Gå til innhold

Bytta girkasse, motor fusker?

Ranger emnet

Boosti

Anbefalte innlegg

Hvilken årsmodell er 320'en din? 9/87 og oppover har svinghjulsfølere på girkassa, de kan være defekte på den nye kassa di.

Denna ble produsert 6/87 tror jeg. Men årsmodell på kassa vet jeg ikke. Men er det bare ved tomgang og lavt turtall den fusker vist svinghjulsføleren e rdekfekt. Den går jo helt greit ved kjøring....

Jeg har en liten exsos lekasje fra bakpotta, så det brommer litt mer en vanelig. Jeg høre også at det ettertenner, og jeg syntes ettertenninga i potta har blitt værre nå enn før.....

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denna ble produsert 6/87 tror jeg. Men årsmodell på kassa vet jeg ikke. Men er det bare ved tomgang og lavt turtall den fusker vist svinghjulsføleren e rdekfekt. Den går jo helt greit ved kjøring....

Jeg har en liten exsos lekasje fra bakpotta, så det brommer litt mer en vanelig. Jeg høre også at det ettertenner, og jeg syntes ettertenninga

i potta har blitt værre nå enn før.....

Drar motoren dårligere nå enn før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar motoren dårligere nå enn før?

Det var det da. Nå kan detta høres rart ut, men jeg har helt siden jeg kjøpte bilen følt at den drar dårlig, men noen dager så går den megte bra. Så jeg syntes den generelt føles slapp. Spessielt i oppover bakkene, syntes den gikk bedre i oppoverbakkene når jeg kjøpte den i sommer enn nå i høst.

Jeg kan jo også legge til at det er litt ventiltikking, men det har vel lite med detta problemt og gjøre. Men kan det væra tenning som har ugreid seg, hvordan stiller jeg da på denne?

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja den er ustabil...Når den er kald står den og går opp og ned fra 500 til 1500 o/min. Og 500 til 1000 o/min ved varm motor. Akuratt når jeg starter den opp om morran, går den jevt og fint i 10sek. Når bilen står stille så må jeg ruse den opp på litt turtall før den går jevnt. Så det er ikke tomgangen som er for lav, for det skal ganske mye turtall før den går jevnt og fint....men jeg merker ikke noe til dette når jeg kjørrer.....

Tomgangs juseringa er vel bare den skruen på vacumklokka som dytter på gassarmen. Eller er det no mer....

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja den er ustabil...Når den er kald står den og går opp og ned fra 500 til 1500 o/min. Og 500 til 1000 o/min ved varm motor. Akuratt når jeg starter den opp om morran, går den jevt og fint i 10sek. Når bilen står stille så må jeg ruse den opp på litt turtall før den går jevnt. Så det er ikke tomgangen som er for lav, for det skal ganske mye turtall før den går jevnt og fint....men jeg merker ikke noe til dette når jeg kjørrer.....

Tomgangs juseringa er vel bare den skruen på vacumklokka som dytter på gassarmen. Eller er det no mer....

Kan være defekt luftmengdemåler. Evnt. at tomgansregulatoren din tuller. Prøv å rens den godt! Kan jo være heldig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være belgen til innsuget som lekker, sjekk denne for sprekker. denne kan ha revnet når motoren har blitt bøyd opp og ned i forbindelse med girkassebyttet. eventuelt en annen vacum-slange/kopling

Ligner ivertfall fælt på falskluft

Ja...kassa er vel festa i bak kant. Så når de bytta kassa har vel motoren sleppi ned litt bak. Og da er det mye som kan har rært på seg, eller slanger som kan ha hoppi av.

Men gikk over motoren i går, og sjekka alle slanger og rør. Og alt sitter som det skal, og har ikke sprekker. Men når jeg sto og lyttet over motoren syntes jeg hører en suse/frese lyd jeg ikka har hørt før.

Når du mener belgen til innsuget, men du du da belgen mellom insuget og motoren, eller innsuget og luftmengde måleren?....

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen er funnet!!!

Jeg prøvde og spraye startgass rundt om på alle slangene.

Og plutselig rusa bilen seg opp, og der var det en stor sprekk

under en slange. Bytta den og bilen går som bare det.....

Slangen var mårken, og har sikkert sprekt når de rota med kassa..

Så takk for alle svar og tips....

Da var det bare og bytte speedo, frontlykter, bunpannepakkning, endeledd

og sveise rust. :rolleyes: Så er bilen klar til eu rett over nyttår

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider