Gå til innhold

Mye trøkk men lite bass

Ranger emnet


Boosti

Anbefalte innlegg

Jeg har to stk sony xplod subber kobbla opp sammen med en Kicker zx750.1.

Men jeg syntes det er lite bass men mye trykk. Det durer og rister i karosseriet, men det er ikke like mye bass. vist dere skjønner hva jeg mener.

 

Forsterkeren får godt med støm og jord. Og signalkabler og høytaler ledninger er av god kvalitet. Subben er på 350 rms og 4 ohm. Og de er parallellkobla på forsterkern som er på 750 rms i 2 ohm. Så forsterkern og subben burde vel funke bra i sammen? Men kan det være innstillingen på den som er feil?

 

Kassa subben sitter i er ganske så liten, men tett og fin. Jeg tror kassa er på rundt 30-35l, som er nesten det sony oppgir som kasse volum for subben. Ville det hjelpe med ei større eller mindre kasse?

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bmw du kjører?

Hvis så kan det være pga att bassen ikke kommer inn i cupèn.

For tett mellom bagasjerommet og resten av bilen liksom.

 

Ta en test og snu subben inn mot skiposehullet (hvis du har det) og se og se om det blir litt forskjell.

 

Har ikke erfaring med BMW, bare tipper ut ifra ting jeg har hørt om før..

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får det man betaler for.

 

Jaja.....jeg vet det ikke er de beste subbene. Men jeg har hørt de samma subbene med dårligere forsterker spillt med mer bass.

 

 

Er det bmw du kjører?

Hvis så kan det være pga att bassen ikke kommer inn i cupèn.

For tett mellom bagasjerommet og resten av bilen liksom.

 

Ta en test og snu subben inn mot skiposehullet (hvis du har det) og se og se om det blir litt forskjell.

 

Har ikke erfaring med BMW, bare tipper ut ifra ting jeg har hørt om før..

 

Har to enorme hull i hatthylla etter to 6x9 tommere. Men dette gjelder ikke bare når jeg sitter inni bilen, men uttafor med bagrserommet opp også.

 

ville kanskje prøvd i en bass-refleks kasse femfor lukket og sett om det ble bedre da.

 

Ja, det glømmte jeg og nevne, kassa er ei lukka kasse. Så du tror de vil spille bedre i ei porta kasse enn i lukka kasse. Jeg har alltid hørt at dissa burde stå i ei lukka kasse, men kansje jeg skal prøve med et par bass-refleksrør.

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har hørt er det ikke bedre med lukket kasse til store subb'er?

Portede kasser gir mer bass ved lavt volum og lukket kasse gir mer trøkk ved høyere volumer?

 

Ved lavt volum har man vel lite trykk og på høyt volum har man høyt trykk? Trodde volum og trykk var samme sak :) Prøv å skru ned gain på forsterkeren. Forsterkeren til subbene skal ikke gi ut maks før du har maks volum på spilleren..

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved lavt volum har man vel lite trykk og på høyt volum har man høyt trykk? Trodde volum og trykk var samme sak :) Prøv å skru ned gain på forsterkeren. Forsterkeren til subbene skal ikke gi ut maks før du har maks volum på spilleren..

 

Med trykk tenkte jeg på hvor mye subbene "slo" og dermed skapte "trykk" evt i bagasjerommet.

Dvs portede kasser gir lite trykk men mye bass på lavt volum mens lukkete kasser gir ekstra mye bass på høyere volumer (ved store subb'er)? :P

Lettere sagt at i teorien: Portede store kasser= Bra ved "små" subb/subber

Lukkete små/mellomstore kasser bra ved store subb'er? Etter det jeg har hørt fra forhandlere..

אּ ﻬ ﺎ קּ ﺚ מּ ®

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en grunn til å ikke gå til svimete forhandlere? Hater slike grumsete, ufullstendige forklaringer (selv om det nok kan hende at du har misforstått også, så klart).

 

Grunnen til at forhandlere sier det med kasse/elementstørrelse, KAN for eksempel være at de har dårlig designede elementer (til praktisk bil-bruk) som gjør at de store elementene krever urealistisk mye kassevolum for å spille optimalt i en portet kasse.

 

Om man liker portet eller lukket kasse er avhengig av personlig smak, da dette valget nok er det som påvirker lydens karakteristikk mest når det gjelder subwoofere, men for å oppklare litt på en kortfattet måte, så er det elementets parametre som bestemmer hvorvidt høyttaleren er best egnet i portet eller lukket kasse - Ikke elementets størrelse.

 

Om du relaterer "trykk" til hvor mye bassen "slår", og dermed opplever det som rart at bassen slår langt uten å lage noe særlig mye bass, så skyldes det nok en feil designet portet kasse, der elementet spiller under tuningfrekvensen (= mye bevegelse, lite lyd).

 

Tuner du kassa riktig, skal høyttaleren ha mindre bevegelse av elementet, ved samme volum (lydtrykk) som en lukket kasse. Da skjønner du samtidig at en portet kasse er mer effektiv, noe som er hele idéen med å porte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar......men vist jeg skal porte kassa, hvilken type port og hvor bør borten sitte.

 

Vist noen gidder og regne ut eksakt kasse volum på den nye kassa mi.

Så er Innvendig mål på vært rom i kassa :

 

Bredde - 41cm... Høyde- 36cm... Dybde - 36cm...

 

Tror ikke du løser problemet ved å porte kassene.

Det høres ut som faseproblemer.

Har du forsøkt å flytte kassa rundt i bagasjerommet?

Sjekket at begge bassene har lik polaritet?

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår