Gå til innhold

PsychoP4t 1.prosjekt - BMW 320D - Alpine, RF, Focal, Stinger...

Ranger emnet


PsychoPat

Anbefalte innlegg

I kveld har det blitt gjort endel. Kommer bilder ved neste update.

 

Jeg holder på med basskassen, og nå lurer jeg da på en liten ting. Hvor sterkt er glassfibersparkel kontra glassfibermatte med polyester? Jeg har en MDF bit jeg festet til glassfiberkassa med glassfibersparkel. Jeg fylte igjen ca en 1-5mm stor åpen sprekk med glassfibersparkel. Hvis jeg fyller denne sprekken godt, og tar på greit med sparkel på sidene vil det da være like sterkt som et tilsvarende tykt lag med glassfibermatte og polyester?

 

Er det noen som skjønte spørsmålet og kan svare på det? Be meg gjerne om en bedre utredning! Jeg er litt trøtt og sliten akkurat nå. :)

 

Glassfibersparkel er langt fra like sterkt som polyester... Er ikke ment å bygge så mye tykkelse med sparkel.. Men på dette så går det helt fint... For å være sikker kan du legge et tynt lag med glassfiberstrie og polyester oppå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Rett etter jobben i går dro jeg rett og jobbet på bilen til rundt 12 og i dag jobbet jeg hele dagen frem til nå. Alt for å få prøve bassen! Men det skjer ikke. Jeg møtte på problemer som; for lite tid, for korte skruer og en bil som ikke ville starte. :( Det tristeste er at jeg drar bort nå i to uker, og må bare vente til jeg kommer hjem før jeg kan høre bassen. Det gjenstår vel kanskje en kvelds arbeid før jeg kan gi den liv. kiddie

 

Updaten som følger (nå skriver jeg teksten over bildene, da jeg har sett i andre tråder og liker det best):

 

En plate jeg lagde til å fest kondensatorer og forsterker på

RIMG0009.jpg

 

Tilpassing av kassa

RIMG0010.jpg

 

RIMG0011.jpg

 

RIMG0013.jpg

 

RIMG0015.jpg

 

RIMG0016.jpg

 

RIMG0027.jpg

 

RIMG0023.jpg

 

Og det hele passer...

RIMG0035.jpg

 

Frontbaffel

RIMG0031.jpg

 

Jeg vurderte nok en mulig plassering av forskjellige ting. Jeg har vært innom en del nå...

RIMG0033.jpg

 

RIMG0036.jpg

 

RIMG0037.jpg

 

Skjært hull til nederste plate

RIMG0038.jpg

 

Jeg la endel lag med polyester mens jeg holdt på i helga også. Første 5l har forsvunnet inn i bilen. ;)

RIMG0022.jpg

 

Tilpasset porten

RIMG0019.jpg

 

RIMG0020.jpg

 

Kuttet til litt for å få en bedre passform.

RIMG0017.jpg

 

Frest nedsenking til elementet, jeg er meget fornøyd!

RIMG0047.jpg

 

RIMG0045.jpg

 

Jeg kuttet ut hullet med ei lusen stikksag

RIMG0049.jpg

 

Rimelig fornøyd med stikksagkuttinga også.

RIMG0053.jpg

 

Elementet passer perfekt

RIMG0058.jpg

 

RIMG0060.jpg

 

RIMG0056.jpg

 

Passform sett underifra

RIMG0059.jpg

 

Skal feste den første baffelen til kassa. Her dreit jeg meg skikkelig ut og glemte å feste islagsmutterne før jeg festet den.

RIMG0063.jpg

 

Den store metallkolossen var helt sjukt tung, men jeg måtte ha noe å presse med i ekstrem mangel på tvinger!

RIMG0062.jpg

 

Lime platene sammen.

RIMG0064.jpg

 

Jeg brukte en sparkel til å fordele limet.

RIMG0065.jpg

 

Jeg fant en tvinge til.

RIMG0066.jpg

 

Kjekt med varmeovn! Kan jo legge mange lag glassfiber om dagen... Jeg blander nok rimelig heftig mye herder oppi også. :P Polyesterblandinga blir fort brun som den blir når den begynner å størkne.

RIMG0067.jpg

 

Så sånn ble det...

RIMG0068.jpg

 

RIMG0069.jpg

 

Jeg gleder meg helt sykt til å komme hjem igjen og få gjort siste rest på kassa så jeg kan høre om det er noe liv i sakene. Kassevolumet er blitt noe mindre enn jeg håpet på, men til gjengjeld øker jeg portens lengde med ca 3cm. Jeg skal prøve litt forskjellige lengder og høre hvordan det er, men det hører fremtiden til.

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å koble opp subben til helga. I den forbindelsen prøver jeg å planlegge all oppkobling jeg er litt usikker på. Jeg trenger derfor litt hjelp av dere til å se på koblingsskjemaet jeg har laget over strømdelen baki. De to kondensatorene som er paralellkoblet er like, og de er koblet for å få minst mulig indre motstand før forsterkeren til bassen. Det er i alle fall det jeg har prøvd å få til. Jeg satte også sikringene til forsterkerne etter kondensatorene, har det noe å si? Noen innvendinger på noe som helst her?

 

koblingsskjemabilstereo.jpg

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde helt rett i at det var to på 1,2F og én på 1F. :) Du tenkte sikkert på den tråden jeg lagde på bilstereo-delen av forumet. Jeg fikk egentlig bra svar der. At kondisene ikke er like burde egentlig ikke føre til skepsis da jeg kun kobler sammen de to som er like. :)

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=157008

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er ferdig koblet opp, bassen virker og spiller greit uten at jeg har testet noe spesielt. Jeg har ekstremt mye støy! Jeg skal komme tilbake med mer konkret når det er støy osv, om jeg ikke klarer å fikse det selv. Jeg er rimelig drittlei for å si det mildt. Den ene diskanten tror jeg har tatt kvelden kanskje sammen med signalprosessoren. Årsak ukjent!

 

Signalprosessoren boosta et ekstremt høyt signal til kun diskantene. Jeg har prøvd å bytte kanal på forsterkeren, men den virker fortsatt ikke. Jeg har ikke sett noe nærmere på saken...

 

Det er kun støy når jeg har volumet på mer enn 20 av 40 på signalprosessoren... Jeg må ha volumet høyere enn det. Det er signalprosessoren som lager støyen ettersom det ikke er støy om signalet ikke går via den, om jeg ikke husker helt feil.

 

Pics:

 

RIMG0001.jpg

 

RIMG0002.jpg

 

RIMG0006.jpg

 

RIMG0007.jpg

 

RIMG0011.jpg

 

RIMG0010.jpg

 

RIMG0012.jpg

 

RIMG0014.jpg

 

Rot

RIMG0004.jpg

 

RIMG0019.jpg

 

Også tilbake til koblingsskjemaet. Kan det bli støy av å koble kondensatoren feil? Jeg har koblet + og - fra batteriet rett på kondisen, deretter + og - rett fra kondisen til forsterkeren.

koblingsskjemabilstereo.jpg

 

Noen som har en diskant til Focal K2 Power???

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Bra prosjekt - Ser det ble RAAMmat på deg og. Syns det var bra saker selv. Har nå snart brukt opp to ruller og 6m2 med Ensolite og vurderer om jeg skal bestille en rull til.

 

Om du trenger har jeg orginale PG bussbars for å koble sammen tre konidiser (helt ubrukt) om du er interessert. Har også ett sett med kondisholdere lik de du har om du trenger et sett til (følger med plexi glass lokk).

 

Ellers har jeg fått forbud mot å kjøpe BMW 320D av samboeren etter at vi prøvde en på snøføre her før jul. Aldri vært så redd i hele mitt liv i passasjersete ;). Så nå blir antageligvis Volvo V50.

prosjekttråd

McIntosh, Focal, Image Dynamics, Planet Audio hybrid rørforsterkere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra prosjekt - Ser det ble RAAMmat på deg og. Syns det var bra saker selv. Har nå snart brukt opp to ruller og 6m2 med Ensolite og vurderer om jeg skal bestille en rull til.

 

Om du trenger har jeg orginale PG bussbars for å koble sammen tre konidiser (helt ubrukt) om du er interessert. Har også ett sett med kondisholdere lik de du har om du trenger et sett til (følger med plexi glass lokk).

 

Ellers har jeg fått forbud mot å kjøpe BMW 320D av samboeren etter at vi prøvde en på snøføre her før jul. Aldri vært så redd i hele mitt liv i passasjersete ;). Så nå blir antageligvis Volvo V50.

 

Ja, RAAMmat var jeg veldig fornøyd med! PG bars og kondisholdere trenger jeg nok egentlig ikke. Jeg fikk modifisert et par RF bars, så det gikk greit.

 

 

Du ble redd som pasasjer? Mye leking da eller? Hehe

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe leking i det hele tatt, men antiskrens og traction controllen slo seg inn i hver eneste sving og vi klarte ikke å holde følge med en Polo 1.2 på snøføre. Jeg kunne nok levde med en så livlig bil, men madamen satt ned foten. Jeg lever under pisken ;)

 

Kommet noe lengre på prosjektet?

prosjekttråd

McIntosh, Focal, Image Dynamics, Planet Audio hybrid rørforsterkere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår