Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå er vi vel der en del andre prosjekttråden begynner : hva slages planer har vi for vinteren. Man har jo alltid ønskemål å drømmer, men det betyr jo ikke at de blir realisert. Jeg deler det litt inn, så blir det litt mer oversiktig.

 

Understell:

Fjærer å dempere.

Fungerer jo det greit som det er, men ser to alternativ her.

Alt. 1 er bytting av dempere, mest sannsynlig AVO. Dette er enkelt å bolt on.

Alt. 2 er ombygging til coilover, AVO åsså her. Dette er det beste alt., som åsså gir mest valgmuligheter, men mest jobb seff.

 

Bremser.

Foran er det allerede bygd om, men bak vil det bli ombygging til skivebrems, med 300x22mm (Mercedes 600 SEL)og Scorpio Cosworth calipper. Dette kan medføre at åsså hovedsylinder må byttes.

 

Stabstag.

Disse vil bli byttet mot større. Idag er det 24mm foran, å 12mm bak. Har lagd nye, som er 28mm foran, mens det blir 14mm bak. Fjærstang ble kjøpt fra Åkrane Fjærfabrikk, disse ble varmet å bøyd , med de originale som mal. De ble deretter sendt tilbake til Åkrane for herding. Nye fester må lages.

 

Drivverk.

 

Gearkasse.

Alt. 1. Her må jo minimum kassa jeg har ut og overhales/oppgraderes. Dette er det enkleste alternativet.

Alt. 2. Ombygging til manuell gearkasse, 5 eller 6 trinns. Dette er både dyrt(15-20000kr) å mer jobb. Jeg vurderer dette enda.

 

Bakaksel.

Alt.1. Få tak i en Granada diffbrems. Nærmest umulig, men kan være noe på gang.

Alt. 2. Bygge om til en anen diff med brems. For eksempel M5, Audi S6, Jaguar, Mustang Cobra, osv. Undersøker litt her.

Har liggende drivaksler til 3.0 Granada, som er kraftigere, hvis jeg må.

 

Motor

 

Her er det vel litt å hente enda. Kommer nok til å bytte ut 3 komponenter i vinter : kam, gasser, å innsug. Driver å undersøker enda, men det heller mot Holley 750 cfm vakum, Performer RPM Airgap/Weiand Stealth, å en Comp cams eller kanskje Lunati, som er noen grader vassere enn det jeg har i dag. Lurer litt på en roller da. Med dette burde 400 hk være innenfor rekkevidde. Hvis ikke fins det jo turbo. I så fall er det en stor mulighet at disse blir montert bak, noe som hadde vært utrolig kult. Har åsså litt lyst å flytte radiatoren bak, for bedre vektfordeling, men det minsker bruksverdien litt.

 

Karrosseri.

 

Burde vel hatt et nytt toppstrøk på lakken, men har fundert på bredding, får se om det dukker opp no greie felger. Har liggende 275/40-17 å 245/45-17, som hadde fungert fint, men atter en gang : mye jobb. Er ikke helt fornøyd med panser luftingene, vurderer en løsning. Det hadde åsså vært på sin plass med en passende bakspoiler, Har ikke bestemt med enda der.

 

Interiør.

 

Skal jeg ha dette skinninteriøret da… Det er ikke opimalt for banekjøring, ingen sidestøtte, det er tungt, å ærlig talt synes jeg ikke det hører hjemme i ”stilen” bilen begynner å få. Jeg er sikker på at med interiøret å den ekstra isoleringen jeg gjorde, er den hvertfall 100 kg tyngre enn nødvendig, MINST. Så originale dørtrekk, kun gulvmatte, baksete(vil jo ha mulighet for flere enn en passasjer), lettere racestoler foran, å generelt rensket, tror jeg 1400 kg burde gå. Vurderer åsså bur, som ville stivet opp betraktelig, men dette må nok lages selv å det minsker jo bruksverdien.

 

Egenlig minsker de fleste tingene her bruksverdien, men noen kan jeg godta, andre sitter litt lengre inne.

Er det så noen som har kommentarer på dette, gjerne forslag, egne erfaringer, osv. Kom igjen fyr løs.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, et spørsmål? Hvor mye skal du ha for skinn intriøret??

Neida, Dette høres bra ut!! litt synd om du ksla kvitte deg med det interiøret, håper du da setter det i den andre granadaen som står på tunet.. ifølge en av bildene, hvis den er din da..!?

 

100 kg lettere og med anda mer effekt så burde det gå skikkelig bra.

 

du får si ifra om du finner ut mere om diff og fjæring da.. har ikke så mye å komme med der.. Men det vil kanskje bli mye jobb med coilovere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns egentlig skinninteriøret gjør seg bra i bilen jeg. Spørsmålet er vel om man kanskje heller kan finne noen recaro eller lignende som har samme farge å sette inn forran? Ellers syns jeg bilen ble veldig fin uten vinge :)

 

Jeg heier på manuell kasse.. :D

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, et spørsmål? Hvor mye skal du ha for skinn intriøret??

Neida, Dette høres bra ut!! litt synd om du ksla kvitte deg med det interiøret, håper du da setter det i den andre granadaen som står på tunet.. ifølge en av bildene, hvis den er din da..!?

 

100 kg lettere og med anda mer effekt så burde det gå skikkelig bra.

 

du får si ifra om du finner ut mere om diff og fjæring da.. har ikke så mye å komme med der.. Men det vil kanskje bli mye jobb med coilovere..

 

Er ikke umulig det interiøret blir solgt. Mer penger til resten vettu. Den andre Grænnisen er broderns.

Er forberedt på litt jobb, ja.

 

Syns egentlig skinninteriøret gjør seg bra i bilen jeg. Spørsmålet er vel om man kanskje heller kan finne noen recaro eller lignende som har samme farge å sette inn forran? Ellers syns jeg bilen ble veldig fin uten vinge :)

 

Jeg heier på manuell kasse.. :D

 

Har vært inne på recaro ideen din. Evt sparco. Får se.

Synes åsså bilen har blitt fiiiin, men som sagt blir det dyrt med manuell. En vanlig T5 Mustang-kasse vil vel slite litt, så det må tli Tremec el.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, en T5 ER jo ett alt., men jeg tror jeg kommer til å være litt nervøs, med så lite margin. Går jo seff å forsterke, men da går kronene igjen da. En T56 hadde jo sitti fint, kanke nekte for det.

Joda, fanns orig. Recaro, men å begynne å lete etter det da. Dessuten er bare framsetene forskjell i forhold til GL interiøret jeg har liggende, så da er vinninga borte i spinninga.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår