Gå til innhold

Grøfte lys

Ranger emnet


høggeren

Anbefalte innlegg

Tenk også på at tåkelys/parklys lyser betraktelig dårligere enn vanlig kjørelys, og kan dermed bidra til at man ikke ser det man ellers ville sett med kjørelys... Dette gjelder vel mest i skumring/grålysning og i mørke, men det er mange som kjører med tåkelys/parklys selv i mørke. Tenk på at man ved å bruke svakere lys utsetter myke trafikkanter for fare.

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåkelys er lov:

 

På dagtid. Definisjonen på dagtid er når gatelysene er avslått. Kun i kombinasjon med parklys.

 

Tåkelys er ikke lov:

 

På kveldstid. Definisjonen på kveldstid er når gatelysene er påslått.

 

Uansett tid på døgnet skal tåkelys slåes av ved kjøring i tunnel. Nærlys+tåkelys skal kun brukes under særlige forhold (en jævlig snøstorm eller noe).

 

Slik forklarte en purk det til meg, da han stoppet meg en gang i fjor nettopp fordi jeg kjørte med tåkelys+parklys på kveldstid. Og forresten; jeg snakka meg vekk fra det ;)

 

Men må bare si det..herlighet så mange ganger dette spørsmålet blir stilt. Tror faktisk det er 3. eller 4. gangen jeg har skrevet det jeg skrev ovenfor.

Mvh.

Daniel Gjerstad

[ ]1997 Vw Golf 3 1.6

[X]1986 Citroën BX 19 GTI - død (gikk bra..når den gikk!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger i navnet... Etter reglene i norge så kunna men egentlig kasta hele driten til helvete.. Det har ikke noe for seg i tåke i alle fall.. Nå skal det sies at bilen min ikke tåke lys på høyde med nyere Audi, bmw og merce, de er en del skarpere enn andre har jeg lagt merke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri blitt blendet av biler med orginale tåkelys, men skjønner gått at ettermonterte tåkelys er dårlig likt blandt mange, sier ikke at alle er dårlig justerte, men mange er det.

 

Min personlige mening er at orginale tåkelys burde kunne brukes i stedet for vanlige kjørelys, hvertfall på nyere biler der de lyser nesten like godt.

Mvh: Knut Olsen

 

03 Passat TDI 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med at det ikke er lov til å bruke parklys/tåkelys om kvelden er at det lyser vesentlig dårligere enn vanlig kjørelys. Hvis du fremdeles lurer, ta deg en tur innom nærmeste kjøreskole og få oppfrisket kunnskapene dine på et mørkekjøringskurs...

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår