Gå til innhold

Enormt oljetrykk på B27E

Ranger emnet


wazzza

Anbefalte innlegg

Poster dette under 200 serien fordi motoren er hentet fra en 265 ambulanse...

 

Jeg blitt advart litt mot oljetrykket mitt. Det er helt rått for å si det mildt. Har 5-6 bar under vanlig kjøring med varm motor (5W40 hel synt). På tomgang faller det til ca 3 bar... Når motoren er kald har jeg 7+ på tomgang. Nåla går bare til 7 :p I følge autodata skal jeg ha mellom 2.2 til 4.4 bars trykk...

 

Er dette helt bra for motoren? Vet at det er viktig for disse toppene å få god smøring. Er blitt fortalt at stempelringene blir mye fortere slitt? Jeg har desverre alt for lite kunnskaper om motor.

 

mvh

 

Øystein Grønås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men for å få det sagt så er ambulansemotorene trimmet originalt.

dem kjører høy komp og yter 148hester.

 

kan det ha noe med et høyere oljetrykk å gjøre?

tror ikke det skal være så høyt, men at det kanskje skal være noe høyere enn standard verdiene?!

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Synes den er veldig sprek til å være 135hk med weber. Var innsprut på motoren, men fikk ikke tid til å montere pumpe osv. så gasser ble montert...

 

Den er satt i renaulten min. Er overbevist om at den går bedre enn gamlingen sin med Solex. Hans er oppgitt til flere hester enn min. http://bilforumet.net/showthread.php?t=143917 En på jobb kommenterte at frontuta hans ble oljete når han lå tett bak meg.. Jeg har ikke registrert noe oljeforbruk annet enn at den lekker olje fra den ene toppen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å øke oljetrykket er sjelden nødvendig medmindre motoren har fått masse oljetrykk-konsumerende ekstrautstyr som underspylingsdyser, turboaggregat osv. Høyt oljetrykk kan visstnok i verste fall skade lagrene, men uansett medfører det effektreduksjon på grunn av økt motstand i oljepumpa.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært artig å grisetrimme en slik en. Mener å huske noe om at blokka har blitt brukt i motorsport, men da er det neppe mye originaldeler igjen... Det finnes forbløffende mye info på nettet om motoren. Wikipedia har blant annet en fin side som også inneholder en del linker hit og dit.

 

Det kan tenkes at reduseringsventilen i oljepumpa di har kilet seg i lukket posisjon, muligens på grunn av slitasje eller uren olje. Verdt å sjekke ut.

 

Jeg har selv etpar slike motorer i samlinga - En B27A og en B27E - men jeg synes de er aller søtest i originalutførelse, stående på en pall...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en ganske komplett oversikt over hvilke biler PRV-motoren ble benyttet i:

Alpine A310 (October 1976)

Alpine A610 (1991)

Alpine GT/GTA (1984)

Citroën XM (1988)

De Lorean DMC-12 (1981)

Dodge Monaco (1990-1992)

Eagle Premier (1988-1992)

Helem V6

Lancia Thema (1984)

Peugeot 504 coupé/cabriolet (1974/1975)

Peugeot 505 (July 1986)

Peugeot 604 (March 1975)

Peugeot 605 (1990)

Renault 25 (1984)

Renault 30 (March 1975)

Renault Espace

Renault Laguna

Renault Safrane

Talbot Tagora (1980)

Venturi (all models)

Volvo 262/264/265 (October 3, 1974)

Volvo 760 GLE (February 1982)

Volvo 780 (1985)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår