teblast Skrevet Oktober 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2006 Vet ikke helt om jeg er på riktig forum, men. Lurer på hva slags verktøy man kan bruke for å lage den konen på tuppen av rørene som bmw eksosrørene har osv. altså utvide røret litt på tuppen også ringen den går mot. Må lage et mellomstykke til eksosen! For at den skal bli lang nok. Også hvor vansklig er det å sveise eksos, for en nybegynner? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iceonnet Skrevet Oktober 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2006 Er ikke helt sikker på verktøy men å sveise eksosanlegg som nybegynner er litt pes. Det som er det vanligste problemet er egentlig å få riktig vinkling. Har sett noen som har prøvd seg (har selv en kamerat som prøvde) der går eksosanlegget fint og rett til og med mellompotta, men etter den går vinkelen nedover og blir et evig problem når han skal over fartsdempere.;) Øv først og fremst på noen plater/rør før du setter igang på selve anlegge.:) Siter VW Jetta 1,6CL 86' http://www.iceonnet.blogspot.com (Jetta blog) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Kenneth_ Skrevet Oktober 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2006 På versteder der de har dreiebenk, har de en såkalt sentreringstapp, disse har som regel stor nok kon til å kone eksos.. Jeg har slik her på jobb, og med den kan jeg kone opptil 6" eller noe slik.. :) Ellers så kan du gjøre det selv med en kulehammer og tålmodighet.. :) Siter http://www.team-finsås.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet Oktober 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2006 sentreringstapp Eller senterspiss som den egentlig kalles :) Tenkte jeg skulle skrive det i tilfelle folk skulle google..... Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Kenneth_ Skrevet Oktober 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2006 Eller senterspiss som den egentlig kalles :) Tenkte jeg skulle skrive det i tilfelle folk skulle google..... Det var navnet.. Kom ikke på det i farten så.. hehe.. Siter http://www.team-finsås.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ingolonko Skrevet Oktober 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2006 trur walker har sånt verktøy du e på jakt etter. kan sikkert skaffes av de fleste bilrekvisita butikker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moldvarp Skrevet Oktober 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 Er ikke helt sikker på verktøy men å sveise eksosanlegg som nybegynner er litt pes.Det som er det vanligste problemet er egentlig å få riktig vinkling. Har sett noen som har prøvd seg (har selv en kamerat som prøvde) der går eksosanlegget fint og rett til og med mellompotta, men etter den går vinkelen nedover og blir et evig problem når han skal over fartsdempere.;) Øv først og fremst på noen plater/rør før du setter igang på selve anlegge.:) Har prøvd meg litt på sveising selv, og det er som du sier, vinklene er ofte et stort problem og få til og passe inn under bilen. Sveiste selv med rustfrie meierirør. Drit i og med det trekker seg her og der under sveising. Vist du kan komme til og punkte sammen røra menst dem henger der dem skal på bilen, er du godt hjelpt. Lagde selv en "primitiv" jigg på sveisebordet på jobben for å prøve og holde meg innenfor plassen eg hadde til rådighet. Mye ekstra arbeid, men synst det var vel verdt. PS! Rustfritt er ofte i en kvalitet som er for sprøtt for eksosanlegg. Drit og slite dag og natt for og ende opp i neste sving med eksosanlegget hengende etter bilen. Gå for "vanligt" stål! :) Siter NCCN (Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Kenneth_ Skrevet Oktober 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 Har prøvd meg litt på sveising selv, og det er som du sier, vinklene er ofteet stort problem og få til og passe inn under bilen. Sveiste selv med rustfrie meierirør. Drit i og med det trekker seg her og der under sveising. Vist du kan komme til og punkte sammen røra menst dem henger der dem skal på bilen, er du godt hjelpt. Lagde selv en "primitiv" jigg på sveisebordet på jobben for å prøve og holde meg innenfor plassen eg hadde til rådighet. Mye ekstra arbeid, men synst det var vel verdt. PS! Rustfritt er ofte i en kvalitet som er for sprøtt for eksosanlegg. Drit og slite dag og natt for og ende opp i neste sving med eksosanlegget hengende etter bilen. Gå for "vanligt" stål! :) Dette er BULLSHIT..!! Eksos i rustfritt stål er ikke på noen måte dårligere enn vanlig stål, så det er bare pissprat.. Det gjelder eksos.. Snakker vi manifolder til turbobygging, så er det jo rart at alle de som er proffe, lager dette i rustfritt stål, i ulike former, og ikke i vanlig stål.. Lagde ny komplett eksos i 76,1x2mm på Audien for noen uker siden.. Hadde bilen på bukk, og starte bakfra og punktet meg fremover.. Punktet alle skjøtene på 4 plasser før jeg helsveiste.. Var 0 problem for meg med vinklene.. Det som er problemet er rett og slett mangel på skikkelig utstyr.. Jeg har en rørkapper som kapper 100% rette flater, slik at sammensveisingen blir som en lek.. Så på denne måten lagde jeg bit for bit, hele veien frem.. Det er like mye jobb å lage i rustfritt kontra vanlig, så det kommer egentlig bare ann på hva du har råd til.. Vanlig stål holder i de fleste tilfeller lenge nok.. Siter http://www.team-finsås.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moldvarp Skrevet Oktober 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 Dette er BULLSHIT..!! Eksos i rustfritt stål er ikke på noen måte dårligere enn vanlig stål, så det er bare pissprat.. Det gjelder eksos.. Snakker vi manifolder til turbobygging, så er det jo rart at alle de som er proffe, lager dette i rustfritt stål, i ulike former, og ikke i vanlig stål.. Til mitt forsvar, skrev eg "Rustfritt er ofte i en kvalitet" .... Vi bruker nesten kun rustfritt stål der eg jobber, og det er sprøere en svart stål. At eg skreiv det kan falle av i første sving, er og blir en overdrivelse, men det er jo det Internett er for! Overdrive ting! :P Siter NCCN (Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Kenneth_ Skrevet Oktober 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 Til mitt forsvar, skrev eg "Rustfritt er ofte i en kvalitet" .... Vi bruker nesten kun rustfritt stål der eg jobber, og det er sprøere en svart stål. At eg skreiv det kan falle av i første sving, er og blir en overdrivelse, men det er jo det Internett er for! Overdrive ting! :P Tro meg, rustfritt har jeg holdt på mine timer med jeg og, så mener jeg skal ha en viss peiling her.. I tillegg så har jeg tilbrakt noen timer på nett, og i samtaler med motorbyggere ang akkurat dette, så jeg sier det ikke for å være vanskelig.. Med rustfritt, mener du nok 304 kvalitet, og det er også den rimeligste formen for rustfritt.. 316 heter syrefast, og 321 er såkalt titanstabilisert rustfritt.. Jeg kan rett og slett ikke skjønne hvordan du kan si at ikke 304 egner seg til eksos i det hele tatt, med mindre du kan komme med et konkret eksempel.. Ja, jeg er enig i at rustfritt er sprøere enn vanlig, men ikke til dette bruket her.. Har aldri hørt at et rustrfitt rør bare har knekkt av uten grunn, det må i så fall være i en sveis, men det er jo ikke materialkvaliteten sin feil..? Eksosanlegget skal jo henges opp i diverse fester bakover, skal jo ikke hvile kun på manifolden.. Så jeg kan på ingen måte være enig i at rustfritt på noen måte er dårligere egnet til eksos enn vanlig stål.. Det må i såfall være som noen sier at lyden blir skarpere, men det er jo en smakssak.. Siter http://www.team-finsås.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A.H Skrevet Oktober 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 Har en på Væsjte på skolen her som driver på med akkurat det dere snakker om, Han lager eksos til mopeden sin og framgangsmåten og verktøy er som beskrevet og når det kommer til sveisingen så er mest sannsynlig TIG-sveising det beste (Og enkleste). Siter Anders Haugen Club Honda Norge http://www.club-honda.org Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Kenneth_ Skrevet Oktober 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 Pwned ^^ Og det betyr..?? Siter http://www.team-finsås.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
virtual Skrevet Oktober 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 Pwned = Gamer språk. Betyr "Pounded". Siter 1996 Volvo 945 Racewagon X 1986 Volvo 745 Racewagon Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet Oktober 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2006 Pwned = Gamer språk. Betyr "Pounded". Ja de to ekstra bokstavene ville jo ha tatt alt for lang tid og skrive. Men for og ikke bare være off topic, får man ikke slik valse verktøy for og valse trakter på enden av rør? Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VilleW Skrevet Oktober 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2006 Sist gang jeg skjekket var Pwned en alternativ måte og si owned på..? Siter 1988 Golf II aka. Helene Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå" Øge: "Kunne vært lengre..." Tollak: "Å?" Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg