Beinet1 Skrevet November 25, 2006 Rapporter Share Skrevet November 25, 2006 Hei! Sliter litt med bilen etter bytte av toppakning. Mistenker nå at den nye pakningen lekker. Hvordan kan jeg feilsøke denne? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greddyspeed Skrevet November 25, 2006 Rapporter Share Skrevet November 25, 2006 meget tvilsomt at den nye toppakninga lekker, med mindre den er trukket til med feil moment. sikkert bare en kontakt som ikke er koblet til eller no. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tombra Skrevet November 25, 2006 Rapporter Share Skrevet November 25, 2006 Hvit gørr i olja = vann i olja. Sjekk peilepinnen og oljepåfyllingslokket. (mye) Hvit røyk i eksosen = vann i eksosen. Sjekk kjøleveskenivået. Siter Signaturen min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tsbusa Skrevet November 25, 2006 Rapporter Share Skrevet November 25, 2006 Utfør en kompresjonstest på hver sylinder, og eller på kjølesystemet, og se etter lekkasjer. (Dette krever spesialverktøy.) Siter -Subaru Impreza WRX "STi" 01' -Subaru Impreza WRX 01' http://www.dlgracing.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BjR Skrevet November 25, 2006 Rapporter Share Skrevet November 25, 2006 Som nevnt over, en kompresjonstest er første steg og veldig enkel å utføre. Husk å kjøre testen på en varm motor da de tallene vil være nærmest den fabrikkoppgitte kompresjonen. Hvorfor mistenker du pakninga forresten? Hva er symptomene? Siter -- 3000GT VR-4 -- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet November 25, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 25, 2006 Den gamle pakninga ble byttet fordi den svettet litt olje i framkant. Det var ikke noe lekasje ellers og motoren gikk fint. Når jeg hadde av toppen ble ventilstyringene byttet, tre av setene frest opp og alle ventilene slipt inn. Så ble alt grundig rengjort og montert sammen med nye pakninger. Symptomene nå er at den er litt kraftløs og koker. Jeg har en mistanke om at jeg ikke har fått ut all lufta av kjølesysteme da jeg får lite/ingen varme i varmeapparatet, men jeg får fylt på mer og mer kjølevæske etter hver gang motoren har kjølt seg. Grunnen til at den er litt kraftløs vet jeg ikke, men det finner jeg fort ut om det er ventilene som ikke tetter helt ved en kompresjonstest. Prøver dette på mandag. Ellers så vet jeg ikke om noe mer så langt... P.S. Det er snakk om en passat -95, 2.0L Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SATYR Skrevet November 25, 2006 Rapporter Share Skrevet November 25, 2006 En annen ting som kan skje er gjennomslag mellom to sylindre. Det er ikke så lett å finne ut at det er toppakninga som er gåen når det har skjedd. (dette gjelder ikke trådstarters bil vil jeg tro) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Potato Skrevet November 26, 2006 Rapporter Share Skrevet November 26, 2006 Kan jo være at toppen har slådd seg, og at den skulle vært planfrest. Er det mye trykk når du tar av lokket på radiatorn/ekspansjonstanken? Selv etter bare en liten tur? Det fins målere som måler om det er eksos i kjøleveska. Stikk på et verksted så måler di sikkert dette for en billig penge.. Siter For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet November 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 26, 2006 Hei! Har fått sjekket litt mer idag. Fikk lufta kjøleanlegget så nå er kokinga vekke og tempraturen stabil. Et problem mindre...Nå må jeg bare få tatt en kompresjonstest og finne årsaken til at den er litt kraftløs. Jeg kjenner en svidd lukt når motoren blir skikkelig varm. Kan dette ha noe med at nye pakninger må "grilles inn" når de har blitt bytta? Tenkte mest på dem på eksosen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MGR Skrevet November 26, 2006 Rapporter Share Skrevet November 26, 2006 det at den er kraftløs kan jo vær falsk luft da.. Siter -BMW e30 320 tramp drifter posjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bdybdal Skrevet November 26, 2006 Rapporter Share Skrevet November 26, 2006 onkelne min ha en passat, å det vart skifta topppakning på den på verksted, då hadde sågkokarane sett registerreima 180grader feil, å då var bilen kraft laust, er en del biler som går når regreima er 180grader feil, og andre går ikkje i det heile , Siter 1990 Audi 200 20v tq 1987Audi 90 quattro 1986 Ford sierra 2,0L VRAK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet November 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 26, 2006 Har tenkt tanken med falsk luft. Registeret er sjekket ørtren ganger, så det skal være rett timet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet November 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2006 Da har jeg fått kompresjonstesta motoren og den viser ingen tegn til sylinderlekasje så jeg kan konstantere at toppakninga er ok :) Nå må jeg bare finne ut hvorfor den er kraftløs/går ujevnt. Jeg får ta opp jakten på falsk luft som er nevnt her. Noen gode forslag til hvordan jeg kan feilsøke slikt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alex-850 Skrevet November 28, 2006 Rapporter Share Skrevet November 28, 2006 Heisann En metode jeg bruker når jeg skal sjekke om motoren drar falskluft, er å ta en boks startgass å spraye litt rundt på aktuelle steder hvor motoren drar falskluft, det stedet hvor motoren ruser kan du gå ut ifra at motoren suger falskluft og sjekke litt nærmere.. Som sagt var det bare en metode JEG bruker, så hvis noen andre har noen så fyr løs! hilsen Alex Siter -1995 Volvo 850 -1979 Volvo 242 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ja__9 Skrevet November 28, 2006 Rapporter Share Skrevet November 28, 2006 spray litt 5-56 el.l rundt toppen å sjekk om du hører noe forskjell på turtallet, hvis du gjør det, lekker den, for da vil den trekke det inn. (ikke bruk tennvæske :p ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg