Torodd Skrevet Oktober 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2006 Hei, har en svak tikkelyd fra motoren når den er varm, jeg hører lyden lettest på den siden eksosen ligger. Motoren tikker ikke når den er kald, men etter litt aktiv kjøring kan jeg høre lyden (kommer og går litt) kjører på 5w-40 statoil olje.Lurer litt på om det kan være ventilene eller løfterene.. eller kan det være at jeg kjører på litt tynn\feil olje??? (BMW 320ia 95" 193 000km) mener på at det er m52 med vanos Siter BMW 320ia m-teck Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
exoduss Skrevet Oktober 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2006 Hei! Jeg hadde samme problemet med min bil. Jeg skifta til Castrol Magnatech 5W-40.. Når den hadde fått gått litt på denne ble den helt fin :) Lykke til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torodd Skrevet Oktober 3, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2006 Hei! Jeg hadde samme problemet med min bil. Jeg skifta til Castrol Magnatech 5W-40.. Når den hadde fått gått litt på denne ble den helt fin :) Lykke til hvor langt hadde bilen din gått?? Siter BMW 320ia m-teck Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Strenuous Skrevet Oktober 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2006 Hei! Jeg hadde samme problemet med min bil. Jeg skifta til Castrol Magnatech 5W-40.. Når den hadde fått gått litt på denne ble den helt fin :) Lykke til Akkurat det samme gjorde jeg! Ordna seg det. Min 325 har kjørt 210.000. Siter '92 BMW 325 iA Coupe:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
325-lfc Skrevet Oktober 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2006 Den " tikke lyden " høres det mer ut som kakling? Hadde et problem på min bil som hørtes veldig likt ut. Når motoren var kald kom det ingen kaklelyd fra registerhuset, men når den ble varm kom kaklingen. Prøv å fyll på tykkere olje, men tviler på at det hjelper. Er sikkert på at det er vanosen som lager lyden, var iallefall det vi fant ut av kaklelyden jeg hadde. Mange andre som også har samme " problem ". Du kan også prøve og skifte kjestrammer. Kan jo være den som har blitt slakk etter årene :P Men siden du har variable ventiler ( vanos ) er det iallefall ikke ventilene dine som lager ulyden siden de justerer seg selv. Om det er vanosen som lager lyden ( som jeg er 99 % sikker på at det er ) er det ingenting og frykte!! Det er vanlig på seksere at vanosen begynner å tikke litt etter mange års bruk! Siter Audi A3 1.8 1998 mod Bmw 320I 1996 mod *solgt* Bmw 320CI 2002 mod Golf Tdi 1.9 1993 mod *solgt* Bmw 325 M-tech 1995 mod *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW- Bergen Skrevet Oktober 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2006 Men siden du har variable ventiler ( vanos ) er det iallefall ikke ventilene dine som lager ulyden siden de justerer seg selv. TULLPRAT!!!!:hvaskjera Siter BMW 325I E36 1991 mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
el`satanical Skrevet Oktober 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2006 Tror jeg også må forsikre meg om at det er riktig olje på min... Selv om forhandler sier de bytte så stoler jeg ikke helt på det.. Og aner jo ikke hva de isåfall har tømt på. Noen som vet steder der denne Castrol oljen er billigere en gjennomsnittet? Siter [-]1991 Mazda MX-5 [x]1996 BMW 323i [-]1989 BMW 316i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
325-lfc Skrevet Oktober 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2006 Hvorfor er det tullprat ?!?!? Du må jo begrunne det du sier.. ^^ Dessuten skjønner jeg ikke hvor du sier at det er tullprat, forskjellen på e30 motorene til e36 er jo nettopp dette! Selvjusterbare ventiler, sånn at man slipper og må justere ventilene hele tiden som på en e30 motor .. Siter Audi A3 1.8 1998 mod Bmw 320I 1996 mod *solgt* Bmw 320CI 2002 mod Golf Tdi 1.9 1993 mod *solgt* Bmw 325 M-tech 1995 mod *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
exoduss Skrevet Oktober 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2006 Nå er ikke jeg noen motor guru, men jeg vil gjerne prøve meg litt.. Vanos er vel BMWs versjon av Hondas VVT. Dvs. At ventilene justerer seg i forhold til turtallet, for å optimalisere ventil åpnings, og lukketid på forskjellige turtalls områder. Det har da etter min mening ikke noe med den type justering av ventiler som du snakker om 325-lfc. Såvidt jeg vet har vel E36 hydraulisk løftemekanisme på ventilene, og det er her begrensingen i justeringen kommer inn... Tar jeg helt feil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maartn Skrevet Oktober 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2006 Ventilløftere blir slitt selv om man har hydrauliske løftere vet dere.. om de blir slitne blir det ventiltikking. Men den motoren det snakkes om nå er vell ikke kjent for det problemet. Har god erfaring med min M40 motor hvertfall, og her hjalp tykkere olje mye. Siter - 09' BMW 318d LCI M-sport - 04' Audi A3 1.6 Ambition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vikings Skrevet Oktober 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2006 Jeg hadde selv ventiltikking på min 95 320i som jeg hadde før. Det ble reparert når bilen var inne til service. Mener å huske at det ble kjørt motor+dyserens. Problemet forsvant etter dette. Siter 05 BMW E61 525IA Touring x 01 BMW E46 320d Sedan x 95 BMW E36 320i 24v M-tech x 92 BMW E36 320i 24v Coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Oktober 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2006 Vanos er ikke det samme som V-tec til Honda, V-tech "slår inn" ved ett visst turtall, mens Vanos vrir vell kammene i forhold til hverandre for så å forandre åpne å lukketidene etter behov. Vanos er i bruk over hele registeret mens v-tec kobler inn på ett visst turtall. M50 motoren har selvjusterende løftere, altså di vil justere seg selv, MEN visst kammen f.eks er veldig slitt vil ikke de klare å justere nok. Men tror ikke det er tilfelle, da de ikke slites så fort med mindre den har blitt misbrukt mye. Det første jeg ville prøvd var å bytte olje siden den tikker mer når oljen blir varm, og derav tynnere. Gjerne til den Magnatec oljen som de nå selger billig på Mekonomen. Siter 2002mod E46 320 M-Sport2 ESS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torodd Skrevet Oktober 8, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2006 Ventilløftere blir slitt selv om man har hydrauliske løftere vet dere.. om de blir slitne blir det ventiltikking. Men den motoren det snakkes om nå er vell ikke kjent for det problemet. Har god erfaring med min M40 motor hvertfall, og her hjalp tykkere olje mye. vilke olje hadde du før, og vilke olje bruker du nå?? Siter BMW 320ia m-teck Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torodd Skrevet Oktober 8, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2006 Bilen tikker kun LITT når den er varm, ikke noe kraftig banking eller klakring. Bilen tikker ikke ting når den er kald, for at du skal kunne høre tikkingen må det være stille rundt deg å du må stå stille og lytte... tenkte jeg skulle ta og bytte toppdeksel pakkiningen, kansje jeg kan se om kamenne er slitt. Siter BMW 320ia m-teck Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knopfler Skrevet Oktober 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2006 dysene tikker kanskje litt også...er nok sikkert di du hører, hvertfall hvist det er svak tikking. Siter BMW E30 VW 1965 boble Hilux Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.