Gå til innhold

Datasprut på diesel motor, støttes det?

Ranger emnet


opel freak

Anbefalte innlegg

Jeg har gått og lurt på en ting: Hvist kan man få datasprut på en bensin motor men, jeg har aldri hørt det på en moderne diesel motor.

Kan man bruke eksisterende data sprut på markedet til den oppgaven?

Er hjernen som følger med nye diesel motorer så pass programmerbar at en ny ecu er unødvendig?

Jeg har ikke satt meg så mye inni datasprut enda men jeg regner med at variabel turbogeometri osv ikke er noe problem og få på de beste sprutene?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selføgelig brukes ikke datasprut i hovedsak til tenning! Du får jo sprut som kun har innsprøytnings styring. Dette burde jo være ideelt til disel bil! Må jo d være en diselmotor med injektorer. Og comon rail. Trigger systemet vil være likt, sensorene like. Største forsjellen vil nok være TPS som du kan ha på gasspedalen! Org diselstyringer er satt opp HELT likt som insprøytninga på bensinmotor. Samme prinsippet for styringskomponentene.

Takk til Team Turbo Tromsø og PST performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Et vanlig datasprut kan ikke kobles rett på en diesel. Det må være spesielt laget for dette. Dagens sprut beregna på bensin er ikke nøyaktig nok iht. når bensinen blir spruta inn. Dette er nødt til å være pinlig nøyaktig på en dieselmotor.

 

Det finnes løsninger, men det er fryktelig dyrt.

x Opel Lotus Omega, prosjekt

x Opel Zafira OPC

x Opel Combo 2.0 16v turbo

x Opel C20LET 684hk (dragracemotor under videre bygging)

x BMW S38B38 (turbobygging pågår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vanlig datasprut kan ikke kobles rett på en diesel. Det må være spesielt laget for dette. Dagens sprut beregna på bensin er ikke nøyaktig nok iht. når bensinen blir spruta inn. Dette er nødt til å være pinlig nøyaktig på en dieselmotor.

 

Det finnes løsninger, men det er fryktelig dyrt.

 

Heller tvilsomt at datasprutene ikke er nøyaktig nok.

det er ikke plass for unøyaktighet på f.eks en 700 hesters 2,2 liter! så tror nok det er nøyaktig nokk

Imprezan SOLGT.

Ny bil søkes RASKT! Helst cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at triggersystemet på f.eks Volvos (lastebil) EI motorer er akkurat likt med hva du kan bruke på f.eks Autronic så skjønner jeg ikke hvordan det ikke skal være nøyaktig nok. Kan til og med gå uten synk pulsen. Så det vil nok fungere.... Med tanke på at en bensinmotor kan kjøres ekvensielt opp til 16000omd (om jeg ikke hukser feil) på f.eks SM2. Så skjønner jeg ikke hvorfor det skulle bli så unøyaktig på en dieselmotor som ikke en gang går på halve turtallet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største problemet ligger i at et datasprut ikke regulerer drivstofftrykket.

På et Commonrail- system øker railtrykket i takt med turtall og ladetrykk og dette styrer den orginale ECUn

 

Tull..... alt dette kan du regulere med data spruten..... å ladde trykket kan du regulere med boostcontroller.

og! trykket er konstant også på comonrail.... det er åpningstiden som regulerer mengden akkurat som på bensinmotor..... LIKER ikke at folk sier slikt uten at de VEIT DET

Imprezan SOLGT.

Ny bil søkes RASKT! Helst cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for jeg spørre hva dere tenker om hva et datasprut vil gjøre med en diesel motor? øke effekten?

 

vil nå si det at commonrail er så å si ganske nærme datasprut da! tror ikke et datasprut vil klare nøyaktigere innsprut enn det har fra før.. eller?

 

ville heller godt for og programmere oppigjen styreenheten til commonrailen.

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for jeg spørre hva dere tenker om hva et datasprut vil gjøre med en diesel motor? øke effekten?

 

vil nå si det at commonrail er så å si ganske nærme datasprut da! tror ikke et datasprut vil klare nøyaktigere innsprut enn det har fra før.. eller?

 

ville heller godt for og programmere oppigjen styreenheten til commonrailen.

 

Om du skal se det slik så trenger du ikke datasprut på noen biler med elektronisk innsprut da....

Imprezan SOLGT.

Ny bil søkes RASKT! Helst cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull..... alt dette kan du regulere med data spruten..... å ladde trykket kan du regulere med boostcontroller.

og! trykket er konstant også på comonrail.... det er åpningstiden som regulerer mengden akkurat som på bensinmotor.....

 

Nå synes jeg at du skal tenke deg om LITT før du skriver her.

Jeg bruker nå Volvo sitt system på D5 motorene som eksempel, fordi jeg har noen års erfaring med disse. Her sitter det et Bosch Commonrail system. Trykket på fuelrailen varierer mellom 30 MPa på tomgang og 160 MPa ved fullast og over 2700 o/min.

Åssen vil du styre dette? Autronic f.eks. kan IKKE styre dette.

 

LIKER ikke at folk sier slikt uten at de VEIT DET

 

Da veit jeg mere enn deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår