Gå til innhold

vanskelig å bygge om 850 til rwd?

Ranger emnet


David_G

Anbefalte innlegg

Hva du måtte mene om Volvo 850 gidder jeg ikke å kommentere igjen, men til deg og alle andre som fortsatt måtte hevde at det er gjort på ei helg å bygge om en 940 til 850-look bare man har rett verktøy og den rette gjengen:

 

Ja, men det har dere ikke!

 

Dessuten er det ikke om å gjøre dette fortest mulig heller. Bruk god tid. Sørg for at alle tilpasninger i karosseriet er rette og fine. Sørg for at lakkjobben er førsteklasses. Sørg for at de elektriske koblingene i grensesnittet mellom gammelt og nytt er proft utført. Bunnpanna fra en 960 må kortes inn så den passer på den kortere femmeren. Motorfestebraketter må trolig lages. Motorstyringssystemets ledningsnett fra 850 må tilpasses bruk i 940en. Givere må tilpasses 940ens instrumentpanel. Uansett er det, som flere sier viktig å planlegge arbeidet godt på forhånd. Dette planleggingsarbeiet alene kan ta flere måneder.

 

 

Reodor F

haha, tok meg en helg å bygge om 142 til turbomaskin uten å kappe en dritt i ramma. dette med testing ang mellomaksler. girkasser. bunnpanner. motorfester. eksos. uff.. blir lei meg av slike som deg som må ha 2 år på å bygge ting. jeg ville anbefalt deg å skaffe deg nye venner som kanskje hjalp til litt etc og kom med innspill. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

folk mener at de er så vanskelig å bygge om 850 til bakhjulstrekk.. men så lenge den finnes i AWD så kan de jo ikke være indirekte u-mulig? hvis en bare får ordnet travers og snudd motorn og få på en feks getrag kasse med adapter, kappe til mellomaksel burde de væl gå? må væl ordne litt i forstilling og men... nå har jeg jo ikke prøvd og har ikke planer om at de skjeer på en helg akkurat... men oppe i hue mitt så kommer jeg frem til at muligheten er der i hvertfall...

It`s hard to tell if a man is telling the thrut, when you know you would lie if you where in his place

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, tok meg en helg å bygge om 142 til turbomaskin uten å kappe en dritt i ramma. dette med testing ang mellomaksler. girkasser. bunnpanner. motorfester. eksos. uff.. blir lei meg av slike som deg som må ha 2 år på å bygge ting. jeg ville anbefalt deg å skaffe deg nye venner som kanskje hjalp til litt etc og kom med innspill. :)

 

Oj, du er jammen flink som klarte å sette en 740 turbo-motor i en 142 i løpet av ei helg. Og så uten å kappe i ramma da! Næmmen! Deg vil jeg ha som garasjekompis. Kan ikke du komme og hjelpe meg med motorprosjektet mitt da? Det tror jeg kunne vært et løft for både meg som menneske og for den håpløse drittbilen min. Jeg vil jo ikke at du skal være lei deg.

Den dagen du er ferdig utdannet biloppretter vil jeg bruke deg som mine foretrukne leverandør av bilopprettertjenester. Siden du kun bruker etpar dager selv på ganske kompliserte operasjoner vil det jo ikke bli spesielt dyrt heller. Jeg tror sågar jeg skal bytte ut bremsesystemet mitt foran med dine utmerkede selvdreide bremseskiver.

 

Mine garasjekompiser er de beste du kan tenke deg. De er reflekterte mennesker med et realistisk syn på hva som er mulig i løpet av ei helg. De bearbeider sine BMWer og Forder med kjærlige hender slik at de etterhvert fremstår som noen meget verdige representanter for biltypen. De ble dessverre ikke ferdige i helga og det blir de neppe neste helg heller.

Ved nærmere ettertanke tror jeg at jeg beholder disse tvilsomme kompisene likevel jeg. Selv om de selvsagt aldri hjelper meg eller kommer med gode innspill slik som du...

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, tok meg en helg å bygge om 142 til turbomaskin uten å kappe en dritt i ramma. dette med testing ang mellomaksler. girkasser. bunnpanner. motorfester. eksos. uff.. blir lei meg av slike som deg som må ha 2 år på å bygge ting. jeg ville anbefalt deg å skaffe deg nye venner som kanskje hjalp til litt etc og kom med innspill. :)

 

wow... du er jammen flink... kappe i ramma?? hæ? finnes ingen som helst grunn til det?

 

og hva er det med å bygge om en 850 til bakhjuls drift å gjøre?

karosseri arbeid tar alltid lengre tid..

 

og en helg på å bygge om?? haha...

naboen er ikke fersk i faget når det gjelder å bygge bil... men for han tok det 2 dager og modde om og bygge 4link i en 340 rallycross bil... å da var 4link kassene allerede ferdig bygget...

 

så realistisk sett så vis du jobber som faen. holder bare på med bilen... har en haug med kompiser som kan skru... alle delene ligger til rette. så kan du fortsatt få det til relativt raskt... men det er ikke alle som kan prioritere kun bilen sin... så uansett i dette tilfellet så klarer du det ikke på en helg... det kan jeg med hånda på hjerte si deg...

eneste vi stoler på er gud! resten betaler cash!!!

Øl er også greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

folk mener at de er så vanskelig å bygge om 850 til bakhjulstrekk.. men så lenge den finnes i AWD så kan de jo ikke være indirekte u-mulig? hvis en bare får ordnet travers og snudd motorn og få på en feks getrag kasse med adapter, kappe til mellomaksel burde de væl gå? må væl ordne litt i forstilling og men... nå har jeg jo ikke prøvd og har ikke planer om at de skjeer på en helg akkurat... men oppe i hue mitt så kommer jeg frem til at muligheten er der i hvertfall...

 

Javisst er det vanskelig, men selvsagt ikke umulig. Bare husk at motorrommet er ganske kort siden det er konstruert for tverrstilt motor. Videre må du huske på at det slett ikke er plass til clutch-hus eller girkasse i den trange tunnellen (som også er konstruert for tverrstilt motor), slik at du må gjøre ganske omfattende ombygginger i området rundt torpedoveggen og et stykke bakover. Kanskje må også selve dashbordet bygges om som en følge av dette. For ikke å snakke om pedalsettet som kanskje ikke får plass lenger etter at tunnellen har blitt større. Forstillinga må også bygges om litt siden du ikke lenger skal ha drivaksler der. AWD-bakakselen kan muligens benyttes, men det er ikke sikkert den trives hvis den skal ta imot 100% av kreftene.

 

I Bilsport for etpar år siden sto det en ganske grundig artikkelserie om noen fyrer som bygde om en Ford Fiesta til bakhjulstrekk for bruk i Rallycross. Et meget seriøst bygge som jeg anbefaler deg å titte på. Selv om også dette dessverre tok litt mer enn ei helg å fullføre :)

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

folk mener at de er så vanskelig å bygge om 850 til bakhjulstrekk.. men så lenge den finnes i AWD så kan de jo ikke være indirekte u-mulig? hvis en bare får ordnet travers og snudd motorn og få på en feks getrag kasse med adapter, kappe til mellomaksel burde de væl gå? må væl ordne litt i forstilling og men... nå har jeg jo ikke prøvd og har ikke planer om at de skjeer på en helg akkurat... men oppe i hue mitt så kommer jeg frem til at muligheten er der i hvertfall...

 

du må nok ta i utgangspunkt og bruke bunnpanne, motorfester osv. ifra 960 motoren.. og ut i fra vill jetting så kan du vell modifisere en 960 travers til å passe... kansje en bakaksel også. for diffen bak på en 850 er nok ikke beregnet for større krefter.. en getrag får du nok til å passe men girkasse traversen må du nok bygge ifra bunnen av... mellomaksel kan jeg kortes og forlenges ut i det blå...

 

men jeg har ikke kikka under panseret i en 850 en gang så du burde nok bare "go for it" og ta tida til hjelp... hadde vært vilt om du hadde fått det til... er vell ingen i norge i hverfall som her det...

eneste vi stoler på er gud! resten betaler cash!!!

Øl er også greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å nevne sub-framen som er forankringspunkt for både motor og vitale deler i forstillinga. Den vil nok ikke juble etter at motoren er vridd 90 grader nedi der. Tannstanga vil heller ikke ha noe sted å gjøre av seg. I en 850 sitter denne ganske høyt plassert bak motoren og ikke lavt og lenger frem som på f eks 240.

 

Og skulle du få vridd en femmer på plass så vil ikke vektfordelingen bli særlig optimal, siden en ganske stor del av motoren vil havne foran framakselen. Se på bilder av en 850 og du vil se at det ikke er mye plass i motorrommet til å få en BMW-aktig eller 240-aktig plassering av motoren uten å gjøre enda større inngrep i torpedoveggen.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du komm med et ganske viktig ponkt der som jeg helt hadde glemt bort reodor f.. tenkte ikke på at gearkassa er tverrstilt den og... så tunnelen er jo ikke store greien i størelse nei..=( så hvis dette skall gjøres trur jeg som sagt at en del betar må komme fra 960.. kanskje hele forstillinga? tenkte på de med tannstanga men så egentlig ikke på de som et av de større problemene... sidene jeg har mest erfaringa av volvoer før 1993 så kanke jeg mye om feks priser på 850.. så lurer jeg på hvor mye dere trur dette kan komme på ferdig bygga med bil? gjør nokk så og si allt av arbeid sjøl, og handler betar på skrot og av bekante.. tar tiden til hjelp.. hvis dette nå kommer til og skje.. var veldig hypp på dette en stund men begynner å bli litt u-sikker...=(

It`s hard to tell if a man is telling the thrut, when you know you would lie if you where in his place

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår