Gå til innhold

det hviler en forbannelse over bilen min:( hjelp

Ranger emnet


ona

Anbefalte innlegg

har nå drevet og makket og mekket på den jæ¤la 240 siden begynnelsen av nov. planen var at den skulle bli godkjent og jeg har forsåvidt ordnet de manglene jeg fikk der. men etterhvert som jeg jobber med bilen så dukker det opp flere ting.

 

har hatt en jævlig ulyd, en høyfrekvent hyling som kommer når jeg kjører. forander seg ikke når jeg bremser osv så det er hjullager eller bakaksel tenker jeg

 

tidligere eier sier det er høyre fremhjul. bytter så lageret der.... ingen forandring...

 

så må jeg bytte bremseklosser til håndbrekk... mye mikkmakk og skoene på ene siden står feil vei osv. ikke rart de ikke tar....

 

bytter klosser og monteringssett, men nå tar den nesten bare på venstre hjul. der låser den med en gang, mens på høyre er det nesten ikke utslag( testet på grus). har justert med de 2 justeringskruene mellom framsetene.

 

 

men ser samtidig at det er masse olje inne i "trommelen" til skoene på venstre side. ene simmerringen som er gåen tenker jeg. får beskjed om at det ofte skyltes slitte lagre. tenker da..jaja er vel lageret som lager lyd da. kjøper lager og tar ut akslingen i helgen.

får av lager og låsering men ikke på igjen låsering.

 

må da vente til i dag og går så på et verksted for å presse det på. dette tar de 300 kr for. først så kommer de ut med en sprekt ring. fikk da beskjed om at biltema hadde gitt meg feil ring siden de ikke skal sprekke. varme pleide de ikke bruke. måtte så låne meg bil kjøre 30 min til biltema overtale en kar til å gi meg ny ring. han var rimelig forbanna og skylte på verkstedets latskap siden de ikke hadde varmet den. tilbake på verkstedet får jeg beskjed om at varme bruker de vanligvis ikke men siden den nye ringen er kliss lik får de vel gjøre det.

 

de får på ringen, men nå har nesten hele dagen kokt vekk:(

monterer alt bak igjen og jaggu er ikke den jævla lyden der fortsatt...

 

i morgen må jeg opp med andre lageret og se om jeg kan finne skade. er det vanlig å kunne se at et lager er ødelagt??

 

da jeg kjørte til jobb i sted så begynte bilen å hakke. lysene blinket og den var veldig usikker på om den ville fortsette ferden. men den stoppet ikke.

 

den har stoppet noen ganger i det siste og jeg vet at det er lenge siden bensinfilteret har blitt byttet. skal få dette gjort, men jeg kommer ikke til under bilen selv. men de andre gangene den har stoppet har den stoppet tvert i 50 kmt, nå bare hakket den..

 

byttet plugger i dag. de bar preg av at de ikke har blitt byttet på 7-8 år og 100 000 km....

 

noen som har noen gode tips eller støttende ord å komme med? like før jeg gir opp hele volvo eventyret og kjøper noe japansk noe som ikke stopper (ja. vet jeg banner i kjerka nå) er så lei av å skru på denne bilen som ikke skulle feile noe særlig i følge selger. ikke misforstå, mosomt å skru og få ting til å virke, men ikke når jeg ordner ting på ting og bruker penger og masse av tid jeg egentlig ikke har på å ikke få ting til å virke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den lager-hylinga: Er ikke bare lageret på mellomakselen da? Det kan "synge" ganske bra når det er dårlig. Slipp ned den lille traversen som holder mellomakselen oppe og snurr på lagerholderen i gummi, da kan du høre om det er i orden.

 

Det skal være lydløst og gå lett, men det er ikke så vanlig å bytte det så det er ofte dårlig og gir mange pussige lyder fra seg.

 

Håndbrekket kan være litt vanskelig å finne ut av når man er fersk med volvo. Neste gang går det bedre;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg vært på verkstedet siden kl 09 i morges. er så drit lei nå . fikk byttet bensinfilter etter MYE pes. det satt noe så sinnsykt fast så det gikk en deltid på å løsne det. så når det nye var montert så lakk det som bare f i koblingene. dette løste opp tecktylen under bilen så alt værktøyet og meg ble en svart suppe. har akkurat kommet ut av en 30 mins dusj sammen med zalo flasken.

 

fikk fylt på olje på bakakselen.

 

skal på eu i morgen. han kommer vel til å spørre om lyden...

 

hvorfår står filteret under bilen i stedet for i motorrom som tidligere?

 

ok. det lageret er vel litt vanskelig å bytte selv kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

byttet plugger i dag. de bar preg av at de ikke har blitt byttet på 7-8 år og 100 000 km....

 

Med tanke på denne komentaren, så høres det ikke ut som at denne bilen har blitt så veldig velholdt.

Samme med filteret, blir det byttet i riktige intervaller, så sitter det sjeldent så jævlig fast.

 

Hvilken km stand og årsmodell er bilen?

 

Lageret i bakakslingen er ikke noe av det enkleste du kan gjøre selv nei.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er min far sin gamle bil. hans begrep av vedlikehold er tydeligvis å fylle drivstoff...

 

trodde han hadde tatt bedre vare på bilen enn dette. greit nok at jeg får den for en slikk og ingenting. men nå er jeg ikke så sikker på om jeg vil ha den i hele tatt.

 

km stand er 260k og modellener 1993.

 

sto volvo både på plugger og filter så er nok ikkebyttet siden den var på service med tidligere eier.

 

det som er greit er at motoren fikk en overhaling på verksted med bla ny regreim på 250k.

 

da blir lageret byttet på verksted. noen anelse på hva det kan kunne koste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, tenkte feil lager.

 

Opphengslageret er det som sitter midt på mellomakslingen.

Er ikke så vanskelig å bytte, men du bør ha tilgang til grav/løftebukk for å gjøre det lett.

 

Evnt. så er det nok mange entusiaster her som sikkert ville kjøpt bilen av deg.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for noen støttende ord:) håper jo det skal ordne seg. har masse gode minner med denne bilen. alltid den vi barna har lånt n¨år vi har reist på tur. helt konge å kjøre (myyye bedre på langkjøring en min mors polo). har aldri hatt problemer eller stopp med den tidligere.

 

opphengslangeret...der kardangen går inn i mellomaksling?

vil dette kunne skjære seg tvert når jeg kjører?

 

 

andre ting jeg bør sjekke siden den ikke har fått omsorg på 10 år?

olje, oljefilter, luftfilter, regreim og plugger tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår