tOFFY Skrevet November 6, 2006 Rapporter Share Skrevet November 6, 2006 Er nok mange forslkjellig meninger om dette. Og et fasitsvar finnes nok ikke. Er nok en grunn til at bla ikke NAF har et klart svar allerede. Og de anbefalinger som blir gjort er nok for folk flest. Ikke oss bilinteresserte som kanskje leker med bilen og lærer den å kjenne. Føler du at du kjenner bilen og har en del kjøreerfaring. Da vil jeg nok sette beste foran. Bremser og styring tenker jeg på da. Men for tante eller bestemor som får rompen slengende er det kanskje bedre at de sitter bak. Vi kjøpte kun 2 stk nye dekk til mammas bil, og satte dem foran på hennes Nissan Primera. Og vi gjorde det, for jeg veit ikke om noen, som retter op overstyreng enklere og mer ellegant en mamma. Husker i fjor, (da hadde vi akkurat kjøpt de 2 dekka) mamma kjørte, og rompa kom helt uten varsel, i høyresving, som doserer feil. fart 100Km/t. Mamma latt overstyringen ligge i ca 60 - 70% holdt den der gjennom svingen, og latt den gå pent tilbake, uten noe som helst stress eller "hærjing" med ratt eller pedaler. Mamma oppførte seg som om dette var helt vanlig og naturlig ting og bare styrte den tilbake som ingenting. Klarer en å kjøre slik, da mener jeg att de beste dekka bør stå på framhjula. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gulbrandsen_Racing Skrevet November 6, 2006 Rapporter Share Skrevet November 6, 2006 pappa var en smart man. og han sa det var best å ha de beste dekkene bak. for å unngå sladd.. men på vianor og jobben. sier de at det lønner seg der bilen trekker. får å komme fram. men det er jo mindre trygt. Bedre å stå fast enn å skli av veien pga dårlig grep framme! Så gamlemor på 70 får enten komma seg på glattkjøringsbanen med den gamle Granada'n sin for å kontrollere sladden sin gitt! Framhjulstrekkere er jo klin umulig på da, må jo ha de beste forran der, for både grep til akselerasjon/retardasjon, og svinging.. Men nå kom vel disse "anbefalingene" etter TV2 Hjelper Deg var ute med den reportasjen om den Land-Rover'en som hadde fått ødelagt girkasse/fordelingskasse fordi at de beste dekkene satt forran. (Da burde det jo skille MYE på de dekkene for å få til det....) Siter Volvo - Før en drøm, nå en livsstil! JRRacing 240'n min - Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gulbrandsen_Racing Skrevet November 6, 2006 Rapporter Share Skrevet November 6, 2006 Vi kjøpte kun 2 stk nye dekk til mammas bil, og satte dem foran på hennes Nissan Primera.Og vi gjorde det, for jeg veit ikke om noen, som retter op overstyreng enklere og mer ellegant en mamma. Husker i fjor, (da hadde vi akkurat kjøpt de 2 dekka) mamma kjørte, og rompa kom helt uten varsel, i høyresving, som doserer feil. fart 100Km/t. Mamma latt overstyringen ligge i ca 60 - 70% holdt den der gjennom svingen, og latt den gå pent tilbake, uten noe som helst stress eller "hærjing" med ratt eller pedaler. Mamma oppførte seg som om dette var helt vanlig og naturlig ting og bare styrte den tilbake som ingenting. Klarer en å kjøre slik, da mener jeg att de beste dekka bør stå på framhjula. Moren din er flink til å kjøre bil! :) Det hjelper også å gi gass med framhjulstrekkere, for å få dratt inn rumpa igjen.. Siter Volvo - Før en drøm, nå en livsstil! JRRacing 240'n min - Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet November 6, 2006 Rapporter Share Skrevet November 6, 2006 Det er jo ganske grunnleggende fysikk, om en skal være ærlig. :) Men du vet, for å komme opp til nivå "Grunnleggende fysikk" må naf hente in 6-7 folk og ha et møte... Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kong-Erik J Skrevet November 6, 2006 Rapporter Share Skrevet November 6, 2006 Ja men hvis 6-7 folk og ett møte må til for at de som har så hard nakket her påstått at de beste dekkene skal bak tidligere i tråden her skal skjønne grunnleggende fysikk så er jeg fornøyd. Jeg har de beste dekkene foran og hvis den testen har foråsaket at en tulling med de beste dekkene bak sklir over og treffer meg i tryne i en sving er jeg stor fornøyd. Siter Hvem er best og hvorfor er jeg det? Men hva faen er din unnskyldning? I stallen pr dags dato 2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet November 6, 2006 Rapporter Share Skrevet November 6, 2006 Ja men hvis 6-7 folk og ett møte må til for at de som har så hard nakket her påstått at de beste dekkene skal bak tidligere i tråden her skal skjønne grunnleggende fysikk så er jeg fornøyd. Jeg har de beste dekkene foran og hvis den testen har foråsaket at en tulling med de beste dekkene bak sklir over og treffer meg i tryne i en sving er jeg stor fornøyd. Hehe...ja, enig der. :) Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nomix Skrevet November 7, 2006 Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 Men du vet, for å komme opp til nivå "Grunnleggende fysikk" må naf hente in 6-7 folk og ha et møte... En kjørerlærer ville fortalt dem at man trenger friksjon for å styre og bremse. :P Siter Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet November 7, 2006 Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 Moren din er flink til å kjøre bil! :) Det hjelper også å gi gass med framhjulstrekkere, for å få dratt inn rumpa igjen.. Ja, Skulle ønske jeg var like flink. Men kanskje jeg blir det, om jeg kjører like mye og gir meg tid....:driving Men dessverre så trur jeg ikke mange damer i den aldern takler sladd like godt. Men mulig det er fler en vi trur :wonder: Og jeg mener: Er du ikke like flink, så kjøp 4 nye dekk. Eller om du MÅ kjøpe 2 og 2, så test deg selv hva du takler best. Går ikke å høre på andre, da dem ikke har kunnskap om din kjøring, blandet i den bilen du kjører. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DCA Skrevet November 7, 2006 Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 er jo sundt bondevett dette...herregud...hvordan går det an å diskutere så mye om no så dustete? har kun sett første og siste side nå da men... og uansett... man kjøper da som regel 4 dekk eller hva? par tusen lapper ekstra hva har det å si liksom i en slik sammenheng...uff... Siter 08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html 00'Lexus is 200 sport (solgt) 88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thklinge Skrevet November 7, 2006 Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 Er nok mange forslkjellig meninger om dette. Og et fasitsvar finnes nok ikke. Er nok en grunn til at bla ikke NAF har et klart svar allerede. Og de anbefalinger som blir gjort er nok for folk flest. Ikke oss bilinteresserte som kanskje leker med bilen og lærer den å kjenne. Føler du at du kjenner bilen og har en del kjøreerfaring. Da vil jeg nok sette beste foran. Bremser og styring tenker jeg på da. Men for tante eller bestemor som får rompen slengende er det kanskje bedre at de sitter bak. Alle har sagt i denne tråden at de erfarne førerne bør ha de beste dekkene foran siden de vil kunne håndtere en bakhjulssladd. NAF derimot er absolutt for folk flest og de anbefaler også å ha beste dekk foran. Dermed er jo alle enige! Har du altfor høy fart mot en kurve som er altfor krapp så har du et problem uansett hvordan aksel de beste dekkene står på. Da foretrekker jeg heller sterkt redusert bremsestrekning, bedre grep ved nøytral svingkjøring og generellt bedre egenskaper i hverdagen, framfor å kanskje ha en fordel i en teoretisk tenkt ekstrem situasjon. I testen til NAF kom ikke rumpa som en rakett som mange her påstår, snarere tvert imot, bilen klarte å holde sporet og komme seg helskinnet igjennom situasjonen med beste dekk foran. Tosken i Continental sier jo videre: I 18 av 20 tilfeller vil det også være best å sette de beste dekkene foran. Men det vi fortsatt står ved, er at i enkelte kritiske situasjoner er det best å ha de beste dekkene bak. Så han mener altså at man i 18 av 20 tilfeller skal ha DÅRLIGERE forutsetninger for å unngå en farlig situasjon ved å sette bra dekk bak. Dermed vil man kunne redde seg i 2 av 20 tilfeller. Tror ikke han selv er klar over hvor totalt blottet for intelligens den uttalelsen er... Se også denne: Siter - Thorstein Klingenberg - Porsche 911 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenito Skrevet November 7, 2006 Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 Faen at nordmenn skal grine så mye over "skrens" på bilen. Parker den og ta bussen hvis det skal være så jævlig. Er så mye uvettig kjøring på folk for tiden.. Siter ( )Volvo 940 turbo - Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." - - La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krisan Skrevet November 7, 2006 Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 best dekk bak.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
en sei Skrevet November 8, 2006 Rapporter Share Skrevet November 8, 2006 best dekk bak.... Tut og kjør..god tur..http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=137863 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
en sei Skrevet November 8, 2006 Rapporter Share Skrevet November 8, 2006 Er litt usikker om dette kan overføres til trampjern.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenito Skrevet November 8, 2006 Rapporter Share Skrevet November 8, 2006 Tut og kjør..god tur..http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=137863 Oppdaga ikke akkurat hjulet på nytt igjen der nei... Siter ( )Volvo 940 turbo - Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." - - La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.