Gå til innhold

Om å hindre biltyveri.....

Ranger emnet

Hot Rod

Anbefalte innlegg

Dere glemmer en ting. Den bryteren må kunne tåle over 100 ampere, og dere må legge opp ledninger til denne skjulte plassen som tåler minst de store strømmene. Det vil si et rimelig stort tverrsnitt på hvertfall 16 kvadrat hvis du ikke vil at den skal brenne opp eller at starteren går tregt pga motstanden. En bryter som tåler 100 ampere og som faktisk er i stand til å bryte den strømmen uten å brenne opp får du ikke på Biltema for 10-20 kr, da må du ha en svær bryter med stor avstand og solide tilkoblinger, noe som neppe lar seg skjule lett. 16 kvadrat kabler koster fort vekk en god sum med penger per meter...

En kontaktor er også somregel bare oppgitt til å tåle rundt 20 ampere, så du må nok finne deg et spesiellt relee som tåler over 100 ampere som kan bryte starterstrømmen, og det koster nok rundt 500 kr. Så kan du legge små ledninger til en bryter som styrer det releet.

Og når det først blir så dyrt kan du like greit kjøpe et Defa kit :P. Mye sikrere. Eller lage en alarm sjøl.

Denne fra biltema til 300 kr holder vel ? eller ?

"Hovedstrømbryter, 250 A

2-polig. 250 A kontinuerlig, 2500 A i 5 sekunder.

Avtakbar nøgle med PÅ/AV-funksjon."

Jeg har ikke peiling på strøm, men har blitt fortalt at ledningene før minst være 35mm2. Hvor mye strøm bruker vanligvis en bil under oppstart da ? Fikk målt min til 250ampere, noe som hørtes mye ut :S

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Drit i å koble ut starteren. Ha heller bryter på strøm til coil, bensinpumpe eller noe annet som gir null-start symptomer. Alternativ til bryter er å bare ha en defekt sikring som du setter på i stedet for sikringen til bensinpumpa, tilogmed om tyven finner ut av det, er det ikke sikkert at vedkommende tar sjansen på å kjøre en bil som tilsynelatende kan stoppe når som helst.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å lage en killbryter på Amcaren min med en direkte strøm til bilradioen og karnsje klokka. Men brytern til det skal stå på dashbordet (brann sikring) Det jeg ikke tok med var at jeg har et start rele fra Ford Mustang som jeg hadde tenkt å bruke på stømmen fra batteriet. Når bryter er av vil releet bryte all strøm med untak av radio og styrekretsen for relet. Releet sitter orginalt ved bateriet på Mustangen i stede for inslaget på normale biler. Ps min bil er ikke en Mustang eller Chevrolet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startere fra 80-90 tallet pleier å ligge på 250-300A. Min er 260A :)

Ahh... okay, takk for svar :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider