Gå til innhold

Hjelp bygge om en 90Hk tdi til 110 hk tdi

Ranger emnet


Megamann89

Anbefalte innlegg

  • 2 years later...
Hei. Har noen peiling på hva som er forskjel på entdi 90hk og en 110 Hk tdi ?

Har hørt at det bre er større intecooler på 110 tdi ! ellers samma motoren !

 

Meget er forskellig, men inni er de like. Av vesentlige forskjeller er: Garret GT-15 wastegateturbo på 90 hk, garret VNT turbo med variabel eksosdyse på 110. Denne er i stand til å opprettholde ladetrykket på høye turtall, samtidig som den gir brukbart "bunndrag". Styres med vakuum, mens G15 styres med ladetrykket. (90hk ved 3750 o/min, mot 110hk ved 4150 o/min)

Innsprøytningsdysene er større på 110.(0,184mm på 90hk, 0,205mm på 110hk)

Selvsagt er også motorstyringen forskjellig.

 

Jeg har en Passat -97 med 90hk AHU-motor. Har bytta til dyser fra 110hk, og fått laga en tilpassa chip til dette. (Innsprøytingsmengde økt fra 35 til 42mg/sprut, ladetrykk økt fra 0,85bar til 1,1-1,2 bar, eksosresirkulering (EGR)strupa ned.) Han som chippa mente vi skulle få ut 143hk, men tror det er litt vel optimistisk.

Men bilen "går som han tyken". Toppeffekten er dog ikke så enorm, kanskje 130- 140 hk v. ca 3700 o/min, pga. litt "trang" turbo.

Og minimalt med røyk i eksosen!

Har vært inne på å bytte til en mindre trang turbo, men er redd at da forsvinner bunndraget i samme slengen. Og det er jo bunndrag og dreiemoment på normale turtall som betyr noe i det daglige.

Er meget godt fornøyd med dette oppsettet.

 

Og som om ikke dette er nok: Hvis jeg vil "skremme tyken på flatmark", så har jeg og en KCR effektboks som jeg kan koble inn med en bryter. Da kan jeg love at det går unna, men da kommer også svartrøyken. Brukes med omhu!!

 

Ha det deilig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja særlig.

Skulle likt å se den tuneren som får over 140 ÆRLIGE hk ut av en ellers orginal AFN.

 

Du med effektboksen: Pass deg for den, den øker bare dieselmengden. Eksostempen din kan bli faretruende høy.

 

e sant. bilen min er chippa til 145hk og 300nm. men han kunne og chippe den til 150 hk eller 160hk.

 

men pga av at bilen har gått i nødprobram ein del ganga og kutta turbo trykke. so chippa han den til 145hk og 300nm for å sjå korleis det fungerte. og det fungerte jevla bra. bilen har ikkje gått i nødprogram etter at dan vart chippa.

og bilen går ganske bra. so eg trenge ikkje å hente ut meir effekt.

 

om eg skal chippe bilen til 160 hk og 350nm so vill eg få eit turbotrykk på ca 1,8 bar. og då begynne den å slite hardt på turboen.

 

 

sjekk ut:

http://www.chipsenter.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår