Gå til innhold

vanskelig å bygge om 850 til rwd?

Ranger emnet


David_G

Anbefalte innlegg

Og uansett hva man gjør nedi der uten å lage motorkasse inne i kupeen så vil nesten hele motoren havne foran framakselsentrum på beste Audi-manér. Og en slik vektfordeling er ikke heldig for kjøreegenskapene. Bilen vil ved en slik konfigurasjon oppleves veldig understyrt. Og er det noe Audi har fått kjeft for oppigjennom så er det jo nettopp det. Ikke før de aller siste S4-utgavene ol har de fått delvis bukt med det problemet, men det er uansett langt igjen før de er på nivå med de beste på dette området, som i mine øyne er BMW.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Oj, du er jammen flink som klarte å sette en 740 turbo-motor i en 142 i løpet av ei helg. Og så uten å kappe i ramma da! Næmmen! Deg vil jeg ha som garasjekompis. Kan ikke du komme og hjelpe meg med motorprosjektet mitt da? Det tror jeg kunne vært et løft for både meg som menneske og for den håpløse drittbilen min. Jeg vil jo ikke at du skal være lei deg.

Den dagen du er ferdig utdannet biloppretter vil jeg bruke deg som mine foretrukne leverandør av bilopprettertjenester. Siden du kun bruker etpar dager selv på ganske kompliserte operasjoner vil det jo ikke bli spesielt dyrt heller. Jeg tror sågar jeg skal bytte ut bremsesystemet mitt foran med dine utmerkede selvdreide bremseskiver.

 

Mine garasjekompiser er de beste du kan tenke deg. De er reflekterte mennesker med et realistisk syn på hva som er mulig i løpet av ei helg. De bearbeider sine BMWer og Forder med kjærlige hender slik at de etterhvert fremstår som noen meget verdige representanter for biltypen. De ble dessverre ikke ferdige i helga og det blir de neppe neste helg heller.

Ved nærmere ettertanke tror jeg at jeg beholder disse tvilsomme kompisene likevel jeg. Selv om de selvsagt aldri hjelper meg eller kommer med gode innspill slik som du...

 

Reodor F

Godt å høre at du snakker varmt om meg og 02 her.

Vi har jo også hatt høye forhåpninger om å få igang bilene våre på 1,2,3.

Men man skjønner fort at tid i praksis er ikke alltid som tid i teori og på tegne bordet.

Vi har jo også en del igjen før vi er oppe på ditt nivå i innsikt på kjøretøy av diverse sortiment.

Noe kan jo vi også, og 02 er jo godt inne i Volvo verdenen han.

Men trenger du hjelp og stor kyndighet tror jeg du bør vurdere å leie inn krishell!! Dette virker til å være en kar som har innsikt i det meste og har realistiske mål om det meste.

Han burde kanskje også tatt seg av mitt stykke kunst ifra 74. Jeg har mange timers sveising igjen men det er jo i min målestokk.

Men han kunne jo fått tid på seg fram til jul.

Jeg selv HÅPER jeg er ferdig utpå sommeren!!!!!

Herr krishell: Vær fattet og ta imot de rådene som MR Reodor gir deg du.

Som fedrene våre sier der jeg kommer ifra.... : Du skal da ikke komme her og lære far din å P..E!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og uansett hva man gjør nedi der uten å lage motorkasse inne i kupeen så vil nesten hele motoren havne foran framakselsentrum på beste Audi-manér. Og en slik vektfordeling er ikke heldig for kjøreegenskapene. Bilen vil ved en slik konfigurasjon oppleves veldig understyrt. Og er det noe Audi har fått kjeft for oppigjennom så er det jo nettopp det. Ikke før de aller siste S4-utgavene ol har de fått delvis bukt med det problemet, men det er uansett langt igjen før de er på nivå med de beste på dette området, som i mine øyne er BMW.

 

 

Reodor F

 

Nå skal jeg være så audi fanatiker som det går ann å bli..

Vektfordelinga er kun feil når bilen ikke er under akselerasjon. Og siden audi stort sett har 4wd så gir man gass i svingen og flytter vektpunktet bakover.

Ikkeno problem med å få en Audi overstyrt eller nøytralt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være så audi fanatiker som det går ann å bli..

Vektfordelinga er kun feil når bilen ikke er under akselerasjon. Og siden audi stort sett har 4wd så gir man gass i svingen og flytter vektpunktet bakover.

Ikkeno problem med å få en Audi overstyrt eller nøytralt..

 

Enkelte vil nok være uenige med deg i at Audi er så konsekvent overstyrt som du vil ha det til. Gode gamle Audi Ur-Quattro fra første halvdel av åttitallet krevde sin mann og kvinne fullt ut i rallysporet kan jeg fortelle. Dessuten er det ikke alltid heldig å være under akselrasjon i sving.

De fleste sammenlikningstester mellom BMW og Audi har en tendens til å holde en knapp på BMWen hva kurve- og baneegenskaper angår. Nå håper jeg ikke at du oppfatter meg som en Audi-motstander eller prinsippielt kverulerende til det du sier, men det burde herske liten tvil om at en motorplassering mest mulig bak framakselen er fordelaktig for kjøreegenskapene i de fleste tilfeller.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja :) Artig opplegg du har på gang! Men for guds skyld ikke hør på alle di nissene som sitter her inn? :)

 

Krishell? Veit du overholde hva du prater om?`Eller sitter du bare her inne å plukker opp ting fra alle "verdensmesterne" her inne? Tenk litt over ting før du skriver det :) bare ett venlig tips :)

 

Mvh Peety

Volvo 240 Lazer blue

 

*Volvo 940 Turbo

*Volvo 740 Turbo

*Volov 745 gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte vil nok være uenige med deg i at Audi er så konsekvent overstyrt som du vil ha det til. Gode gamle Audi Ur-Quattro fra første halvdel av åttitallet krevde sin mann og kvinne fullt ut i rallysporet kan jeg fortelle. Dessuten er det ikke alltid heldig å være under akselrasjon i sving.

De fleste sammenlikningstester mellom BMW og Audi har en tendens til å holde en knapp på BMWen hva kurve- og baneegenskaper angår. Nå håper jeg ikke at du oppfatter meg som en Audi-motstander eller prinsippielt kverulernde til det du sier, men det burde herske liten tvil om at en motorplassering mest mulig bak framakselen er fordelaktig for kjøreegenskapene i de fleste tilfeller.

 

 

Reodor F

 

hæh? hvor har jeg skrevet at audi er konskekvent overstyrt?

Har aldri påstått det, men er så lei av at folk kaller audi understyr bare fordi de ikke behersker det å kjøre Quattro..

 

Jeg sa at det ikke er noe problem å få quattro overstyrt, må bare gjøres på riktig måte og du er avhengig av litt motor også..

 

Men for å glede deg litt så skal jeg inrømme at bmw biler generelt sitter bedre i svinga enn andre biler, inkludert audi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hæh? hvor har jeg skrevet at audi er konskekvent overstyrt?

Har aldri påstått det, men er så lei av at folk kaller audi understyr bare fordi de ikke behersker det å kjøre Quattro..

 

Jeg sa at det ikke er noe problem å få quattro overstyrt, må bare gjøres på riktig måte og du er avhengig av litt motor også..

 

Men for å glede deg litt så skal jeg inrømme at bmw biler generelt sitter bedre i svinga enn andre biler, inkludert audi :)

 

 

Nei du sa nok aldri at den var konsekvent overstyrt, men jeg fikk i et svakt øyeblikk inntrykk av at den var ganske konsekvent i sin oppførsel, les; lett å balansere for folk flest på grensen mellom balansert og overstyrt. Nå flisespikker jeg bare, dessuten er jeg ute på tynn is. Da har jeg lært at det lønner seg å legge seg flat og det gjør jeg herved :)

Når det er sagt så var det vel du som bragte fram begrepet overstyrt, og det er du som i din siste setning innrømmer at Audi faktisk ikke er like balansert som BMW, noe som kommer av motorens plassering svært langt fram i motorrommet. Og da er vi vel egentlig enige, er vi ikke?

 

Folk flest ønsker ikke å provosere bilen sin for å få fram nøytrale eller overstyrte kurveegenskaper i det daglige. Dessuten er det vel kanskje best ut i fra et sikkerhetsmessig synspunkt for de samme folk flest at en bil er nøytral til svakt understyrt. Nå føler jeg meg litt som landets fremste talsmann for BMW, og det gjør seg vel dårlig på et Volvoforum. Sannheten er at min erfaring med både BMW og Audi er svært begrenset. Jeg ønsker bare å belyse noen generelle regler for hvordan motorens plassering påvirker bilens kjøreegenskaper og da er BMW og Audi ganske gode eksempler å bruke. Som Volvoentusiaster trenger vi ikke å gå over bekken etter vann. Bare se på Volvo 240. Den har slett ingen dum layout i motorrommet. På mange måter bedre enn 740/940 hvor motoren er plassert vesentlig lenger fram enn den strengt tatt trengte. Faktisk så langt fram at man har kunnet plassere fordeleren i bakkant av toppen. Dette kostet forresten bruttern en helvetes masse trøbbel da han i sin tid monterte motoren fra en Volvo 740 GLT (B234F) i sin 240. På grunn av balanseakslene er det ikke så lett å bygge om denne motoren til fordelerplassering alá 240, noe som førte til nytt, dyrt og fancy motorstyringssystem med fordelerløs tenning osv.

 

Tilbake til det tråden skal handle om: Å langsmontere en femsylindret Volvo-motor i en 850. Uten å gjøre store inngrep i torpedoveggen kommer motoren latterlig langt fram i motorrommet (hvis den i det hele tatt får plass), noe som neppe vil gi optimal utnyttelse av det man gjerne vil oppnå ved å bygge om en bil til bakhjulstrekk. Dette kan til en viss grad kompenseres ved å plassere mer vekt langt bak i bilen, men sålenge det ikke bare er snakk om vektforflytning (batteri, radiator osv), men vekttillegg (lodd, ekstra batteri osv) så blir bilen tyngre, og ekstra vekt er jo heller ikke å trakte etter når det gjelder kjøreegenskaper. Også fjærer, krengningsdempere osv påvirker hvor understyrt bilen blir, så det er mye man kan gjøre for å justere kjøreegenskapene i den retning man ønsker.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår