Gå til innhold

vanskelig å bygge om 850 til rwd?

Ranger emnet


David_G

Anbefalte innlegg

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Feil! 850 ble produsert tom. 06.1997, og det er kun i modellåret 1997 som 850 kom som AWD

 

Fortsatte de virkelig å produsere den som 850 flere måneder etter at S70/V70 kom? Jeg synes det virker tvilsomt. Kan det være at oversikten bare har videreført standardinformasjonen om at en årsmodell produseres frem til juni, uten at det var korrekt i akkurat dette tilfellet? Eller er det en forskjell på amerikanske og europeiske modeller eller noe slikt som kommer inn i bildet her?

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatte de virkelig å produsere den som 850 flere måneder etter at S70/V70 kom? Jeg synes det virker tvilsomt. Kan det være at oversikten bare har videreført standardinformasjonen om at en årsmodell produseres frem til juni, uten at det var korrekt i akkurat dette tilfellet? Eller er det en forskjell på amerikanske og europeiske modeller eller noe slikt som kommer inn i bildet her?

Sorry, 850 ble produsert frem tom. desember 96 som 1997 års modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er jeg som tar meg vann over hodet så har jeg gått utifra mekonomen og norskbildelkatalog sine sider som viser til att disse bilene er produsert.

 

du må hvertfall lære at slika kataloger og ting som har med volvo å gjøre på internett SKJELDEN stemmer og er liiite troværdig! f.eks steder du kiker på felger, så har de kun felger til 940, ikke 142,144,145,242,244,245,240,740,760,940,960.. jeg stoler ikke på noen som forteller noe om volvo om de ikke har noe å personlig vise til som tilsier de har peiling..universale bilverksteder/rekvisitaforhandlere har jeg hvertfall liten tro på.. *til og med en volvomekaniker sto å påsto å øsa seg opp om at det var forskjellig "mapping" på ft og fk hjerner..til og med i grønne bok var det samme bosh nr. på de, alikevel ville han ikke gi seg..

 

 

og til felgen som mener at volvo revolusjonen brøt ut når 850'ien kom, ja det kan sikkert stemme, men desverre dro den i feil ende, og det er jo fra der av volvo har tapt seg! 940 er den siste orntlige volvoen, til og med 960greide de jo ødelegge på slutten med forstillinga.. å du mener det ikke går an å bygge om en 940 til 850lokk/maskin på ei helg? ee JO om det er rette laget og de har det som trengs av verktøy og deler klar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og til felgen som mener at volvo revolusjonen brøt ut når 850'ien kom, ja det kan sikkert stemme, men desverre dro den i feil ende, og det er jo fra der av volvo har tapt seg! 940 er den siste orntlige volvoen, til og med 960greide de jo ødelegge på slutten med forstillinga.. å du mener det ikke går an å bygge om en 940 til 850lokk/maskin på ei helg? ee JO om det er rette laget og de har det som trengs av verktøy og deler klar

 

Hva du måtte mene om Volvo 850 gidder jeg ikke å kommentere igjen, men til deg og alle andre som fortsatt måtte hevde at det er gjort på ei helg å bygge om en 940 til 850-look bare man har rett verktøy og den rette gjengen:

 

Ja, men det har dere ikke!

 

Dessuten er det ikke om å gjøre dette fortest mulig heller. Bruk god tid. Sørg for at alle tilpasninger i karosseriet er rette og fine. Sørg for at lakkjobben er førsteklasses. Sørg for at de elektriske koblingene i grensesnittet mellom gammelt og nytt er proft utført. Bunnpanna fra en 960 må kortes inn så den passer på den kortere femmeren. Motorfestebraketter må trolig lages. Motorstyringssystemets ledningsnett fra 850 må tilpasses bruk i 940en. Givere må tilpasses 940ens instrumentpanel. Uansett er det, som flere sier viktig å planlegge arbeidet godt på forhånd. Dette planleggingsarbeiet alene kan ta flere måneder.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og til felgen som mener at volvo revolusjonen brøt ut når 850'ien kom, ja det kan sikkert stemme, men desverre dro den i feil ende, og det er jo fra der av volvo har tapt seg! 940 er den siste orntlige volvoen, til og med 960greide de jo ødelegge på slutten med forstillinga..

 

Hva som er "rett" og "feil" av forhjuls- og bakhjulsdrift blir langt på vei et spørsmål om meninger, ikke "absolutte sannheter" - 850 og etterfølgerne har da også slått godt an...

 

Likevel er jeg tilbøyelig til å mene at 940/960/S/V90 er de siste "skikkelige" Volvo-modellene. Det finnes for øvrig et par andre bilmerker med en sterk stilling (MB, BMW) som har holdt seg til bakhjulsdrift...

 

Jeg vet ikke hvor sant det er, men ett eller annet sted har jeg lest at allerede 400-serien kom til å legge en del føringer på utviklingen av 850. Men grunnen til at bakhjulsdrift ble borte også i den øvre enden av skalaen, må være at det lå i kortene at både S60, V70 og S80 skulle bygges på samme plattform.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at både for- og bakhjulstrekk har sine fordeler. Selv har jeg erfaring fra begge og synes ikke det ene systemet utmerker seg som det eneste rette. Dessuten er kan det være like "kjedelig" å kjøre en understyrende bakhjulstrekker som det er å kjøre en nøytral eller lett overstyrende forhjulstrekker. Man kan oppnå noe av magien fra en bakhjulstrekker også på en forhjulstrekker ved å lette litt på gassen slik at rumpa kommer ut. Men det er klart, for de som dør uten daglige brukerdoser med drifting så er det dessverre ingen annen utvei enn å velge bakhjulstrekk.

 

Folk flest vil nok synes at forhjulstrekk gir de mest forutsigbare kjøreegenskapene, selv om sladd ved gasspedalslipp kan være guffent det også. Hadde forresten en guffen opplevelse i en lånt forhjulstrekker (Ford Focus) i vinter. Jeg kjørte ganske frisk fra Jessheim til Trandum på gamleveien og slapp gassen litt for brått i en høyhastighetssving. Ræva kom umiddelbart og kvitterte med både en og to kontraer før jeg fikk kjerra på rett kjøl igjen. Dette hadde neppe skjedd med min 850 som er litt mer forutsigbar ved gasspedalslipp. Den kan jeg styre med gassen i slike situasjoner, ikke ulikt en bil med trekk der bak. Og en bil med trekk akterut kan gi enda mindre forutsigbare bakhjulssladder og som er vanskeligere å rette opp på glatt føre enn en bil med trekk i snuta.

 

Forhjulstrekkere gir vanligvis noe bedre plass i kupeen siden det ikke er behov for ruvende tunneller for girkasse og mellomaksel. Det vil kunne ramses opp dusinvis med fordeler med både for- og bakhjulstrekk. Men å kalle en bil for drittbil bare fordi fordi den har forhjulstrekk fremstår som svært urimelig, lite nyansert og ganske arrogant.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden du åpenbart er inne på din andre 850 så må da dette si noe om din evne til å velge bil siden du har valgt en så skikkelig ræva bil for andre gang. Det fortoner seg faktisk som om du er en skikkelig Volvohater, og det er vel ikke slik du ønsker å fremstå på 800-forumet?

 

Ikke har du et spesielt realistisk eller seriøst syn på et såpass omfattende ombyggingsprosjekt heller, siden du mener at å bygge om en såpass komplisert struktur som en 850 til bakhjulstrekk er fullt mulig på ei helg.

 

Jeg hadde håpet at man forsto nyanseforskjellen mellom "skikkelig ræva" og "ikke tilpasset brukerens behov", men dit er det åpenbart et stykke fram.

 

Nok om det. Å bygge om en 940 til 850-look med front, bakpart og motor fra en 850 er et langt mer realistisk. Det kunne tilogmed blitt ganske fint. Men heller ikke dette er gjort på ei helg dessverre...

 

 

Reodor F

Heller det at mor har kjøpt seg ny bil og jeg / søs fikk den andre 5ern til disp til den skal kastes.

850 er ingen komplisert struktur. den er som volvor flest. Så lenge det finnes 850r som drar bak så fins det deler til dette. om du ikke hadde klart dette så betyr ikke det at andre ikke får det til. vært med å bygd nok biler i mitt liv så vet hva godt pågansmot og gode ideer kan gjøre :)

å bygge en 940 om til 850 look tror jeg er MYE mer komplisert mtp designet

Har sett det blitt gjort men så ikke pent ut for 5 øre. kan slenge opp bilde senere hvis ønsket. :)

Og jeg er ingen volvo hater. Bare realist. Forgje bilen min var bmw. ingeniør kunst! men gikk tilbake til volvo. Fikk en tyngre bil med kjøreegenskaper som en blindmann men volvo følsen var der. Så INGEN volvo hater :) jeg ser heller ironien i 940`s stive bakaksel. ser humorn i alt som er laget tungt i forhold til hva det kunne vært. Men alikevell velger jeg volvo. Det kommer jeg til å gjøre nestegang også. men da blir det 4x4 s60 / s40 eller s70 ( ikke orginalt 4x4 fordi det suger ;o) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, volvo sliter nok litt med bilsalget på 850, da de sluttet å selge den biltypen i 97. hvis du hadde sjekket opp litt fakta før du poster, ville du nok funnet det unødvendig å skrive noe slikt. vil anbefale deg å "utplassere" deg selv på et volvo verksted en uke, for å få deg oppdatert litt på all teknologi som finnes på en moderne bil idag. vil ikke si at volvo er ledende på teknologien, men på lik linje med alle de andre produsentene. hvis du er den typen jeg tror du er, hadde du ikke forstått mye med det første. for øvrig var konstruksjonen på 850 grunnlaget for hva volvo er idag. hvis konstrusjonen var dårlig, er jeg sikker på at de hadde endret på den.

 

by the way; volvo norge gikk i overskudd på over 120 mill ifjor, så jeg tror neppe de sliter.

HVis du hadde sjekket opp hvilken tråd jeg sikter til ville du sett jeg hintet til at det er 850`s teknologi jeg tenkte på. når de byttet navn fra 850 til v70 er jeg ikke så intresert i :)

Ang utplasering på volvo så er det mye s40 og v40 jeg har vært borti. japse volvo produsert i holand? (?). Og om volvo norge gikk i overskudd så har ikke det såååå mye å si på verdens basis :D ( mins det bare var volvo lastebil som går i overskudd totalt for tiden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår