant dårlig inntrykk av meg. Jeg snakker ikke nødvendigvis om hardbarket grisekjøring hele tiden her som du hinter til, men f.eks at ola dunk anmelder folk som holder 65 i 50-sonen og 140 i 100-sonen o.l.

 

Og til siste avsnittet, jeg mener at de man kjører forbi blinker villt, ikke motgående trafikk. Ola dunk leker politimann med tusenmeterene sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje du får et litt i overkant dårlig inntrykk av meg. Jeg snakker ikke nødvendigvis om hardbarket grisekjøring hele tiden her som du hinter til, men f.eks at ola dunk anmelder folk som holder 65 i 50-sonen og 140 i 100-sonen o.l.

 

Og til siste avsnittet, jeg mener at de man kjører forbi blinker villt, ikke motgående trafikk. Ola dunk leker politimann med tusenmeterene sine...

 

Da tar jeg det tilbake. Hva som er forsvarlig hastighet er jo en vurdering som må tas etter kjøreforhold, bil trafikk og sjåfør. Og det er jo ofte at skiltene bare er til veiledning, selv om politiet ikke tolker det dit.

 

Likevel må jeg stille meg spørrende til dette med adrenalin og fart. For meg er det egentlig ikke noe spennende å ligge noen kilometer over fartsgrensa. Hvis ikke jeg utfordrer det fører og maskineri klarer så er det jo bare plankekjøring. Derfor antok jeg det samme om deg, og trodde at du forsvarte grisekjøring.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar jeg det tilbake. Hva som er forsvarlig hastighet er jo en vurdering som må tas etter kjøreforhold, bil trafikk og sjåfør. Og det er jo ofte at skiltene bare er til veiledning, selv om politiet ikke tolker det dit.

Likevel må jeg stille meg spørrende til dette med adrenalin og fart. For meg er det egentlig ikke noe spennende å ligge noen kilometer over fartsgrensa. Hvis ikke jeg utfordrer det fører og maskineri klarer så er det jo bare plankekjøring. Derfor antok jeg det samme om deg, og trodde at du forsvarte grisekjøring.

 

Litt både og her. Altså, VIRKELIG grisekjøring på dagtid der det er mye trafikk er vel kanskje ikke det beste. Jeg kjører relativt pent i soner under 70, og oppover regner jeg litt svinn..

Men, på nattestid, da snakker vi fort litt høyere hastigheter. Jeg skal ha innsikt nok til å si at jeg kjører litt drøyt i blant, men mener bestemt at jeg ikke er noen versting på linje med trønderen som fikk avskiltet bilene sine. Dog ser jeg ingen problem med å ligge og cruise 160 på E6 4-felt nattestid...

Mhs til fart og adrenalin er jo folk forskjellig, jeg stiller nok på motsatt side av deg. Det er ikke slik at jeg nødvendigvis alltid er på jakt etter fart, det er heller blitt en dårlig(?) vane og holde de hastighetene man gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

innlagget jeg la ut var på ingen måte bare for å slenge dritt om grisekjørere, mente det bare for at man må tenke på konsekvenser for andre bilister.

Jeg har jo også grisekjørt, som 95% andre, og på natta på landeveien laaaangt unna sivilisasjon bruker jeg gjerne det bilen er god for, med kun fare for å kverke meg selv og en og annen elg og kanskje en isbjørn eller rein.

 

Jo fler som kommer ut for ulykker pga for stor fart og grisekjøring, hvordan tror du da folks syn blir på oss som bruker bilen på annen måte enn gjennomsnitsmannen?

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit det er mindre politi, men her i Narvik har purksvina så sinnsykt lite å gjøre at trafikkontroller er så og si det eneste de gjør. I løpet forige uke telte jeg 8-9 kontroller på noen få km. vei i sentrale Narvik. Helt sykt at vi faktisk betaler lønna til disse folka når vi tydeligvis ikke trenger politi i den grad vi har her.

 

Til tider går mobiltelefon min varm når jeg skal sende ut kontrollvarsling til alle bekjente.. De er ivrige!

 

Uansett, ikke fei alle nordlendinger under en kam da for guds skyld :D

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår