Gå til innhold

Trimkam på turbomotor...?

Ranger emnet


Ottesen

Anbefalte innlegg

Heisann...

 

Kommer med ett litt amatørspørsmål nå, men hue mitt har låst seg litt.

 

Ikke heng dere opp i tall og slik nå...

 

Visst man har en orginal turbomotor, men har skrudd opp trykket til si 1 bar. Man har da 400hk og turboen greier ikke så mye mer... hva skjer da visst man setter på en trimkam da ? trykket blir vel ikke høyere, men tidligere spool-up og ?

 

Mvh

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt an på når kammen tar det, men hvis jeg skulle lage et "logisk" regnestykke på det:

 

"trim kam" i den definisjoen at vi flytter turtallsregisteret oppover med å bruke kam som holder ventilene lenger oppe utover turtallet.

 

Det jeg ville tro da er jo at det kommer ikke like mye bensin igjennom motoren da på lavt turtall som en kam som tar lavere, og dermed mindre "press" i eksosen, så jeg vil anta, (vet ikke) at du må vente lengre på turboen da..

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt an på når kammen tar det, men hvis jeg skulle lage et "logisk" regnestykke på det:

 

"trim kam" i den definisjoen at vi flytter turtallsregisteret oppover med å bruke kam som holder ventilene lenger oppe utover turtallet.

 

Det jeg ville tro da er jo at det kommer ikke like mye bensin igjennom motoren da på lavt turtall som en kam som tar lavere, og dermed mindre "press" i eksosen, så jeg vil anta, (vet ikke) at du må vente lengre på turboen da..

 

Ja sånn sett ja, "bruker" lissom opp litt av eksosen og setter på høyere turtall ? Det var rart forklart fra min side...

 

Men åssen blir det med trykket og slik da ? Trykket er vel 1 bar uansett, men effekten blir vel mer ?

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksos og luft/bensin vil jo gå fortere ut og inn og kanskje større mengder og... Men hvis turboen makser sin effektivitet så vil jo du få dårlig 'top end' og mer styrke før i registeret med en sånn kam... Men må vel prøves ut for å få et riktig svar ;) Godt spørsmål forresten!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksos og luft/bensin vil jo gå fortere ut og inn og kanskje større mengder og... Men hvis turboen makser sin effektivitet så vil jo du få dårlig 'top end' og mer styrke før i registeret med en sånn kam... Men må vel prøves ut for å få et riktig svar ;) Godt spørsmål forresten!:D

 

Hehe...ja, blir ikke helt klok på dette jeg :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kammer som er spesial laget til dit formål . men vis du har en original turbo motor som du monterer trim kamm så er jo turboen allerede tattt i beregning . så da er min påstand at du vil få en raskere gassrespons . og seff mere hk . vil ikke tro at du får noe forskjell på rpm når turboen spooler opp . blir jo samme bensin mengden som går gjennom . kanskje ikke samme luftt mengden . men iallefall ikke mindre luft . men det eneste merkbare er vel at du får mer hk og bedre gass respons . er da min mening :)

gauldalgatebil

 

If sex is a pain in the ass...

you're doing it wrong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kammer som er spesial laget til dit formål . men vis du har en original turbo motor som du monterer trim kamm så er jo turboen allerede tattt i beregning . så da er min påstand at du vil få en raskere gassrespons . og seff mere hk . vil ikke tro at du får noe forskjell på rpm når turboen spooler opp . blir jo samme bensin mengden som går gjennom . kanskje ikke samme luftt mengden . men iallefall ikke mindre luft . men det eneste merkbare er vel at du får mer hk og bedre gass respons . er da min mening :)

 

Ja, det er vel riktig. Men vil man da har mer effekt på lavere trykk ? Alså visst orginalt er 400hk på 1 bar, vil det da med trimkam bli 400hk på 0,9 bar feks ?

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du putter inn en kam som er mer effektiv på høyt turtall,øker fyllingsgraden der oppe...og hvis turboen da er på grensa før,så er den godt på vei inn i Sverige med den kammen... Du får ikke mer krutt på topp da,siden turboen klarer ikke hjelpe deg med luft nok til at du kan utnytte fyllingsgraden på topp som kammen gir. Og,hvis kammen er "bremsen" i toppen,så kan det hende du faktisk mister litt ladetrykk..siden motoren puster bedre.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du putter inn en kam som er mer effektiv på høyt turtall,øker fyllingsgraden der oppe...og hvis turboen da er på grensa før,så er den godt på vei inn i Sverige med den kammen... Du får ikke mer krutt på topp da,siden turboen klarer ikke hjelpe deg med luft nok til at du kan utnytte fyllingsgraden på topp som kammen gir. Og,hvis kammen er "bremsen" i toppen,så kan det hende du faktisk mister litt ladetrykk..siden motoren puster bedre.

 

Takker for svar, alltid moro å høre hva du har å si :)

I dette spørsmålet er ikke kammen "stoppen" men turboen egentlig. Siden kammen hjelper til med effekt, vil det da si at jeg trenger mindre trykk på turboen enn uten kam(orginal) ?

 

Alså MED kam -> 400 hk på 0,9 bar

UTEN kam -> 400 hk på 1 bar

 

 

 

DFR hadde en kvass kam i sin b230fk før, turboen spoolet vel opp rundt 5k....

 

Det blir vel ganske urelevant info ? Vet jo ikke hva han har gjort med motoren, eller åssen turbo det er... 5k kan jo være bra og dårlig. :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, alltid moro å høre hva du har å si :)

I dette spørsmålet er ikke kammen "stoppen" men turboen egentlig. Siden kammen hjelper til med effekt, vil det da si at jeg trenger mindre trykk på turboen enn uten kam(orginal) ?

 

Alså MED kam -> 400 hk på 1 bar

UTEN kam -> 400 hk på 0,9 bar

Med hvass kam,400 på 0.9 bar (motoren puster bedre,gir mer effekt med mindre trykk (hvis snurra henger med)),slapp kam (Les: motor) trenger mer boost for samme hp. Men, det er viktig å ikke ha en kam som er for hvass,blir den det så forsvinner mye kjørbarhet på bunn (relevant på gatebil) og man risikerer å få masse effekt...på et turtall som er 1000 rpm over turtallssperra. Relativt ubruklig,med andre ord...

 

En turbo innstilt på 1 Bar på en std motor,som plutselig skal fòre en hvass en,lader neppe det samme...hvis den det gjør,så varver den mer. "Ladetrykk" er jo nesten bare en betegnelse på "motstand mot turbo-fløde"...åpner man motorens luftveier,så må snurra lade ditto hardere for å faktisk oppnå samme trykk. Og er den ikke for langt til høyre på kompressorkartet,så orker den holde 1 Bar selv med åpne veier...mer krutt på samme trykk.

 

 

Det blir vel ganske urelevant info ? Vet jo ikke hva han har gjort med motoren, eller åssen turbo det er... 5k kan jo være bra og dårlig. :)
Hmm... rimelig kort innsug,(for] stor snurre, lange kammer i kombinasjon med lavkompstempler..? Da blir de ofte sånn...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår