Gå til innhold

spm ang drifting oppsett/understell

Ranger emnet


rogern

Anbefalte innlegg

Jeg blir rett og slett litt Redd når jeg ser disse svara.. her er det 2 gutter, uten tilsynelatene noe realworld erfaring.. som svarer på noe så avansert som bilsetup.. skremmene.. vent heller på at gutta som faktisk kan dette.. som har støtdempere på skiva svare.. så lære vi kansje noe alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir rett og slett litt Redd når jeg ser disse svara.. her er det 2 gutter, uten tilsynelatene noe realworld erfaring.. som svarer på noe så avansert som bilsetup.. skremmene.. vent heller på at gutta som faktisk kan dette.. som har støtdempere på skiva svare.. så lære vi kansje noe alle sammen.

 

Jeg er jo faan ikke sikker da din overlegne fjott!

 

(Sorry Admins Det måtte komme..)

Anders Haugen Club Honda Norge

 

http://www.club-honda.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer nok aldri til å få noe fasitsvar på dette, ettersom det er mange variabler som påvirker hvilke hjulvinkler du skal kjøre med. Dette varierer fra bil til bil og fører til fører. Når det er sagt så er det heller ikke så veldig kritisk sånn i starten. Sørg bare for at du hele tiden tenker fremover. Har du anledning til å kjøpe understellsdeler som tillater justering, så gjør det.

 

Et greit grunnoppsett er dempere og fjærer som er satt opp for røff kjøring. Gjerne coilovere, men et sett med gode fjærbein og passende fjærer gjør nytten. Ettersom det er en Volvo det er snakk om så ville jeg gått for litt mykere enn det brukes til tilsvarende biler i asfaltracing. Bilen må ikke være for stiv heller. Deretter trenger du stive stabstag foran og bak. Gjerne med litt justeringsmuligheter også disse.

 

Angående hjulvinkler så ville jeg begynt litt moderat for så å sjekke dekkslitasjen. Du vil ha så jevn slitasje som mulig. Kanskje litt mer på innsiden bak. Kjør tilnærmet 0 i spissing foran og bak og 2-3 grader camber foran og 1-2 bak som et utgangspunkt. Deretter må du justere deg inn etterhvert som du merker hvordan bilen oppfører seg. Bare for å ha sagt det, jeg har aldri justert noe på noen av mine biler. Det har ikke Kenneth heller. På Gatebil i September vant han breisladden med en punktert demper. Så bare sørg for at bilen er ok å kjøre. Resten tar du senere.

 

Den ultimate driftebilen er satt opp lett understyrt og med så mye grep som mulig. Nøklene til god drifting er motoreffekt, dekk, diffbrems og styreutslag.

 

Håper dette var svar godt nok :)

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår