Gå til innhold

PsychoP4t 1.prosjekt - BMW 320D - Alpine, RF, Focal, Stinger...

Ranger emnet


PsychoPat

Anbefalte innlegg

Bare husk at hvis du kapper hull i metallet må du lage en kant innover i overkant av hullet. Eller så har du badebasseng i dørken.

Takk for tipset. Jeg hadde stilt den fire-kanals forsterkeren på 2 kanaler. Det blir feil da den tror at den skal brokobles. Jeg byttet litt om på den, og nå er jeg faktisk godt fornøyd med lyden! Jeg kommer nok ikke til å kutte i døra...

 

 

Jeg fikk lurt nye kabler ut i døra på en e46 coupe, var et sant slit men verdt det, spiller vel liten rolle hvor lite du bruker av de originale kablene, blir aldri bedre en det svakeste leddet.

 

Jeg er enig - og jeg har egentlig bestemt meg for å legge en ny kabelgjennomføring. Har du noen bilder av hvordan du gjorde det i bilen din? Eller klarer du å forklare? Gjorde du det samme som jeg prøvde på; å kutte bort litt av plasten også legge den nye ledningen på oversiden av kontakten? Jeg hadde sikkert klart det med en fleksibel 2,5mm2. Men jeg har kjøpt meg en lusen 4mm2, og jeg har planer om å legge en 2,5mm2 i tillegg til den. Så det er nok uansett greiest for meg å legge opp til en ny gjennomføring om det er plass til det i døra.

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da er det tid for den ukentlige updaten! Slik livet mitt fortoner seg nå: i helga jobber jeg på bilen, på mandag skriver jeg updaten og resten av uka går jeg bare å klør i fingrene etter å fortsette. Det er egentlig greit med litt tid i mellom øktene, da jeg oftest må ordne litt ting. Som nå har jeg pratet med Anders F. og i morgen skal jeg forhåpentligvis hente følgende:

-4" port

-nytt batteri

-Kabelgjennomføringer til dørene

-Kontaktlim om han har

-Vinyl (type1) om den ser bra nok ut

 

På vei hjem på fredag skal jeg prøve å svinge innom en eller annen plass og kjøpe meg ei billig sprøyte jeg kan bruke til limet. Eller, kanskje jeg skal spørre han jeg står hos om han har noe. Han er jo tross alt billakkerer. ;)

 

Uansett, her er noe av det jeg har sliti med i helga:

 

Begyntppynting.jpg

 

Jeg begynte å pynte litt på dørene. Denne helgen måtte jeg bare høre hvordan det låt. Det er greit med litt lyd når man kjører 3t og 30min.

 

Verktytilkuttedrsidenmed.jpg

 

Jeg måtte kutte litt plass til høytaleren.

 

Plasstilhytaler.jpg

 

Kuttinga gikk helt greit. Jeg var så heldig å få beholde det orginale festet du ser til venstre for hullet til elementet. Jeg fryktet at jeg måtte kutte det av og feste det på en litt ny måte med glassfiber og mdf.

 

Kuttetplasstilhytaler.jpg

 

Der er det plass nok

 

Riveravdetorginaletrekket2.jpg

 

Jeg begynte å bruke hodet mitt og ressonerte meg frem til at limet ikke kom til å sitte veldig godt på det orginale trekket (Jon hjalp meg litt med tenkebiten). Kanskje jeg burde tatt av det før jeg begynte med glassfiber og polyester? JA!

 

Trekk2skalhalittmerglassfiber.jpg

 

Trekket er av og jeg har begynt å fjerne unødvendig fleece. Jeg var ikke langt unna å rive fra hverandre hele den første døra! Jeg var egentlig litt missfornøyd, men det ble bedre etter at jeg fikk kuttet bort overflødig fleece og glassfiber og pusset litt.

 

Pussing.jpg

Pussing

 

Merglassfiberognytypepolyester.jpg

 

Den høyre døra hadde bare fått ett lag glassfiber, så her kommer lag nr. to. Jeg som nevnt låne litt polyester av Jon, som han hadde kjøpt på den lokale malebutikken. Jeg merket ingen forskjell på den fra Biltema og denne her, bortsett fra fargen. Det er fortsatt mulig at andre er bedre.

 

Ledninggjennomdorside.jpg

En kompis hjalp meg med å ta av døra for å trekke høytalerledning. Et generelt tidkrevende og misslykket prosjekt! Her ser dere kabelen er trekt ut fra bilen, og klar til å bli tredd i døra. Dere ser også den ene delen av den berømte og egentlig geniale kontakten BMW bruker.

 

Dor.jpg

 

Døra er av. Når man vet hvordan, tar det vel bare tre minutter. Vi visste ikke hvordan. ;)

 

Nerbildeavledning.jpg

 

Den delen av kontakten som er på døra. Den eventuelle nye høytalerledningen må gå på oversiden av kontakten. Det er egentlig lagd slik at det ikke er plass, men med litt kutting og en tynn ledning går det nok.

 

Trangtvedledning.jpg

 

Ledningen er tredd og klar, men kontakten går ikke inn i gummistrømpa. :(

 

Dorklartilmontering.jpg

Alt er klart til å sette på døra. Vi prøvde, men jeg bestemte meg for en "bedre" løsning. Vi får nå se hvor mye bedre det blir. Jeg personlig tror det ikke før jeg får se det.

 

Midlertidiglosning.jpg

 

Her har bokstavelig talt "elektriker"-Chris gått totalt amokk. Meeeen, det virker. :) Det er kun montert slik at jeg får høre hvordan frontsettet låter, samt at jeg vil ha lyd når jeg kjører 25mil hver fredag og søndag.

 

Dortrekkmontertv.jpg

 

Dørtrekket er på plass, det passet helt greit.

 

Dortrekkv.jpg

 

Dortrekkh.jpg

Dørtrekket på høyre side er på plass. Det føles virkelig godt, selv om det ser helt jevelig ut. Jeg nevner bare mottoet mitt: "Lyden er halve opplevelsen!"

 

 

 

Nå ser jeg bare frem til i morgen - nytt batteri blir knall!

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg husker du var på utkikk etter noe eldre RF saker, jeg har nesten ventet på reply fra deg. ;)

 

Det er en RF Punch 800a4. Jeg tror den er fra rundt 1998-2000?

er vel fra 99 den serien der. Var tilfeldig jeg kikka innom den tråden her, har vært lite bilstereo den siste tiden. Men lurer på å sette noe i stangen, selv om vriåtter er nok lyd i seg selv.

67 Ford Mustang 390 HT -Little red rocket-

87 Ford Orion 1,6 -Bilen med det rare i-

00 Skoda Pickup 1,9 -Truck of the year-

 

Every song gets better on the road

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, lyden er halve opplevelsen! <-- Det er mottoet mitt.

 

Jaaaa... Da har det faktisk skjedd ting i forbindelse med dette prosjektet utenom helgen også! På tirsdag var jeg en tur innom Anders Fleishcer aka Autod. Der fant han raskt frem et batteri, ca en liter lim, en 4" bassport, sikkert godt over 1,6m VINYL1, et part desiliter tynner, 2 stk veldig små kabelgjennomføringer til dørene og noen skruer til bassporten. Han var også snill (som alle alltid beskriver han som) og lot meg slippe inn i ODR Civicen hans for en prøvelytt. Det var kjipt å sette seg i bilen min etterpå. :P

 

I dag fortsetter tydeligvis lykken min; Jeg fikk nylig en telefon hjemmefra som annonserte at det hadde kommet en pakke fra USA til meg. Det kan ikke være så mye annet enn ....... ? Så i kveld pakker jeg baggen klar, også drar jeg hjem på minuttet etter jobben i morgen. I helgen skal det skje ting!

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går byttet jeg batteri, la siste glassfiber shit på den ene døra, og nest siste på den andre døra. Jeg fikk begynt dempingen av bilen. Dette er visst en prosess som tar lenger tid enn jeg trodde, så jeg kommer nok til å prøve å få gjort litt demping i ukedagene. Målet mitt nå er få gjort ferdig dørtrekkene så jeg kan begynne baki.

 

Det som må gjøres er: trekke høytalerkabler, montere ny kabelgjennomføring, dempe dørene og vurdere om jeg skal kutte hull i døra slik at elementet kan jobbe i hele døra, ikke bare dørtrekket. Det gjenstår jo også en bitte bitte liten jobb med pussing, sparkling og trekking. Trekkingen gruer jeg meg litt til - det blir hardt miljø!

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle egentlig kjøre en update etter helgens jobbing, men det har blitt litt jobbing på kveldene denne uka også, så jeg har mildt sagt ikke hatt tid. Men, her kommer det i alle fall noen bilder av batteribyttet, litt påbegynt demping og ledningstrekking. Jeg tar fortsatt med lure triks i ludo, slik at andre som kanskje skal skru på E46 slipper å gjøre samme feil som meg.

 

ResizeofRIMG0016.jpg

 

Her har jeg plukket av enda mer deksler og stasj som er i veien for dempingen min, vasket over med såpevann og spritet med overflatedesinfeksjon. Varmeovnen står på for å tørke overflaten før jeg legger matter. Mattene trenger ikke og varmes opp før legging.

 

 

ResizeofRIMG0018.jpg

 

Noe av utstyret jeg bruker. Jeg kutter somregel opp mattene i mindre biter på en treplate som vist nedenfor:

ResizeofRIMG0081.jpg

 

 

ResizeofRIMG0025.jpg

 

Her er det påbeynt demping. Innledende spørsmål: lønner det seg å legge så store biter som mulig? Jeg tenker på om det er noen lydmessige fordeler.

 

 

ResizeofRIMG0044.jpg

 

Påbegynt demping av reservehjulsbrønnen. Jeg har lagt to lag i det meste av brønnen nå, og jeg må si at jeg merker stor forskjell på ett og to lag!

 

 

ResizeofRIMG0015.jpg

 

Det orginale batteriet er plukket ut sammen med festet. Her tok jeg også og vasket og spritet før jeg la dempematter. Denne omfattende jobben med spriting og demping har jeg roet litt ned på da jeg ikke har merket noen forskjell på hvor godt mattene sitter. Men jeg har lagt merke til at det er ekstremt viktig at det er tørt og fritt for støv og dritt der mattene skal legges! Det sier seg egentlig selv.

 

 

ResizeofRIMG0019.jpg

 

Det nye batteriet (Stinger SP1700) er faktisk mindre enn det orginale, så den orginale festerammen passer ikke helt.

 

 

ResizeofRIMG0020.jpg

 

Nødvendige tilpasninger ble gjort. :)

 

 

ResizeofRIMG0032.jpg

 

Demping under festet til batteriet.

 

 

ResizeofRIMG0033.jpg

 

Matten er klar, og den passet veldig bra.

 

 

ResizeofRIMG0034.jpg

 

Batteriet på plass med ny 50mm2 jordingsledning og en Tsunami - pol.

 

 

ResizeofRIMG0040.jpg

 

- polen.

 

 

ResizeofRotationofRIMG0071.jpg

 

Da begynte jeg på høyre dør. Skruen som er markert må ut, samt:

ResizeofRIMG0076.jpg

 

Etter de to skruene og to til som sier seg selv er det bare å løfte av døra.

 

 

ResizeofRIMG0063.jpg

 

Døra er plukket av og lagt på et mykt underlag, spritet og klar for demping. Husk å ta av døra med vinduet oppe, spesielt om du har elektriske ruter! På venstre døra fant jeg ut at det er best å la vinduet være nesten helt oppe, slik at du har muligheten til å holde i ramma over når du skal ta av og på døra. Jeg klarte forresten å ta av og på begge dørene selv...

 

 

ResizeofRIMG0067.jpg

 

Døra er vel ferdig dempet...

 

 

ResizeofRIMG0068.jpg

 

Orginal shit mot vann og støy festet på.

 

 

ResizeofRIMG0051.jpg

 

Tidligere påstod jeg hardnakket at det var plent umulig å trekke nye høytalerkabler gjennom den orginale kabelgjennomføringen! Etter at jeg skrudde på hjernen min forrige fredag skjønte jeg fort at her var det muligheter. Den biten jeg har ringet rundt er en avtagbar plastdel som faktisk huser de orginale høytalerledningene. Når du tar ut den er det bare å skjære bort litt plast, så er det plass til minst en 4mm2 og 2,5mm2 høytalerkabel.

 

 

ResizeofRIMG0062.jpg

 

Oi, der var den ute.

 

 

ResizeofRIMG0061.jpg

 

Her er ledningen som kommer ut av døra. Jeg må jo få si at dette systemet med en kontakt i døra er rimelig genialt når du skal bytte dør. Er det vanlig på alle biler?

 

I firkanten til venstre ser dere hvor det må skjæres av litt plast for å få plass til nye ledninger. I det merkede området til høyre ser dere hva som faktisk må kuttes av for å få tredd noe som helst. Men det er ikke noe problem da man aldri kommer til å trenger orginale høytalerkabler... ;)

 

 

ResizeofRIMG0060.jpg

 

Nok en gang den biten som må kuttes av, bare så det ikke er noen tvil. Hehe.

 

 

ResizeofRIMG0084.jpg

 

Da var ledningen gjennom, og alt er vel klappet og klart for en montering av døra.

 

 

ResizeofRIMG0083.jpg

 

Den venstre døra var jeg også så lur at jeg la oppå et bord, så jeg slapp å sitte på kne mens jeg dempet den.

 

 

ResizeofRIMG0080.jpg

 

Jeg bestemte meg for å la elementet spille i hele døra. så jeg kuttet like gjerne et hull bak elementet. Papiret under ligger der for å fange opp noe metallspon som spruter. Noen ganger lurer jeg på om bilen kommer til å overleve meg. Kan dere være så snill og gi meg noen synspunkter på om hullet er for lite/stort?

 

Her ser dere påbegynt kutting av hull i høyre dør, samt verktøyet jeg brukte. Det fins mye genialt luftverktøy!

 

 

ResizeofRIMG0086.jpg

 

Venstre døra har funnet veien tilbake til bilen, og er rimelig klar for et dørtrekk.

 

 

Jeg gjorde noe mer forrige helg, men kameraet ligger i bilen og jeg gidder ikke å gå ut å hente det, så jeg legger ut resten av bildene i morgen.

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ach! Det glemte jeg å forklare... Det er ikke noe luft gitt, den eventuelle luften presser jeg lett ut med hendene mine. De bølgene i matta er kun i aluminiumen. De ujevnhetene du ser ved hjulbuen er kun ujevnheter som også er i karosseriet. Du kan jo sammenlikne med det første bildet hvor det ikke er dempet.

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår