Gå til innhold

Sikkan - Volvo 245 G[ubbebi]L - Renovering

Ranger emnet


Sikkan

Anbefalte innlegg

  • 4 months later...
  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Testa barberblad i høst en gang og det funka noenlunde greit det:) Ble litt bedre.

 

Har bare vært vanlig vedlikehold med denna bilen i det siste. Lite bilder, men kan ta noen snart! Lagt til et par

Fant ut at mellomakselvibrasjonene kom av at det var en småstein som hadde gjemt seg inni fettet på splininga i mellomakselen. Irriterende. Måtte bytte det ganske nye støttelageret som gikk til helvette av vibrasjonene, men nå virker alt flott.

 

Ellers har jeg bytta hovedsylinder..

DSC00814.jpg

 

I forbindelse med at jeg fiksa tankarmaturet og tankmåleren, monterte jeg opp bensinretursystem fra K-motor for å se om forbruket forandrer seg. Jeg hadde røra og returen fra en bil med K motor liggende løst, så det tok ikke mange minuttene å skru opp, så da tenkte jeg å teste for moro skyld. Systemet hadde jo en hensikt på de noe gjerrigere K motorene..

DSC00815.jpg

 

Bytta også vifte med defekt viskokobling, defekt termostat og glapp vannpumpe. Den har også fått nyere dempere og fjærer bak.

 

Den går fantastisk og starter usannsynlig lett, men bruker mye bensin og har småjævlige kjøreegenskaper nå. Krengningshemmere av grøvre kaliber og bedre fjærer+dempere foran tror jeg vil gjøre mye.

 

To do:

Nye foringer i moment+panhardstag.

Baklokk til bakaksel uten rusthull.

Nye bensinslanger i motorrom og på tanken.

Lakkere opp stålfelger.

Eksperimentere med E85?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

suverent detta! har en -85 sjøl med 354 000 på måleren under samme behandling, men det tar litt tid...

litt nyere enn denne, hj 46xxx (jepp, er fra vinger.)

 

prøv aceton på rutene, tar det aller meste.

våtslip forsiktig med 1200-1500 og 2000 før du rubber opp med grov og fin rubbing med maskin (forsiktig!) og polerer skikkelig tilslutt, da får du vekk alle skjøter! ikke bli så ivrig at du går igjennom lakken, det har jeg gjort før deg, så det trenger du ikke teste ut!

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aceton skal jeg prøve:) Har såvidt slipt litt med 2000 papir noen steder, men ikke fått tid til å ta hele bilen ennå. Men det funker jo knall;) Stå på med ditt prosjekt!

 

Har stelt litt med bilen idag, og også tatt en lang fin tur med sommerhjul ute på holka:p

DSC00803.jpg

 

Fint vær!

DSC00806.jpg

 

Den har blitt riktig koselig å kjøre etter litt justeringer, og prosjektet framover kommer til å bli å bedre kjøreegenskapene (uten å senke) samle mer ekstrautstyr for å gjøre den enda mer trivelig og øke "nybilfølelsen" til bilen føles gjennomført OK.

 

Deilig original plysj!:

DSC00813.jpg

 

Myntholder:

DSC00812.jpg

 

Urørt tenner og askebeger = U-røkt bil:D:D Taklampe og ekstralysbryteren er ikke i bruk.

DSC00809.jpg

 

Fullsatt med målere og 355 000 på meteret.. Pappa liker stor klokke, men stor turteller har jeg liggende også.

DSC00810.jpg

 

Vindusviskermotoren begynte å bråke og gå tregt. Monterte sammen og overhalte en motor av deler fra andre motorer med samme feilene.

DSC00801.jpg

 

Nyoverhalt, rask og lydløs motor på plass! Smud. Neste trinn blir å bygge om til justerbar intervall også;)

DSC00818.jpg

 

Flere motorromsbilder:

DSC00817.jpg

DSC00816.jpg

 

Neste store prosjekt blant familiebilene:

DSC00824.jpg

 

Rust is not a crime..

DSC00825.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takketakk, det er litt krokan å sette tenna i der ja, hirrhirr..:D

Men egentlig er den ikke særlig mer rusten enn den blå volvoen i denna tråden. På den gule trenger jeg nesten ikke lappe noe i gulvet og bare den nederste delen av kanalene er skada blant annet. Så selv om det ser helt jævlig ut, så er den ikke så ille.

Må jo redde den gule da jeg nesten ble født i baksetet på vei til Kongsvinger sykehus, kjørte selv for første gang i den og fikk låne den da jeg nettopp hadde fått lappen:tannløs:

Også har den jo bare gått 350 000km da..;)

 

Justerbar intervall er faktisk griselett å lage på 240! Det er sikkert ikke vanskelig å få til på andre biler heller!

På mine egne volvoer har jeg gjort som følger:

 

Man tager sitt intervallrelé og tar av kåpa og finner 56K motstanden jeg peker på:

DSC00775.jpg

 

Så lodder man ut denne motstanden:

DSC00776.jpg

 

Og erstatter den med en egnet ledning, jeg har brukt en tynn høyttalerkabel:

DSC00777.jpg

 

Så lager man selvfølgelig et lite hull i plasten et sted på releet så man får ledningen ut. Ledningen strekker man så bort til en plass på dasjbordet der man vil ha justeringsrattet.

Her er et gammelt potmeter fra en radio, type 0->100K ohm:

DSC00778.jpg

 

Den lodder man til enden av ledningen og monterer i dasjen.

Sådan:

DSC00782.jpg

 

Original dasjbordbelysningsdimmer:

DSC00769.jpg

 

Jeg kjørte potmeteret litt i dreibenken for å kunne få på knappen til en volvo-dimmer, og resultatet ble sådan, justeringsrattet for intervall nederst:

DSC00781.jpg

 

Nå kan jeg justere intervall fra omtrent 0 til ca 9-10 sekunder. Helt genialt under sånne regnvintre som denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe! den var jo genial!

 

vil bare meddele alle i vingerstraktene, og resten av landet forøvrig, at hjemme i gausdal er det drøye metern med snø, og strøkne vinterveier. hørte jeg sladding....?

 

regnvinter, sier du?

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Det må jeg si :)

 

Ganske imponert over hvor fint du steller bilen til faren din:)

Jeg koset meg når jeg leste denne tråden, ser fram til enda flere bilder og oppdateringer :)

 

Og foresten, hva med et såkaldt "servo-ratt"? I steden for det store bussrattet? Men din far liker kanskje det store? Hehe:)

 

Mvh.

Fredrik

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har vel scora noen poeng hos fadern på den øvelsen her ja, men man kan vel si at jeg gjorde de fleste feilene man kan gjøre på denna bilen, så det ble god erfaring i tillegg til at fadern slapp å skrote bilen sin.

 

Går med litt tanker om remake av noen ting som bakluke og skvettlapper bak, bilen trenger overdrive og litt jobb i forstillinga, og en v8 hadde vært sykt gøy. Noen ting har skjedd siden sist, så update kommer utover våren.

Folka liker store ratt og klokke i speedometeret, så jeg kommer nok ingen vei med antydninger om at spenstigere deler kan monteres inn. Jeg gjorde nemlig det en gang, og det fikk jeg klager på umiddelbart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår